Vol. 21 No. 4 (2023)
Articles

Lights and Shadows in the Accreditation Process for the Professoriate in Spain: The Specific Case of Education-Related Academic Areas (2018-2022)

Marta Ruiz-Corbella
Bio
Blanca Arteaga-Martínez
UNED
Bio
Ernesto López-Gómez
Bio
Arturo Galán
Bio
Published September 4, 2023

Keywords:

Evaluation, Scientific production, Accreditation systems, Scientific journals, University professor
How to Cite
Ruiz-Corbella, M., Arteaga-Martínez, B., López-Gómez, E., & Galán, A. (2023). Lights and Shadows in the Accreditation Process for the Professoriate in Spain: The Specific Case of Education-Related Academic Areas (2018-2022). REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 21(4), 65–85. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.4.004

Abstract

In recent decades, the competitive selection and promotion processes for university teaching staff have placed the evaluation premium on the accumulation of research papers in high-impact journals in WoS and Scopus. This paper explores whether this evaluation policy in Spain has incentivized and shaped new publication patterns and behaviors by academics. A descriptive analysis of data from the ACADEMIA 3.0 program in the period 2018-2022 is presented, focused on the category of University Professor and the Education-related areas. Results reveal the evolution of success rates over time, discrepancies in those rates according to the knowledge area and to the specific higher education institution, among other analyses. One of the main findings is a strong tendency to publish articles in journals clearly away from any specific field of educational research. These belong to new publishing companies such as MDPI, which allow for swift review and publication in open access while also being positioned in the top quartiles of WoS and Scopus. Finally, the paper points to the methodological limitations of the study due to data availability and encourages to carry out new studies that can help improve the current evaluation system of academic staff in Spanish Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, F. M. (2020). Evolución de la edición científica en revistas de Ciencias Sociales y determinación de Latinoamérica como ecosistema característico. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(2), art M1. https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.19206

ANECA. (2021). Análisis bibliométrico e impacto de las editoriales Open-Access en España. https://www.aneca.es/documents/20123/48615/210930_Openaccess.pdf/ec4d9d10-4704-f72e-1ae4-e1ce26f80b58?t=1666942928086

Corona, C. (2021). Análisis de las dinámicas de producción de conocimiento científico bajo el sistema de evaluación de la calidad de la educación superior y la ciencia [Tesis Doctoral]. Programa de Doctorat en Ciències Socials, Universitat de València.

Delgado López-Cózar, E. y Martín-Martín, A. (2022). Detectando patrones anómalos de publicación científica en España: Más sobre el impacto del sistema de evaluación científica [Informe]. https://bit.ly/3RycPzb

Delgado López-Cózar, E., Ràfols, I. y Abadal, E. (2021). Medidas insuficientes para un cambio en la evaluación de la investigación en España: Glosando las nuevas directrices de la ANECA. RECERCA. Revista de Pensament i Anàlisi, 27(2), 1-10. https://doi.org/10.6035/recerca.6308

DORA-The Declaration on Research Assessment. (2012). San Francisco declaration on research assessment. DORA.

Galán, A. (2023). Tiempos convulsos para la ética y el uso de las métricas. Educación XX1, 26(2), 9-14. https://doi.org/10.5944/educxx1.37562

Galán, A., González-Galán, M. A. y Rodríguez-Patrón, P. (2014). La evaluación del profesorado universitario en España. Sistema nacional y divergencias territoriales. Revista de Educación, 366, 136-164. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-366-279

Galindo, R. y Arguimbau, L. (2016). El nuevo sistema de acreditación para el acceso a los cuerpos de profesorado universitario. Revista de Educación y Derecho, 14, 3-18. https://doi.org/10.1344/re&d.v0i14.16773

Grossmann, A. y Brembs, B. (2021). Current market rates for scholarly publishing services. F1000Research 2021, 10(20), 1-25. https://doi.org/10.12688/f1000research.27468.2

Herzog, B., Percout, J. y Hernández, F. J. (2015). La dialéctica de la excelencia académica. De la evaluación a la medición de la actividad científica. ArXius de Ciències Socials, 32, 69-82.

Hoffman, A. J. (2022). The engaged scholar: Expanding the impact of academic research in today’s world. Stanford University Press.

Lee, S. J. (2023). Academics' commitment and job satisfaction: Tenure- vs. non-tenure-track in South Korea. Higher Education Quarterly, 77, 65-82. https://doi.org/10.1111/hequ.12370

Macfarlane, B. (2012). Intellectual leadership in higher education. Routledge.

Ministerio de Universidades. (2023). Estadística de personal de las universidades (EPU). Ministerio de Universidades.

Olavarrieta, S. (2022). Using single impact metrics to assess research in business and economics: why institutions should use multi-criteria systems for assessing research. Journal of economics, Finance and Administrative Science, 27(53), 6-33. https://doi.org/10.1108/JEFAS-04-2021-0033

Ortiz de Urbina Criado, M. y Mora-Valentín, E. M. (2013). El sistema de acreditación del profesorado a través del Programa ACADEMIA: Evolución y cambios. Revista Española de Documentación Científica, 36(1), en004. https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.971

Quaderi, N. (2023, 20 de marzo). Supporting integrity of the scholarly record: Our commitment to curation and selectivity in the Web of Science. https://clarivate.com/blog/supporting-integrity-of-the-scholarly-record-our-commitment-to-curation-and-selectivity-in-the-web-of-science/

Repiso, R., Berlanga, I., Said-Hung, E. y Castillo-Esparcia, A. (2020). Titularidad y cátedras en comunicación en España (2000-2019). Distribución, ritmos de promoción, transferencia entre universidades y endogamia. El Profesional de la Información, 29(4), e290422. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.22

Repiso, R., Merino-Arribas, A. y Cabezas-Clavijo, A. (2021). El año en que nos volvimos insostenibles: Análisis de la producción española en Sustainability (2020). El Profesional de la Información, 30(4), e300409. https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.09

Ruiz-Corbella, M., López-Gómez, E., Arteaga-Martínez, B. y Galán, A. (2020). Visibilidad, impacto y transferencia del conocimiento en revistas científicas de educación: la experiencia de Aula Magna 2.0. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(2), art. M2. http://doi.org/10.7203/relieve.26.2.17616

Ruiz-Corbella, M., López-Gómez, E., Galán, A. y Velaz-de-Medrano, C. (2023). Radiografía de una década de revistas científicas de educación españolas (2011-2020). Revista de Educación, 400, 133-160. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-573

San Segundo, M. J. (2005). Promoción y remuneración del profesorado universitario. De la LRU a la LOU. Hacienda Pública Española. Revista de Economía Pública, 172, 93-117.

Sánchez-Marín, A. L. (2017). La selección del profesorado universitario en Europa. Revista de la Facultad de Derecho, 43, 235-257. https://doi.org/10.22187/rfd2017n2a9

Santos-Ortega, A., Muñoz-Rodríguez, D. y Poveda, M. (2015). En cuerpo y alma. Intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. ArXius Ciències Socials, 32, 13-44.

Saura, G. y Bolívar, A. (2019). Sujeto académico neoliberal: Cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 9-26. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.001

Torrado, J. M. y Duque-Calvache, R. (2023). Universidad y precariedad. Orígenes y consecuencias del modelo laboral de las universidades públicas españolas del siglo XXI. Educación XX1, 26(1), 47-69. https://doi.org/10.5944/educxx1.33510