Vol. 8 No. 1 (2019): Education for Global Citizenship and the SDGs: An Agenda for Social Transformation
Special Issue

Construction and Validation of an Instrument to Evaluate the Characteristics of University Social Responsibility in University Students

Published May 24, 2019

Keywords:

Social responsibility, Measuring instrument, Self-evaluation, Social change, Changing society.
How to Cite
Bolio Domínguez, V., & Pinzón Lizarraga, L. M. (2019). Construction and Validation of an Instrument to Evaluate the Characteristics of University Social Responsibility in University Students. Internacional Journal of Education for Social Justice, 8(1). https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.005

Abstract

The present article show results obtained from the construction and statistical validation of an instrument designed for the analysis of University Social Responsibility (rsu) characteristics in university students. Despite of the different theoretical proposals available about rsu, the development of measuring instrument related to social responsibility and their influence among students for social change is on its early stages of development. The construction of the instrument including different rsu characteristics was done in five stages: three were related to designing and construction and two were related to the application, validation, and development of the final version. Literature review allowed the creation of a scale of 47 items divided into seven characteristics of a socially responsible student: consciousness, commitment, controversy with civility, respect to diversity, citizenship, social justice and change. The previous items can be grouped in four dimensions corresponding to Retolaza's Model of Social Change: personal transformation, transformation of relationships, transformation of cultural patterns, and structural transformation. The instrument was analyzed by eight experts in order to assess its content and validity followed by its evaluation in a pilot test with a sample including 102 students from two private universities. The statistical analysis showed high internal consistency in all seven characteristics and in each four dimensions. The factorial analysis showed consistency in all four dimensions found in the Retolaza model. The content validity of the instrument was analyzed by eight expert judges and subsequently the instrument was applied to a pilot sample of 102 students from two private universities. The statistical analysis showed a high general internal consistency and also high internal consistency in each of the dimensions. The factor analysis showed consistency in all four dimensions found in the Retolaza Model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benedicto, J. (2016). La ciudadanía juvenil: Un enfoque basado en las experiencias vitales de los jóvenes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 925-938. https://doi.org/10.11600/1692715x.14203210415

Benedicto, J. y Morán, M. (2002). La construcción de una ciudadanía activa entre los jóvenes. Madrid: Injuve.

Calle, C. de la, García, J. M., Giménez, P. y Ortega, M. (2008). Validación y medida de la responsabilidad social universitaria en la universidad. Revista Complutense de Educación, 19(2), 385-404.

Cruz, C. de la (2011). La clave de la responsabilidad social de las universidades está en la respuesta no en la pregunta: ¿Al servicio de quién se pone el bien público que promueven? Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-261550.html

Cruz, C. y Sasia, P. (2008). La responsabilidad de la universidad en el proyecto de construcción de una sociedad. Revista de Educación Superior y Sociedad. Nueva Época, 13(2), 21-51.

Davidovich, M., Espina, A., Navarro, G. y Salazar, L. (2005). Construcción y estudio piloto de un cuestionario para evaluar comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 15(1), 125-139.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Ciudad de México: Correo de la UNESCO.

Fernández, C., Delpiano, C. y De Ferari, J. M. (2006). Responsabilidad social universitaria. Una manera de ser universidad. Teoría y práctica de la experiencia chilena. Santiago de Chile: Proyecto Universidad Construye País.

Freire, P. (1998). Política y educación. Barcelona: Siglo XX1.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.

Gamboa, A., Jiménez, M., Jiménez, G. y Lombardo, P. (2014). Formación en responsabilidad pro-social: Caminos latinoamericanos de una innovación curricular. Valparaíso: Proyecto Europeo Alfa III SPRING.

HERI. (1996). A social change model of leadership development. College Park, MD: National Clearinghouse for Leadership Programs.

Jiménez, M. (2008). ¿Cómo medir la percepción de la responsabilidad social en los diversos estamentos de la universidad? Una experiencia concreta. Revista Educación Superior y Sociedad: Nueva Época, 13(2), 140-161.

Komives, S. (2017). Leadership for a better world. Understandign the social change model. Nueva York, NY: Jossey-Bass.

Murillo, F. J. y Hernández-Castilla R. (2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional para la Justicia Social, 3(2),13-32.

UNESCO. (2006). Directrices de la UNESCO sobre educación intercultural. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878s.pdf

UNESCO. (2016). Educación para la ciudadanía. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. París: UNESCO.

ONU. (2019). Objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de http://www.onu.org.mx/agenda-2030/objetivos-del-desarrollo-sostenible/

Pérez, J. y Vallaeys, F. (2016). Prácticas y modelos de responsabilidad social universitaria en México: Proceso de transformación de la universidad. Ciudad de México: ANUIES.

Retolaza, I. (2010). Teoría del cambio. Un enfoque de pensamiento acción para navegar en la complejidad de los procesos de cambio social. Ámsterdam: PNUD.

Schmelkes, S. (2006). La interculturalidad en la educación básica. Recuperado de http://www.socolpe.org/data/normalarmenia/BIBLIOGRAFIA/interculturalidad_educacion_basica_schmelkes.pdf

Tedesco, J. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Tünnermann, C. (2013). Diez respuestas de la educación superior a los desafíos contemporáneos. Universidades, 56, 5-14.

Vallaeys, F. (2013). Virtud, justicia, sostenibilidad: Una ética de tres dimensiones para la responsabilidad social de las organizaciones. Recuperado de http://blog.pucp.edu.pe/blog/wp-content/uploads/sites/54/2014/11/arti_cirs_2013.pdf

Vallaeys, F. (2016). Introducción a la responsabilidad social universitaria RSU. Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la responsabilidad social universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58. https://doi.org/10.19083/ridu.12.716

Vallaeys, F. (s.f.). ¿Qué es la responsabilidad social universitaria? Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.