No. 15 (2023): Monográfico: Pornografía, Mujer y Género.
Artículos

Pornography use among heterosexual men as a learning context

Inés Abalo-Rodríguez
1 Department of Experimental Psychology, Complutense University of Madrid, Spain 2 Center of Cognitive and Computational Neuroscience, Center for Biomedical Technology, Technical University of Madrid, Spain
Natalia Andrés-López
Department of Biological and Health Psychology, Autonomous University of Madrid, Spain
Bio
Laura Arévalo Saiz
Department of Psychology, European University of Madrid, Spain
Rebeca Pardo-Cebrián
Department of Psychology, European University of Madrid, Spain
Published December 20, 2023

Keywords:

Pornography, learning, behaviour analysis, sexual violence
How to Cite
Abalo-Rodríguez, I. ., Alario Gavilán , M. ., Andrés-López, N., Arévalo Saiz , L. ., Gálvez-Delgado, E. . ., & Pardo-Cebrián , R. . (2023). Pornography use among heterosexual men as a learning context. Journal of Feminist, Gender and Women Studies, (15), 5–35. https://doi.org/10.15366/jfgws2023.15.001

Abstract

Currently, there is growing concern about the impact that pornography consumption can have on both affective-sexual relationships and sexual violence. This article analyses, from a psychological perspective, the multiple learning processes that its consumption makes possible for heterosexual men, taking into account the contextual and social variables in which this practice takes place. The aim is to answer questions such as: how pornography consumption influences sexual arousal, why pornographic content of increasing violence is consumed, why pornography is consumed on a massive scale, what behavioral rules are drawn from pornography and what consequences pornography consumption has on interpersonal relationships. The linguistic labelling of the content of pornography as "sexual practices" rather than "violence" is one of the key variables that could facilitate the generalization and transfer of these learnings to the interpersonal context. Scientific analyses such as the one proposed here make it possible to reduce the influence of normative and decontextualized explanations of phenomena such as the consumption of pornography, and to favor a critical review of it. In this way, the aim is to unmask some of the mechanisms that contribute to the maintenance of this practice and its possible consequences on the "sexuality" of its consumers and on the "sexual" relationships they establish with women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alario, Mónica. 2020a. La reproducción de la violencia sexual en sociedades formalmente igualitarias: un análisis filosófico de la cultura de la violación actual a través de los discursos y el imaginario de la pornografía. Tomo I. Editorial Ministerio de Igualdad, Gobierno de España. Colección Premio de la Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género a Tesis Doctorales sobre Violencia contra la Mujer (10).

Alario, Mónica. 2020b. La reproducción de la violencia sexual en sociedades formalmente igualitarias: un análisis filosófico de la cultura de la violación actual a través de los discursos y el imaginario de la pornografía. Tomo II. Editorial Ministerio de Igualdad, Gobierno de España. Colección Premio de la Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género a Tesis Doctorales sobre VIolencia contra la Mujer (10).

Alario, Mónica. 2021. Política Sexual de la Pornografía. Sexo, desigualdad, violencia. Madrid: Cátedra.

Alonso, Patricia; Sande, María y Regueiro, Bibiana. 2022. ¿Pornografía al alcance de un clic? Una revisión de la literatura reciente sobre adolescentes españoles. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 9(1): 1–18. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.1.8653

Arnett, Jeffrey. 2008. Socialization in emerging adulthood. En Joan Grusec y Paul Hastings (eds.) Handbook of socialization: theory and research, 208–231. New York: Guilford Press.

Ayllon, Teodoro y Azrin, Nathan. 1968. Reinforcer sampling: A technique for increasing the behavior of mental patients. Journal of Applied Behavior Analysis, 1: 13-20. https://doi.org/10.1901/jaba.1968.1-13

Ballester, Lluís; Orte, Carmen y Pozo, Rosario. 2014. Estudio de la nueva pornografía y relación sexual en jóvenes. Anduli, 13: 165–178. https://doi.org/10.12795/anduli.2014.i13.10

Ballester, Lluís; Orte, Carmen y Red Jóvenes e Inclusión. 2019. Nueva pornografía y cambios en las relaciones interpersonales. Barcelona: Octaedro.

Ballester, Lluís; Rosón, Carlos; Facal, Teresa y Gómez, Rocío. 2022. Nueva pornografía y desconexión empática. Atlánticas. Revista internacional de estudios feministas, 6(1): 67-105. https://doi.org/10.17979/arief.2021.6.1.7075

Bandura, Albert. 1982. Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.

Baum, William. 2000. Being concrete about culture and cultural evolution. En Thompson, Nicholas y Tonneau, François (eds.) Perspectives in ethology: evolution, culture, and behavior. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-1221-9_7

Bourdieu, Pierre. 2000. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Bronstein, Carolyn. 2011. Battling pornography: the american feminist anti-pornography movement, 1976-1986. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511975929

Brownmiller, Susan. 1981. Contra nuestra voluntad. Barcelona: Planeta.

Cabello, Francisco. 2010. Manual de sexología y terapia sexual. Síntesis.

Cobo, Rosa. 2019. El imaginario pornográfico como pedagogía de la prostitución. Pornografía y prostitución en el orden patriarcal: perspectivas abolicionistas, 9(1S): S6–S26. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1002

Cobo, Rosa. 2020. Pornografía: el placer del poder. Penguin Random House Grupo Editorial.

Cooper, Danielle y Klein, Jennifer. 2017. College students’ online pornography use: contrasting general and specific structural variables with social learning variables. American Journal of Criminal Justice, 43(3): 551–569. https://doi.org/10.1007/s12103-017-9424-4

Cortés, José; Barceló, Teresa y Fuentes, Gonzalo. 2023. El consumo audiovisual de los Millennials y la Generación Z: preferencia por los contenidos snackables. Doxa Comunicación, 36: 303-320. https://doi.org/10.31921/doxacom.n36a1687

De Miguel, Ana. 2021. Sobre la pornografía y la educación sexual: ¿puede «el sexo» legitimar la humillación y la violencia? Gaceta Sanitaria, 35(4): 379–382. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.01.001

Domjam, Michael. 2007. Principios de aprendizaje y conducta. Ediciones Paraninfo, SA.

Dworkin, Andrea. 1989. Pornography. Men possessing women. New York: Plume Book.

Dworkin, Andrea y MacKinnon, Catharine. 1989. Pornography and civil rights: a new day for women’s equality. Minnesota: Organizing Against Pornography.

El Diario. 2020. Consultado el 10/08/2023. https://eldiariony.com/2020/12/09/onlyfans-crece-a-un-ritmo-explosivo-al-compartir-material-intimo-generando-2000-millones-de-dolares-anuales/

Favaro, Laura y De Miguel, Ana. 2016. ¿Pornografía feminista, pornografía antirracista y pornografía antiglobalización? Para una crítica del proceso de pornificación cultural. Labrys, Études Féministes/Estudos Feministas, 29.

Freixa, Esteve. 2003. ¿Qué es conducta? Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 3(3): 595-613.

Harte, Colin; Barnes-Holmes, Dermot; Barnes-Holmes, Yvonne y Kissi, Ama. 2020. The study of rule-governed behavior and derived stimulus relations: bridging the gap. Perspectives on behavior science, 43(2): 361–385. https://doi.org/10.1007/s40614-020-00256-w

Hatfield, Elaine; Cacioppo, John y Rapson, Richard. 1993. Emotional contagion. Current directions in psychological science, 2(3): 96–99. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10770953

Hoffmann, Heather; Janssen, Erick y Turner, Stefanie. 2004. Classical conditioning of sexual arousal in women and men: effects of varying awareness and biological relevance of the conditioned stimulus. Archives of sexual behavior, 33(1): 43–53. https://doi.org/10.1023/B:ASEB.0000007461.59019.d3

Holland, James. 1978. Behaviorism: part of the problem or part of the solution? Journal of applied behavior analysis, 11(1): 163-174. https://doi.org/10.1901/jaba.1978.11-163

Jovanovski, Natalie y Tyler, Meagan. 2023. "Pornography Encouraged Me to Belittle Women": A Thematic Analysis of Men's Reflections on Violence Against Women and Ceasing Pornography Use. Violence Against Women, 29(11): 2266-2287. https://doi.org/10.1177/10778012221125502

Lameiras, María; Carrera, María Victoria y Rodríguez, Yolanda. 2016. Caso abierto: la educación sexual en España, una asignatura pendiente. En Gavidia, Valentín (ed.) Los ocho ámbitos de la educación para la salud en la escuela, 197-210.

Layden, Mary Anne. 2021. Pornified: pornography’s connection to long-term damage and violence. Online child sexual exploitation: 57–74. https://doi.org/10.1007/978-3-030-66654-5_6

Lederer, Laura (Ed.). 1980. Take back the night: women on pornography. New York: William Morrow.

MacKinnon, Catharine. 1995. Hacia una teoría feminista del Estado. Madrid: Cátedra.

Matthews, Byron; Shimoff, Eliot; Catania, Charles y Sagvolden, Terje. 1977. Uninstructed Human Responding: Sensitivity to Ratio and Interval Contingencies. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 27: 453-467. https://doi.org/10.1901/jeab.1977.27-453

Mowrer, Orval. 1954. The psychologist looks at language. American Psychologist, 9(11): 660–694. https://doi.org/10.1037/h0062737

Orcasita, Linda y Uribe, Ana. 2010. La importancia del apoyo social en el bienestar de los adolescentes. Psychologia, 4(2): 69–82. https://doi.org/10.21500/19002386.1151

Orgaz, Sonia. 2014. Mecanismos asociativos y teorías del condicionamiento clásico. En Pellón, Ricardo (ed.) Psicología del aprendizaje: 101-147. UNED.

Paul, Pamela. 2006. Pornified: how pornography is damaging our lives, our relationships, and our families. New York: Henry Holt & Company.

Pellón, Ricardo; Miguéns, Miguel; Orgáz, Cristina; Ortega, Nuria y Pérez, Vicente. 2014. Psicología del aprendizaje. UNED.

Peralbo, Manuel; Vázquez, Rodolfo y Méndez, Cástor. 1990. Las claves contextuales y la edad en la generalización de lo aprendido por observación. Revista de Psicología General y Aplicada, 43(2): 207-215.

Pérez, Vicente; Gutiérrez, María Teresa; García, Andrés y Gómez, Jesús. 2010. Procesos psicológicos básicos: un análisis funcional. UNED.

Pfaus, James; Quintana, Gonzalo; Mac, Conall; Gerson, Christine; Dubé, Simon y Coria-Avila, Genaro. 2020. Conditioning of sexual interests and paraphilias in humans is difficult to see, virtually impossible to test, and probably exactly how it happens: a comment on hsu and bailey. Archives of sexual behavior, 49(5): 1403–1407. https://doi.org/10.1007/s10508-020-01739-2

Pineda, Susana y Aliño, Miriam. 2002. El concepto de adolescencia. En Ministerio de salud pública, Cuba (ed.) Manual de prácticas clínicas para la atención integral a la salud en la adolescencia, 2(3), 15-23.

Pornhub Insights. 2013-2019. Consultado el 10/08/2023. https://www.pornhub.com/insights/

Rachman, Stanley. 1966. Sexual fetishism: an experimental analogue. The psychological record, 16(3): 293–296. https://doi.org/10.1007/BF03393671

Rachman, Stanley y Hodgson, Ray. 1968. Experimentally-Induced “Sexual Fetishism”: Replication and Development. The Psychological Record, 18(1): 25–27. https://doi.org/10.1007/BF03393736

Russell, Diana. 1993a. Pornography and rape: a causal model. En Diana Russell (ed.) Making violence sexy: feminists views on pornography, 120-150. Nueva York: Teachers College Press.

Russell, Diana. 1993b. Against pornography. The evidence of harm. California: Russell Publications.

Save The Children. 2020. Des-información sexual: pornografía y adolescencia.

Serrano, Gabriel; Villena, Alejandro y Chiclana, Carlos. 2020. Uso de pornografía en adolescentes y educación sexual. Revista de sexología, 9(2): 52-59.

Shimoff, Eliot; Catania, Charles y Matthews, Byron. 1981. Uninstructed human responding: Sensitivity of low-rate performance to schedule contingencies. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 36(2): 207–220. https://doi.org/10.1901/jeab.1981.36-207

Singer, Tania; Seymour, Ben; O’Doherty, John; Kaube, Holger; Dolan, Raymond y Frith, Chris. 2004. Empathy for pain involves the affective but not sensory components of pain. Science, 303(5661): 1157–1162. https://doi.org/10.1126/science.1093535

Skinner, Burrhus Frederic. 1969. Contingencies of reinforcement: a theoretical analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.

Skinner, Burrhus Frederic. 1971. Beyond freedom and dignity. Indiana: Hackett Publishing Company.

Skinner, Burrhus Frederic. 1977. Ciencia y conducta humana (4ª ed.). Fontanella.

Snagowski, Jan; Laier, Christian; Duka, Theodora y Brand, Matthias. 2016. Subjective craving for pornography and associative learning predict tendencies towards cybersex addiction in a sample of regular cybersex users. Sexual addiction & compulsivity, 23(4): 342–360. https://doi.org/10.1080/10720162.2016.1151390

Soho. 2022. Consultado el 10/08/2023. (https://www.soho.co/actualidad/articulo/pornografia-asi-es-como-esta-industria-genera-el-25-de-las-busquedas-en-google/202201/

Törneke, Niklas; Luciano, Carmen y Valdivia, Sonsoles. 2008. Comportamiento gobernado por reglas y problemas psicológicos. Journal of psychology and psychological therapy, 8(2): 141-156.

Torrado, Esther; Gutiérrez, Josué; Romero, Yasmina y González, Ana. 2021. Sexualidad y consumo de pornografía en adolescentes y jóvenes de 16 a 29 años. Informe final. Universidad de La Laguna.

Tyler, Meagan y Quek, Kaye. 2016. Conceptualizing pornographication: a lack of clarity and problems for feminist analysis. Sexualization, media, & society, 2(2). https://doi.org/10.1177/2374623816643281

Tyng, Chai; Amin, Hafeez; Saad, Mohamad y Malik, Aamir. 2017. The Influences of Emotion on Learning and Memory. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01454

Ulrich, Roger; Stachnik, Tomas y Mabry, John. 1979. Control de la conducta humana. México: Trillas.

Wiederman, Michael. 2003. Paraphilia and fetishism. The family journal, 11(3): 315–321. https://doi.org/10.1177/1066480703252663

Yen, Ju-Yu; Ko, Chih-Hung; Yen, Cheng-Fang; Wu, Hsiu-Yueh y Yang, Ming-Jen. 2007. The comorbid psychiatric symptoms of internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. Journal of adolescent health, 41(1): 93–98. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.02.002