Vol. 9 No. 1 (2020): Inclusive Education for Social Justice (II)
Articles

Improving Response to Diversity in the Classroom through Lesson Study in Chilean Schools

Cynthia Duk
Universidad Central de Chile
Francisco Hernández-Ojeda
Universidad Central de Chile
Published May 13, 2020

Keywords:

Diversity, Inclusive education, Pedagogical practices, Lesson study, Teacher education.
How to Cite
Duk, C., & Hernández-Ojeda, F. (2020). Improving Response to Diversity in the Classroom through Lesson Study in Chilean Schools. Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(1), 99–123. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.005

Abstract

This research aims to understand the meanings that teachers attribute to Lesson Study as a professional development strategy to improve de response to diversity in the classroom. From a descriptive interpretative approach of qualitative research and a case study design, the data was collected through semi-structured interviews in an intentional sample of teachers working in two Chilean public schools. In addition, analysis of documents prepared by the participants was performed. The findings reveal that Lesson Study is a strategy with a great potential to promote reflection and improvement of educational practices from an inclusive approach, to strengthen collaboration and learning among teachers, to develop new strategies to respond to diversity. The research also identified some critical factors necessary to take into account for the success of future applications of this methodology in training contexts. Finally, this study allows us to reaffirm the relevance of Lesson Study as an innovative and effective proposal in the field of continuous training, in order to promote changes and move towards inclusive practices in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (enero, 2005). El próximo gran reto: La mejora de la escuela inclusiva. Presentación de apertura del Congreso sobre Efectividad y Mejora Escolar. Universitat de Barcelona, España. https://doi.org/10.1007/s40841-016-0056-x

Ainscow, M. (2016). Diversity and equity: A global education challenge. New Zealand Journal of Educational Studies, 51(2), 143-155. https://doi.org/10.1080/13632434.2012.669648

Ainscow, M. y Messiou, K. (2018). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of Educational Change, 19(1), 1-17. https://doi.org/10.1007/s10833-017-9312-1

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2012). Making schools effective for all: Rethinking the task. School Leadership & Management, 32(3), 1-17

Ainscow, M, Dyson, A., West, M. y Goldrick, S. (2013). Promoviendo la equidad en la escuela. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 44-56.

Blanco, R. (2014). Inclusión educativa en América Latina: Caminos recorridos y por recorrer. En A. Marchesi, R. Blanco y L. Hernández (Eds.), Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica (pp.11-35). Fundación MAPFRE.

Barboza, J. y Zapata, A. (2013). El estudio de clase: Estrategia y escenario para la cualificación del profesor de matemáticas. Formación Universitaria, 6(4), 49-62. https://doi.org/10.4067/S0718-50062013000400006

Cisternas, T. y Lobos, A. (2019). Profesores nóveles de enseñanza básica: Dilemas, estrategias y obstáculos para abordar los desafíos de una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 37-53. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100037

Cotrina, M., García, M. y Caparrós, E. (2017). Ser dos en el aula: Las parejas pedagógicas como estrategia de coenseñanza inclusiva en una experiencia de formación inicial del profesorado de secundaria. Aula Abierta, 46, 57-64. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.57-64

Chong, W. H. y Kong, C. A. (2012). Teacher collaborative learning and teacher self-efficacy: The case of lesson study. The Journal of Experimental Education, 80(3), 263-283. https://doi.org/10.1080/00220973.2011.596854

Duk, C. (2014). La formación y el desarrollo profesional de los docentes para una educación inclusiva. En A. Marchesi, R. Blanco y L. Hernández (Ed.), Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica (pp. 61-70). Fundación MAPFRE.

Durán, D. y Giné, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 153-170.

Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46.

García, C., Herrera-Seda, C. y Vanegas, C. (2018). Competencias docentes para una pedagogía inclusiva. Consideraciones a partir de la experiencia con formadores de profesores chilenos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 149-167. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149

Gallego, C., Jiménez, A. y Corujo, C. (2018). Otra forma de desarrollar el apoyo inclusivo: Los grupos de apoyo mutuo. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 106-120.

Hadfield, M. y Jopling, M. (2016). Problematizing lesson study and its impacts: Studying a highly contextualised approach to professional learning. Teaching and Teacher Education, 60, 203-214. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.08.001

Hernández, F., Vöhringer, C. y Espinoza, M. (2004). Trabajo con familias en dependencia a drogas y vulnerabilidad social desde el modelo de comunidad terapéutica: Orientaciones teórico técnicas. Fundación CREDHO-CONACE.

Holmqvist, M. (2015). Learning study. Del estudio de la enseñanza al estudio del aprendizaje. El movimiento de learning study en Suecia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84(3), 47-59.

Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XXI, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/educxx1.20181

Messiou, K., Ainscow, M., Echeita, G., Goldrick, S., Hope, M., Paes, I., Sandoval, M., Simón, C. y Vitorino, T. (2014). Escuchar las voces de los estudiantes y planificar juntos. Formación permanente y desarrollo profesional del profesorado. Cuadernos de Pedagogía, 446, 46-49.

Messiou, K., Ainscow, M., Echeita, G., Goldrick, S., Hope, M., Paes, I., Sandoval, M., Simon, C. y Vitorino, T. (2016). Learning from differences: A strategy for teacher development in respect to student diversity. Journal School Effectiveness and School Improvement, 27(1), 45-61. https://doi.org/10.1080/09243453.2014.966726

Molina, V. y Serrano, Z. (2016). Capítulo 31: Notas sobre la dimensión semiótico-dialógica de la docencia. En G. Padilla (Ed.), Aulas virtuales: Fórmulas y prácticas. McGraw Hill Education.

OECD. (2014). TALIS 2013 results: An international perspective on teaching and learning. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264196261-en

Olfos, R., Estrella, S. y Morales, S. (2015). Clase pública de un estudio de clases de estadística: Una instancia de cambio de creencias en los profesores. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.21

Pérez, A. y Soto, E. (2011). Lesson study. La mejora de la práctica y la investigación docente. Cuadernos de Pedagogía, 417, 64-67.

Ramos-Rodríguez, E. y Reyes-Santander, P. (2017). Favoreciendo la reflexión del docente: Un estudio de clases sobre cálculo integral usando tecnología. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 67-85. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.245691

Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 219-233.

Saito, E. (2012). Strategies to promote lesson study in developing countries. International Journal of Educational Management, 26(6), 565-576. https://doi.org/10.1108/09513541211251398

Simón, C., Echeita, G. y Sandoval, M. (2018). La incorporación de la voz del alumnado a la ‘Lesson study’ como estrategia de formación docente y mejora para la inclusión. Cultura y Educación, 30(1), 205-225. https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1416741

Soto, E. y Pérez, A. I. (2015). Lesson studies: Un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84(3), 15-28.

Pérez, Á. I., Soto, E. y Serván, M. J. (2015). Lesson studies: Re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84(3), 81-101.

Susinos, T., Rojas, S. y Lázaro S. (2011). La voz del alumnado y el cambio escolar en el camino hacia la inclusión educativa: Aprendiendo de la experiencia de un centro de educación infantil y primaria. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 83-99.

Zárate-Rueda, R., Díaz-Orozco, S. y Ortíz-Guzmán, L. (2017). Educación superior inclusiva: Un reto para las prácticas pedagógicas. Revista Electrónica EDUCARE, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15