Methodological Strategies that Promote Inclusion in Early Childhood, Primary and Secondary Education
Keywords:
Inclusive pedagogy, Methodological strategies, Early childhood education, Primary education, Secondary education.Copyright (c) 2020 Internacional Journal of Education for Social Justice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
This article analyses the methodological strategies put into practice by Spanish teachers who develop an inclusive pedagogy in Early Childhood Education, Primary and Secondary Education. Qualitative research has been carried out using semi-structured interviews. The participants were 70 teachers from different schools in the province of Seville. The results show the similarities and differences that exist between the three educational stages in terms of the methodological strategies used to facilitate learning and participation of all students. The strategies used by these teachers are explained, as well as what they do and how they use them. Specifically, this study analyses seven methodological strategies: project-based learning, cooperative learning, peer tutoring, dialogical learning, play and gamification, interactive groups, learning corners, experiential learning and service-learning. The conclusions reveal that the inclusive methodological strategies are an opportunity for other teachers to benefit themselves, improve their own practice and learning from other educational stages.
Downloads
References
Ainscow, M., Slee, R y Best, M. (2019). Editorial: La declaración de Salamanca 25 años después. Revista Internacional de Educación Inclusiva, 23(7-8), 671-676. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1622800
Arnaiz, P. y Guirao, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva. ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1),45-101. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341
Azorín, C. y Sandoval, M. (2019). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: Análisis de guías para la acción. Siglo Cero, 50(3), 7-27. https://doi.org/10.14201/scero2019503727
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 13-34.
Black-Hawkins, K., Florian, L. y Rouse, M. (2007). Achievement and inclusion in schools. Routledge.
Crisol, E. (2019). Hacia una educación inclusiva para todos. Nuevas contribuciones. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 1-9. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9155
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2000). Research methods in education. Routledge.
Day, C. (2019). Educadores comprometidos. Qué son, qué hace, por qué lo hacen y lo que verdaderamente importa. Narcea.
Díez-Palomar, J. y Flecha García, R. (2010). Comunidades de aprendizaje: Un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(67), 19-30.
Florian, L. (2014). What counts as evidence of inclusive education? European Journal of Special Needs Education, 29(3), 286-294. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933551
Gale, T., Mills, C. y Cross, R. (2017). Socially inclusive teaching: Belief, design, actions as pedagogic work. Journal of Teacher Education, 68(3), 345-356. https://doi.org/10.1177/0022487116685754
Gonzalez-Gil, F., Martín-Pastor, E. y Poy, R. (2019). Educación inclusiva: Barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153
Guerrero-Castañeda, B. J. (2016). Desafíos para la educación inclusiva en secundaria, de la utopía lo tangible. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9(2), 87-103.
Harte, H. A. (2010). The project approach: A strategy for inclusive classrooms. Young Exceptional Children, 13(3), 15-27. https://doi.org/10.1177/1096250610364355
Henderson, M. C. y Lasley, E. (2014). Creating inclusive classrooms through the arts. Dimensions of Early Childhood, 42(3), 11-17.
Herrera, J. I., Parrilla, A., Blanco, A. y Guevara, G. (2018). La formación de docentes para la educación inclusiva. Un reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 21-38. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Iglesias Varela, B., De la Madrid Heitzmann, L., Ramos Pérez, A., Robles Montes, C. y De Haro Martínez, A. S. (2013). Metodologías innovadoras e inclusivas en educación secundaria: Los grupos interactivos y la asamblea de aula. Tendencias Pedagógicas, 21, 63-78.
López-Melero, M. (2016). La LOMCE, un cuadro tenebroso que no responde a la diversidad. Revista Educación, Política y Sociedad, 1(2), 163-182.
López-Melero, M. (2018). Presentación. Educar como proceso de transformación en la convivencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 92(32), 17-28.
Miles, M. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis. Sage.
Moliner, O., Sanahuja, A. y Benet, A. (2017). Prácticas inclusivas en el aula desde la investigación-acción. Colección Sapientia, 127, 35-56. https://doi.org/10.6035/Sapientia127
Muntaner, J. J. (2014). Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7(1), 1889-4208.
Muntaner, J. J., Rosselló, M. R. y De la Iglesia, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50. https://doi.org/10.6018/j/252521
Petrie, K., Devcich, J. y Fitzgerald, H. (2018). Working towards inclusive physical education in a primary school: Some days I just don’t get it right. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(4), 345-357. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1441391
Pujolàs Maset, P. (2002). Enseñar juntos a alumnos diferentes. La atención a la diversidad y la calidad en educación. Universidad de Vic.
Rouse, M. (2009). Developing inclusive practice: A role for teachers and teacher education. Education in the North, 16, 6-13.
Sales, A., Moliner, O., Amiama, J. F. y Lozano, J. (2018). Escuela incluida. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(77), 433-458.
Sanahuja, A., Moliner, O. y Moliner, L. (2020). Inclusive and democratic practices in primary school classrooms: A multiple case study in Spain. Educational Research, 62(1), 111-127. https://doi.org/10.1080/00131881.2020.1716631
Santamaría, I. y Stuardo, M. (2018). Una mirada a prácticas docentes desde un marco de justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 177-196. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.009
Sargeant, J. y Gillett-Swan, J. K. (2019). Voice-inclusive practice (VIP): A charter for authentic student engagement. International Journal of Children Rights, 7(1), 122-139. https://doi.org/10.1163/15718182-02701002
Sharma, U. y Jacobs, D. K. (2016). Predicting in-service educators’ intentions to teach in inclusive classrooms in India and Australia. Teaching and Teacher Education, 55, 13-23. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.12.004
Simón, C., Echeita, G. y Sandoval, M. (2018). La incorporación de la voz del alumnado a la lesson study como estrategia de formación docente y mejora para la inclusión. Cultura y Educación, 30(1), 215-225. https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1416741
Souto-Manning, M. (2017). Generative text sets: Tools for negotiating critically inclusive early childhood teacher education pedagogical practices. Journal of Early Childhood Teacher Education, 38(1), 79-101. https://doi.org/10.1080/10901027.2016.1165760
Spratt, J. y Florian, L. (2015). Inclusive pedagogy: From learning to action. Supporting each individual in the context of everybody. Teaching and Teacher Education, 49, 89-96. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.03.006
Stake, R. (2006). Multiple case study analysis. The Guilford.
Tjernberg, C. y Mattson, E. H. (2014). Inclusion in practice: A matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29(2), 247-256. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.891336
Traver-Martí, J., Moliner, O. y Sales, A. (2019). Negociando el currículum: Aprendizaje-servicio en la escuela incluida. Alteridad, 14(2),195-206. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.04
UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la inclusión. UNESCO.
Zhu, J., Li, H. y Hsieh, W. Y. (2019). Implementing inclusive education in an early childhood setting: A case study of a Hong Kong kindergarten. Early Child Development and Care, 189(2), 207-219. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1307841