Non-patriarchal and Non-colonial Education. Experiences of a Feminist Teacher Training
Keywords:
Education, Coeducation, Teacher education, Women liberation movement, Cultural diversity.Abstract
This paper wants to include a feminist approach in the initial teachers training as an answer to the reproduction of gender inequalities in the education. It takes as a methodology the qualitative and emancipatory approach with a point of view analytical and critical. All of this is based on the practice of research-action which is divided into the following phases: A) documentary and bibliographic study about non-hegemonic and feminist narratives; B) to make a postcolonial feminist pedagogy for teacher training; And c) implementation the feminist teachers training and their evaluation. As main results the paper includes: 1) the need to think and to live our lives in a postcolonial feminist approach with the goal to avoid the reproduction of gender inequalities in the education; 2) a feminist pedagogy wants to start a social changes, as the teacher training that is very important to de-colonize and de-patriarchalize the knowledge and the educational practices; and 3) The implementation of a feminist teacher training as an experience to change the traditional education on gender and equality issues.
Downloads
References
Amorós, C. (2007). Teoría feminista: De la ilustración a la globalización. Madrid: Minerva Ediciones.
Beauvoir, S. (1981). El segundo sexo. Buenos Aires: Siglo Veinte.
Blanco, N. (2006). Saber para vivir. En A. M. Piussi y A. Mañeru (Coords.), Educación, nombre común femenino (pp. 158-183). Barcelona: Octaedro.
Butler, J. (2007). El género en disputa: Feminismo y la subversión de la identidad. Madrid: Paidós
Cabello Martínez, M. J. y Martínez Martín, I. (2017). Aportes teóricos de la perspectiva de género en la mejora de la educación de las niñas en África. Educación XX1, 20(1), 163-181,
Connell, R. W. (1997). La organización social de la masculinidad. Isis Internacional Ediciones de las Mujeres, 24, 31-48.
Dewey, J. (1970). Democracia y educación. Buenos Aires: Losada
Freire, P. (1979). La educación como práctica de libertad. Madrid: Siglo XXI.
Galindo, M. (2013). No se puede descolonizar sin despatriarcalizar. Sucre: Mujeres creando.
Galindo, M. (2014). A despatriarcalizar. Madrid: Traficantes de Sueños.
Gargallo, F. (2008). El feminismo y la educación en y para nuestra América. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 13(31), 17-26.
Jabardo, M. (2010). Feminismos negros. Una antología. Madrid: Traficantes de Sueños.
Korol, C. (2016). Feminismos populares. Pedagogías y políticas. Buenos Aires: El Colectivo.
Lagarde, M. (2012). El feminismo en mi vida. Hitos, claves y utopía. Ciudad de México: Instituto de la mujer.
Martínez Martín, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
Mohanty, C. (2008). Bajo los ojos de occidente: academia feminista y discursos coloniales. En L. Suarez y A. Hernández (Eds.), Descolonizando el feminismo: teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 117- 164). Madrid: Cátedra.
Ngozi, C. (2013). El peligro de una sola historia. Recuperado de http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4gH5oB1CMYM#t=11
Ngozi, C. (2015). Todos deberíamos ser feministas. Madrid: Penguin Random house.
Paredes, J. (2010). Hilando fino desde el feminismo comunitario. La Paz: Mujeres creando comunidad.
Platero, L. (2012). Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Barcelona: Bellaterra.
Sánchez, M. (2014). Género, diversidades y diferencias en educación infantil y primaria. Madrid: Fundación 1º de Mayo.
Sánchez, M., Penna, M. y de la Rosa, B. (2016). Somos como somos. Deconstruyendo y transformando la escuela. Madrid: La Catarata.
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de Sueños.
Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce
Tomasevski, K. (2004). El asalto a la educación. Madrid: Intermón Oxfran.
Varela, N. (2008). Feminismo para principiantes. Barcelona: Ediciones B
Zabala, L. (2012). Descolonizar la descolonización desde los feminismos. En C. Sánchez (Comp.), Mujeres en diálogo: Avanzando hacia la despatriarcalización en Bolivia (pp.165-180). La Paz: Coordinadora de la Mujer.