No. 14 (2023)
Artículos

The Gender Dimension in teacher Professionalization. A Literature review

María Matarranz
Universidad Autónoma de Madrid (UAM), España
Published May 4, 2023

Keywords:

Teaching Profession, Gender Issue, Teacher evaluation, Teacher training, Teaching practices
How to Cite
Matarranz, M. (2023). The Gender Dimension in teacher Professionalization. A Literature review. Journal of Feminist, Gender and Women Studies, (14), 39–56. https://doi.org/10.15366/jfgws2023.14.003

Abstract

The aim of this research is to present a systematic review of the literature about the fundamental concepts about the teaching profession, taking into account the gender dimension, in order to identify the aspects that intervene in it, conditioning or exerting some type of influence. For this, a documentary search was carried out in the Web of Science (WoS) and Scopus databases. The initial search reveals 100 articles, after the cradle and filtering, 29 academic documents have been part of the documentary base and have been analysed in depth. For the bibliographic review, the qualitative analysis software Atlas.ti has been used. The results are aligned around three key aspects of teacher professionalization: training, practice and evaluation, all of them addressed from the gender dimension. Finally, some cross-cutting themes are raised that have been repeated in the texts studied and that are of interest to reflect on the gender dimension in education in general and in the teaching profession in particular.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Martín, Pilar. 2019. El perfil del buen docente universitario según la valoración de alumnos de Magisterio y Psicopedagogía. Perfiles Educativos, 164, 65-81. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906

Alonso-Sáinz, Tania. 2021. ¿Qué caracteriza a un “buen docente”? Percepciones de sus protagonistas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25(2), 165-191. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i218445

Álvarez Sepúlveda, Humberto Andrés. 2020. Enseñar historia a través de la perspectiva de género. Evaluación de una propuesta de innovación. Mendive, 18(3), 599-617.

Aristizabal, Pilar; Gómez-Pintado, Ainhoa; Ugalde, Ana Isabel y Lasarte, Gema. 2018. La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 79. https://doi.org/10.5209/RCED.52031

Azúa Ríos, Ximena; Saavedra Castro, Pamela y Lillo Muñoz, Daniela. 2019. Injusticia social naturalizada: Evaluación sesgo de género en la escuela a partir de la observación de vídeos de la evaluación docente. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 58(2), 69-97. https://doi.org/10.4151/07189729

Barriga, Carmen A.; Rodríguez, Cristina y Ferreira, Roberto A. 2019. Factors that bias teacher expectations: Findings from Chile. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(3), 171-180. http://dx.doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n3.4

Bonal, Xavier. 1997. Las actitudes del profesorado ante la coeducación. Graò.

Bonilla-Algovia, Enrique. 2021. Acceptance of ambivalent sexism in trainee teachers in Spain and Latin American countries. Anales de psicología, 37(2), 253-264. https://doi.org/10.6018/analesps.44179

Butler, Judith. 1999. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Calvo Salvador, Adelina y Rodríguez-Hoyos, Carlos. 2012. Aportaciones de los estudios de las mujeres y del género a la organización escolar. Estado de la cuestión en España. Educación XXI, 15(1), 43-60.

Carvajal, Arizaldo. 2003. La dimensión de género en el desarrollo. Revista Prospectiva, 8, 138-154.

Castellanos, Gabriela. 2002. Introducción: Breve meditación sobre cuerpo y vestido, género y sexo, en Castellanos, Gabriela y Accorsi, Simone. (coords.). Género y sexualidad en Colombia y en Brasil. Universidad del Valle.

Díaz De Grenu, Sofía y Anguita, Rocío. 2017. Estereotipos del profesorado en torno al género y a la orientación sexual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 219-232.

Díaz Gómez, Eduardo Raúl; Espinosa Garza, José Luis; Peterson Rodríguez, Herberto Xavier y Kuri Alonso, Ingrid. 2019. Una propuesta de evaluación de las competencias de liderazgo transformacional en los estudiantes de licenciatura. Diálogos sobre Educación, 19, 1-18. https://doi.org/10.32870/dse.v0i19.615

Esteban Bara, Francisco. 2018. Ética del profesorado. Herder Editorial.

Foucault, Michel. 2008. Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. Siglo XXI.

Ferreira Da Silva, Matheus Estevao; Suely Antonelli, Tania, y De Morais, Alessandra. 2021. Gênero na formação em pedagogía: concepçoes de futuras(os) docentes a partir de cinco conceitos. Educação em Revista, 37, 1-22. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698234142

Galazzi, Laura; Gómez, Diana, y Vázquez, Muriel. (2019). Políticas Mundializadas de formación docente: Propuestas para una lectura filosófica. Praxis & Saber, 22(10), 19-43. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.9308

Gamba, Susana y Diz, Tania. 2007. Diccionario de estudios de género y feminismos. Biblos.

García, Nely. (2021). La sororidad como estrategia de actualización docente en mujeres de nivel de educación media superior. Revista Dilemas Contemporántos: Educación, Política y Valores, 3, 1-13.

Lara-Subiabre, Brenda y Angulo-Brunet, Ariadna. 2020. Reflexiones de profesores chilenos en contextos de evaluación docente. Perspectiva Educacional, 59(3), 24-44. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.3-Art.1083

López Méndez, Irene y Sierra Leguina, Beatriz. (2001). Integrando el análisis de género en el desarrollo. Manual para técnicos de cooperación. IUDC/UCM-AECI.

Mantilla-Falcon, Luis Marcelo; Miranda Ramos, Darwin Patricio; Ortega Zurita, Grace Elaine y Meléndez-Tamayo, Carlos Fernando. 2020. Hibridación de modelos pedagógicos en la práctica docente en la educación superior en Ecuador. Caso Universidad Técnica de Ambato. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(1), 85-101. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.1.2944

Marolla-Gajardo, Jesús. 2019. La ausencia y la discriminación de las mujeres en la formación del profesorado de historia y ciencias sociales. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-21. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.8

Matarranz, María. 2022. Aspectos clave de la profesionalización docente. Una revisión bibliográfica. Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación. 2(31), 131-148

Miralles-Cardona, Cristina; Cardona-Moltó, María Cristina y Chiner, Esther. 2020. La perspectiva de género en la formación inicial docente: estudio descriptivo de las percepciones del alumnado. Educación XXI, 23(2), 231-257. https://doi.org/10.5944/educXX1.23899

Money, Johns. 1955. An examination of some basic sexual concepts: The evidence of human hermaphroditism. Bull Johns Hopkins Hosp, 97, 301–319.

Montecino, Sonia. 1997. Palabra dicha. Escritos sobre género, identidades, mestizajes. Santiago: Universidad de Chile. Colección de Libros Electrónicos.

Morin-Messabel, Christine; Ferrière, Séverine; Lainé, Aurélie; Mieyaa Yoan y Rouyer, Véronique. 2016. Representações das categorias de sexo em crianças no contexto escolar. Cadernos de Pesquisa, 160(46), p.526-546.

Ortiz Cermeño, Eva; Solano Lunas, Juan C.; Benito Martínez, Juan y Alonso Bote, Marcos A. 2021. Panorámica general de la equidad, educación y género en el siglo XXI. Consejería de Mujer, Igualdad, LGTBI, Familia y Política Social.

Pérez, Cruz y Gargallo, Bernardo. 2008. Sexismo y estereotipos de género en los textos escolares. Actas XXVI Seminario interuniversitario de teoría de la educación: Lectura y educación, 627-636.

Polato de Castro, Roney y Ferrari, Anderson. 2021. Currículo e formação em pedagogia: o que dizem estudantes sobre os paradoxos que marcam o trabalho com relações de gênero e sexualidades?. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260040

Quiroz Fuentes, Violeta; Sennas Vásquez, Melissa y Contreras Salina, Sylvia. 2019. Profesores Noveles y Representaciones de Género en el Marco de la Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 243-257. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200243

Quesada, Josefa. 2014. Estereotipos de Género y usos de la Lengua. Estereotipos de géneros y usos de la lengua. Un estudio descriptivo en las aulas y propuestas de intervención didáctica. Proyecto de investigación (Tesis doctoral). Universidad de Murcia. España.

Rodríguez Fernández, Blanca. 2020. Evaluación de los estereotipos de género en educación infantil. Know and Share Psycology, 3(1), 63-70.

Serrano Rodríguez, Rocío; Pérez García, Elisa; Bustamante Chan, Monserrat y Carpio Camargo, Antonio. 2019. Respeto e igualdad de género en la formación inicial docente. Cadernos de Pesquisa, 174(49), 152-166. https://doi.org/10.1590/198053146162

Torres-Rivera, Alma D., y Florencio da Silva, Rodrigo. 2019. Aprender a Convivir en Educación Superior desde la Práctica Docente, para una Sociedad Democrática. Formación Universitaria, 12(2), 51-62. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-5006201900020005

Trujillo Cristoffanini, Macarena. 2019. Misoginia y violencia hacia las mujeres: dimensiones simbólicas del género y del patriarcado. Atenea, 519, 49-64.

Tubert, Silvia. 1991. Mujeres sin sombra: Maternidad y tecnología. Siglo Veintiuno Editores.

Zippel, Kathrin; Ferree, Myra Marx y Zimmermann, Karin. 2016. Gender equality in German Universities: Vernacularising the battle for the best brains. Gender and Education, 28(7), 867-885. https://doi.org/10.1080/09540253.2015.1123229