Rachida Benmasud y la feminización del canon a través de la ginocrítica marroquí // Rachida Benmassoud and the feminization of the canon through Moroccan gynocritics

Ana González Navarro

Resumen


Resumen

Este artículo analiza la crítica literaria de Rachida Benmasud centrada en la literatura escrita por mujeres (kitaba nisa’iyya). Benmasud es una académica feminista marroquí que indaga en la relación entre la mujer y la escritura. Con su obra, cuestiona el canon literario masculino marroquí, nacionalista y paracolonial, y resalta la aportación de las escritoras para que sea reconocida en el ámbito cultural e intelectual. Nuestro objetivo es analizar el papel de la crítica literaria femenina y su proyección en la conformación de la identidad marroquí postcolonial.

En nuestra aproximación al canon, nos serviremos tanto de la teoría del canon literario, como de los estudios postcoloniales y la teoría feminista. Abordaremos la evolución del papel de las mujeres en la construcción de la identidad marroquí y la manera en que se ha reflejado este proceso en la literatura nacional. Por último, desde este marco teórico multifocal analizaremos la primera obra de Rachida Benmasud, al-Mar’a wa-l-kitaba (1994, La mujer y la escritura).

El ensayo de Benmasud supuso un paso importante en la reivindicación de las escritoras como parte esencial del ámbito cultural marroquí. La feminización del canon marroquí a través de estudios como este y de las nuevas formas de abordar los textos que proponen las críticas literarias marroquíes constituye una oportunidad también para descolonizar dicho canon.

Palabras clave: Marruecos, canon literario, crítica postcolonial, feminismo, Rachida Benmasud.

 

Abstract

This article examines the critical work of Rachida Benmassoud about female writing (kitaba nisa’iyya). Benmassoud is a feminist Moroccan scholar, whose literary criticism focuses on the relationship between women and writing. Through her work, she challenges the masculine, nationalist and paracolonial features of the Moroccan literary canon, and promotes the incorporation of the contribution of women writers into the cultural and intellectual realm. The aim of this paper is to evaluate the role of female literary criticism and its projection on the formation of Moroccan postcolonial identity.

In approaching the canon, the article draws on the literary canon theory as well as on postcolonial studies and feminist theory. In addition to this, the evolution of the role of women in the making of Moroccan identity and the way in which this process has been reflected on national literature is explored. Lastly, from this multifocal theoretical framework, the article analyzes the first work by Rachida Benmassoud, al-Mar’a wa-l-kitaba (1994, Woman and writing).

Benmassoud’s essay represents an important step in the recognition of women writers as an essential part of the Moroccan cultural realm. The feminization of the Moroccan literary canon through studies like this and the new ways to question literary texts proposed by Moroccan female critics constitutes also an opportunity for the decolonization of the canon.

Key Words: Morocco, literary canon, postcolonial criticism, feminism, Rachida Benmassoud.


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Journal of Feminist, Gender and Women Studies

ISSN 2444-1198