Re-vealing the hidden role of gender in the language of military and sports leadership / Re-velando el papel encubierto del género en el lenguaje del liderazgo militar y deportivo

Ana SERRA ALCEGA

Resumen


Language is used with different purposes, such as motivating and inspiring spirits. These are the main purposes of the language of leadership which, in military and sports contexts, is found in military harangues and locker-room talks. Previous studies show that mere presence of metaphors based on war and sports is an additional barrier for women who want to use the language of leadership in environments such as business (Koller, 2004). This leads to the following question: if war and sports metaphors are a problem for women in business, how difficult is it for women to communicate leadership in war and in sports? In order to find an answer to this question, I have focused my work on the study of gendered-conceptualizations found in military and sports harangues in English language. Therefore, the main aims of my work are to de-naturalise the conceptualizations that appear in the different samples, and to reveal the hidden role of gender, to reformulate the idea of leadership. In order to carry out this work, I have gathered a corpus based on different speeches to analyse, and I have identified the most common gendered conceptualizations and conceptual metaphors that appear in these speeches. Finally, I have interpreted the tentative results under a Cognitive Linguistics scope. After analysing the collected samples and obtaining these tentative results, I have revealed the hidden influence of gender in the language of leadership. Through conceptual metaphors such as men defend women or the conceptualization of leaders as men, among others, masculinities are built in a hegemonic way in which women cannot behave as natural leaders.

Keywords: Harangue, military harangue, locker-room talk, conceptual metaphor, conceptualization, feminine leadership.

Resumen:

El lenguaje se utiliza con diversos fines. Entre estos se encuentra la finalidad de motivar e infundir ánimos, objetivo principal del lenguaje del liderazgo que, en los ámbitos militar y deportivo, toma forma mediante discursos como las arengas militares y las charlas de vestuario. Estudios anteriores han revelado que la mera presencia de metáforas basadas en la guerra y en los deportes supone un obstáculo para las mujeres a la hora de utilizar el lenguaje del liderazgo en ámbitos como el de los negocios (Koller, 2004). Esto conlleva la siguiente pregunta: si las metáforas basadas en la guerra y en los deportes suponen un problema para las mujeres, ¿cómo de complicado será para ellas comunicar en las arengas militares y deportivas? Tratando de responder a esta pregunta, he enfocado mi trabajo al estudio de las conceptualizaciones relacionadas con el género utilizadas en las arengas militares y deportivas en lengua inglesa. Los objetivos principales de mi trabajo son, por tanto, des-naturalizar las metáforas empleadas y re-velar el papel encubierto del género, replanteando así la noción de liderazgo. La metodología empleada para llevar a cabo dicho estudio consiste en la obtención de un corpus de muestras de discurso en lengua inglesa para analizar; la extracción de las principales conceptualizaciones relacionadas con el género encontradas en los discursos; y la interpretación de las mismas bajo una perspectiva lingüístico-cognitiva. Tras el análisis, la obtención de resultados provisionales revela la influencia escondida del género en el lenguaje del liderazgo. Mediante el uso de metáforas conceptuales como los hombres defienden a las mujeres, o la conceptualización del líder como hombre se construyen unas masculinidades muy hegemónicas en las que no hay cabida para la socialización de las mujeres como líderes naturales.

Palabras clave: Arenga, arenga militar, charla de vestuario, metáfora conceptual, conceptualización, liderazgo femenino.


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Journal of Feminist, Gender and Women Studies

ISSN 2444-1198