Dialogremos, a Novel Model for Teaching Evaluation in Higher Education
Keywords:
Teaching evaluation, Evaluation model, Higher education, Continuous improvement, Evaluation instrumentsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Abstract
There is a continuous necessity to improve and support the evaluation of teaching in a clear transparent and objective way. This article aims to present the work performed to develop a novel model for teaching evaluation at a Higher Education Institution. This model is unique due to its principles and characteristics, such as the placement of the teacher at the centre of the evaluation and the recognition of the value of the teaching practice. The model is built within the context of an institution and is oriented towards continuous improvement. This paper describes the steps taken to design the instruments based on a mixed methodology which included polling, statistical analysis and focal groups with professors, students and university administrators. What stands out among the results is the innovative and intrinsic design of the model of teaching evaluation and the various instruments derived from it; which were distinctly designed for each educational level and subject area.
Downloads
References
Arbesú, M. y García, J. (2017). La evaluación docente en jaque: La visión de los funcionarios universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(2), 171-185. https://doi.org/10.15366/riee2017.10.2.009
Ardoino, J. (2000). Consideraciones teóricas sobre la evaluación en educación. En M. Rueda y F. Díaz (Eds.), Evaluación de la docencia. Perspectivas actuales (pp. 23-27). Paidós Educador.
Cabarrús, C. (2003). El magis ignaciano. Impulso a que la humanidad viva -apuntes a vuelapluma. Diakonia, 107, 34-62.
Caicedo Cavagnis, E. y Zalazar-Jaime, M. F. (2018). Entrevistas cognitivas: revisión, directrices de uso y aplicación en investigaciones psicológicas. Avaliação Psicológica, 17(3), 362-370. https://doi.org/10.15689/ap.2018.1703.14883.09
Campos, M. A. (2004). Una aproximación sociocultural a los procesos cognoscitivos en el contexto educativo. Perfiles Educativos, 26(104), 7-32.
Contreras, G. A. (2018). Retroalimentación por pares en la docencia universitaria. Una alternativa de evaluación formativa. Formación Universitaria, 11(4), 83-94. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000400083
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2005). Proyecto educativo común de la compañía de Jjsús en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
De Dios-Alija, T., García, J. M. y Muñoz-Pérez, S. (2017). Diseño de un modelo de evaluación y desarrollo docente en una universidad privada. Revista Complutense de Educación, 28(1), 61-80. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48718
Domingo, A. (2013). Práctica reflexiva para docentes. De la reflexión ocasiona a la reflexión metodológica. Publicia.
Duplá, J. (2000). La pedagogía Ignaciana. Una ayuda importante para nuestro tiempo, conferencia sobre pedagogía Ignaciana. Cuadernos Ignacianos, 161, 171-183.
Ford, T. y Hewitt, K. (2020). Better integrating summative and formative goals in the design of next generation teacher evaluation systems. Education Policy Analysis Archives, 28(63), 2-36. https://doi.org/10.14507/epaa.28.5024
García-Cabrero, B., Loredo, J., Luna, E., Pérez, C., Reyes, R. y Rigo, R. (2011). Algunas consideraciones sobre los aspectos teóricos involucrados en la evaluación de la docencia. En M. Rueda y F. Díaz-Barriga (Eds), La evaluación de la docencia en la Universidad. Perspectivas desde la investigación y la intervención profesional (pp. 13-86). Plaza y Valdés Editores.
Gómez L. y Valdés, M. (2019). La evaluación del desempeño docente en la Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479-515. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
Hattie, J. y Clarke, S. (2018). Visible learning: feedback. Routledge.
Iglesias, M. y Loredo, J. (2017). La evaluación de la docencia en instituciones de Educación Superior: Significado para el docente. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2851.pdf.
Jornet, J. M., Perales, M. J. y González-Such, J. (2020). El concepto de validez de los procesos de evaluación de la docencia. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 233-252. https://doi.org/10.22550/REP78-2-2020-01
Kolvenbach, P. H. y Hans, P. (1993). La Pedagogía ignaciana hoy. Discurso a los participantes del grupo de trabajo sobre la Pedagogía Ignaciana, un planteamiento práctico. Villa Cavalletti. Recuperado de http://pedagogiaignaciana.com/GetFile.ashx?IdDocumento=124
Kolvenbach, P. (2007). Cura personalis. Revista de Espiritualidad Ignaciana, 38(114), 9-17.
Loredo, J. y Romero, R. (2012). Valoración del modelo de evaluación de competencias docentes en la Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e), 159-178.
Montoya, J., Arbesú, I., Contreras, G. y Conzuelo, S. (2014). Evaluación de la docencia universitaria en México, Chile y Colombia: Análisis de experiencias. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e), 15-42.
Ochoa, L. y Moya, C. (2019). La evaluación docente universitaria: retos y posibilidades. Folios, 49, 41-60. https://doi.org/10.17227/Folios.49-9390
Olarte-Arias Y. A., Madiedo-Clavijo, C. N. y Pinilla-Roa A. E. (2019). Evaluación docente como factor de desarrollo profesional desde una pedagogía reflexiva. Revista de la Facultad de Medicina, 67(3), 277-285. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v67n3.62539
Parra, H., Guzmán, I. y Marín, R. M. (2017). La evaluación y meta evaluación de la docencia universitaria desde la socio-formación. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1758.pdf
Posner, C. (2004). Enseñanza efectiva. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 9(21), 277-318.
Romero, T. y Martínez, A. (2017). Construcción de instrumentos de evaluación del desempeño docente universitario desde una perspectiva cualitativa. Revista Universitaria del Caribe, 18(1), 34-43. https://doi.org/10.5377/ruc.v18i1.4800
Rueda, M. (2018). Los retos de la evaluación docente en la universidad. Publicaciones, 48(1),143-159. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7334
Rueda, M., Luna, E., García, B. y Loredo, J. (2010). La evaluación de la docencia en las universidades públicas mexicanas: Un diagnóstico para su comprensión y mejora. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 78-92.
Rueda, M., Luna, E., García, B. y Loredo, J. (2011). Resultados y recomendaciones. En M. Rueda (Coord.), Evaluar para controlar o para mejorar?: Valoración del desempeño docente en las universidades (pp. 197-222). Bonilla Artigas Editores.
Salazar, J. (2010). Encuesta de satisfacción estudiantil versus cultura evaluativa de la docencia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 120-132
Samino-García, R., y Rivero-Gutiérrez, L. (2018). Propuesta metodológica para la innovación y evaluación docente. Journal of Management and Business Education, 1(3), 259-278. https://doi.org/10.35564/jmbe.2018.0018
Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
Sierra-Chaparro, G. (2020). Sistema integral de evaluación y seguimiento de la práctica docente en la Educación Superior: Estudio de caso en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 147-162. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1044
Universidad Iberoamericana. (1985). Filosofía educativa de la Universidad Iberoamericana. Senado Universitario, 7 de marzo de 1985.
Universidad Iberoamericana. (2010). Marco conceptual para el diseño de planes de estudio del sistema universitario jesuita. UIA.
Universidad Iberoamericana. (2013). Plan estratégico 2013-2020. UIA.
Universidad Iberoamericana. (2018). Plan estratégico rumbo 2030. Recuperado de http://rumbo2030.ibero.mx/introduccion.html.
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.
Zabalza, M. A (2012). El estudio de las buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17-42. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120.