Vol. 15 No. 2 (2022)
Articles

Incorporation of Quality Policies in Higher Education as a Strategy to Strengthen Academic Groups in Mexico

Noé Villegas Flores
Universidade Federal da Integração Latinoamericana
José Manuel Falcón Meraz
ITESO - Universidad Jesuita de Guadalajara
Yelinca Saldeño
Universidad Católica de Colombia
Camilo Torres Parra
Universidad Católica de Colombia
Published November 2, 2022

Keywords:

estrategias de fortalecimiento institucional, MIVES, AHP, modelo multi-criterio
How to Cite
Villegas Flores, N., Falcón Meraz, J. M., Saldeño, Y., & Torres Parra, C. . (2022). Incorporation of Quality Policies in Higher Education as a Strategy to Strengthen Academic Groups in Mexico. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 15(2). https://doi.org/10.15366/riee2022.15.2.003

Abstract

In public institutions of higher education in Mexico, teachers are grouped into academic bodies to promote academic and scientific relations. This grouping strategy encourages interaction between the different disciplines in which each teacher develops. Although there is a positive aspect in the synergy of strengths and a significant increase in institutional indicators, there is a need to configure methodological tools that guide teachers to achieve these levels of performance. The study presents a novel methodology of characterization and teacher evaluation to measure the performance of the members of the academic bodies. A multi-criteria methodology based on decision theory is proposed to measure indicators of different nature and unit of measurement. Analytical hierarchy (AHP) has been adopted for the assignment of the importance of the variables studied and the concept of value function is used to measure responses of the analyzed attributes. The results obtained have reflected that some teachers maintain a satisfactory level of performance (C6, C8 and C9). 4 teachers reflect a clear need for institutional support strategies (C3, C4, C5 and C10) and 3 teachers demonstrate clearly poor performance (C1, C2 and C7).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aravena Gaete M. E. y Gairín Sallán, J. (2021). Evaluación del desempeño docente: Una mirada desde las agencias certificadoras. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(1), 297-317. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8302

Álvarez Moreno, J. (2018). Estudio comparativo de sostenibilidad de carreteras mexicanas. Trabajo Fin de Máster. Universidad Politécnica de Cataluña.

Arnaiz Gorostegui, M. (2021). Estudio Multicriterio de alternativas para la construcción de sistemas urbanos de drenaje sostenible (SUDS) en países empobrecidos. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Cantabria.

Rueda Beltrán, M. (2018). Los retos de la evaluación docente en la Universidad. Publicaciones, 48(1), 143-159. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7334

Brans, J. P. (1982). L'ingénierie de la décision: élaboration d'instruments d'aide à la décision. La méthode PROMETHEE. Presses de l’Université Laval.

Casanova, M. A. (2021). La Autonomía Pedagógica, ¿Clave para la Calidad de la Educación? Estudios y Experiencias en Iberoamérica. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(2), 5-7. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.2

CONACyT y Subsecretaría de Educación Superior. (2020). Marco de referencia para la Evaluación y Seguimiento de Programas de Nuevo Ingreso Modalidad Escolarizada. México.

Clavijo-Cáceres, Darwin. (2020). La calidad y la docencia universitaria: algunos criterios para su valoración. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 127-139. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11688

Cuevas, J. e Inclán, C. (2021). Políticas docentes en América Latina: Diseño, implementación y experiencias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(89), 351-367.

Diario Oficial de la Federación. Secretaría de Educación Pública (29 de diciembre de 2021). Acuerdso número 35/12/20 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el ejercicio fiscal 2021.

DSA. (2018). Programa para el Desarrollo Profesional Docente, para el tipo Superior. PRODEP.

Hwang, C. L. y Yoon, K. (1981). Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications. Springer-Verlag.

Hosseini, S. M. A. y Ghalambordezfooly, R. y de la Fuente, A. (2022). Sustainability Model to Select Optimal Site Location for Temporary Housing Units: Combining GIS and the MIVES-Knapsack Model. Sustainability, 14, 4453. https://doi.org/10.3390/su14084453

García Díaz, L y Matienzo Durand, H. (2020). Reactivación del sector inmobiliario considerando el factor social y económico. Trabajo Fin de Grado. Universidad Ricardo Palma.

García Guerrero, M. (2021). Modelos de evaluación de la Educación superior: los circuitos de comunicación científica en México. Yeiyá, Revista de Estudios Críticos, 1, 5-16.

García García, C. y Hervás Torres, M. (2020). Los sistemas de evaluación de la Educación Superior en México y España. Un estudio comparativo. Revista de la educación superior, 49(194), 115-136. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1127

Gómez, L. F. y Valdés, M. G. (2019). The Evaluation of Teacher Performance in Higher Education. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479-515. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

Guzmán Marín, F. (2018). La Experiencia de la Evaluación Docente en México: Análisis Crítico de la Imposición del Servicio Profesional Docente. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 11(1), 135-158. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.008

Kahneman, A. y Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47, 263-292.

Kazimieras, E., Turkis, Z. y Kildiené, Z. (2014). State of art surveys of overviews on MCDM/MADM methods. Technological and Economic Development of Economy Journal, 20(1), 165-179. https://doi.org/10.3846/20294913.2014.892037

Lecuona, M. , Romero, A. y Hernández Suárez, A. (2021). Cumplimiento de indicadores de calidad nacionales para la modalidad no escolarizada de los posgrados desde un análisis de TIC. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativ, 8(16).

Menéndez, V. H., Guerrero, J. D. T., Castellanos, M. E. y Zurita, E. (2020). Análisis de la producción de cuerpos académicos basado en teoría de grafos. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), e010. https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.603

Ministerio de Ciencia y Educación (2009). MIVES III Project: Towards Sustainability in Construction through Value Analysis with and without Uncertainty. MEC.

Mora, K. (2021) Evaluación de la sostenibilidad de sistemas de gestión de residuos municipales a través del modelo MIVES. Estudio de caso en la comuna de la concepción (Chile). Trabajo Fin de Máster. Universidad Politécnica de Cataluña UPC.

Naciones Unidas UNFCC (2015). Aprobación del Acuerdo de Paris. Recuperado de https://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/l09r01.pdf

Palacios Velázquez, M. (2018). Automatización de la construcción. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de Cataluña.

Pujadas, P., Cavalaro, S. y Aguado, A. (2018). MIVES multicriteria assessment of urban- pavement conditions: application to a case study in Barcelona. Road Materials and Pavement Design, 20(8), 1827-1843. https://doi.org/10.1080/14680629.2018.1474788

Roca Martín, S., Villegas, N., Viñolas, B., Josa, A. y Aguado, A. (2008). Evaluación y jerarquización de departamentos universitarios mediante análisis de valor. Revista de Investigación en Educación, 5, 27-40.

Roy, B. (1968). Classement et choix en présence de points de vue multiples (la méthode ELECTRE). La Revue d'Informatique et de Recherche Opérationelle, 8, 57–75.

San-José Lombera, J. T. y Garrucho Aprea, I. (2010). A system approach to the environmental analysis of industrial buildings. Building and Environment, 45(3), 673–683. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2009.08.012

Saaty, T. (1980). AHP: The analytic Hierarchy Process. Mc Graw-Hill.

Secretaría de Educación Pública. (2018). Proceso 2018 de registro y cambios de cuerpos académicos. SEP.

Secretaría de Educación Pública (28 de febrero de 2019a). Acuerdo número 07/02/19 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa Fortalecimiento de la Calidad Educativa para el ejercicio fiscal 2019. Diario Oficial de la Federación, Séptima Sección-Vespertina.

Secretaría de Educación Pública (2019b). Cuerpos académicos reconocidos por PRODEP. SEP.

Torquemada González, A, D. (2022). Evaluación, desarrollo, innovación y futuro de la docencia universitaria. De la Red Iberoamericana de Investigadores en Evaluación de la Docencia. Perfiles educativos, 44(175), 200-204. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.60834

Torres Ylanzo, B. (2020). Impactos ambientales en la construcción de vías vehiculares, peatonales, áreas verdes en Av. Juan Velasco Alvarado, distrito de Pillco Marca- Huánuco. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Huánuco.

Universidad de Colima (2018). Plan Institucional de Desarrollo 2018?2021. Universidad de Colima.

Vaca Cueva, I. (2020). Selección de material híbrido alternativo o no convencional para la construcción, utilizando métodos multicriterio y simulación de esfuerzos-deformación para optimizar el material. Trabajo Fin de Grado. Universidad Internacional SEK.

Viñolas, B. Aguado, A. Josa, A. Villegas, N. y Fernández Prada, M.A. (2009). Aplicación del análisis de valor para una evaluación integral y objetiva del profesorado universitario. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6(2), 22-37.