Vol. 19 No. 1 (2021)
Articles

Attention to the Functional Diversity on Primary Education

Virginia Fuentes Gutiérrez
Bio
Marta García-Domingo
Bio
Patricia Amezcua Aguilar
Bio
Teresa Amezcua Aguilar
Bio
Published December 15, 2020

Keywords:

Right to education, Universal education, Educational strategies, Educational needs, Educational discrimination
How to Cite
Fuentes Gutiérrez, V. ., García-Domingo, M. ., Amezcua Aguilar, P. ., & Amezcua Aguilar, T. (2020). Attention to the Functional Diversity on Primary Education. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 19(1), 105–122. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006

Abstract

Despite the multiple studies that confirm the relevance of placing value on classrooms diversity through strategies oriented to inclusive education, we still find evident manifestations of school segregation. This study, using the Focus Group technique, identifies supports and obstacles in the field of primary education, that are perceived by educational team. For this, issues related to social imaginary of diversity, attitudes, demands, myths, prejudices and limitations, both internal and external, among others, are analysed. The tendency to link the concept of diversity to functional diversity stands out (which marks the rest of the analysis of the reality of this study), the difficulty of adapting heterogeneity in learning rhythms to the homogenization of academic results required, the preponderance of formal content over cross-cutting and a bureaucracy that encourages formal curricular adaptations. In the educational community, they identify situations of rejection and discriminatory attitudes transmitted by the relatives of norm-typical students regarding functional diversity and an insufficient implication in the consolidation of inclusive school spaces in a considerable percentage of the teaching staff. Therefore, it is necessary to place value on diversity and on the benefits of inclusion for society as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araque, N. y Barrio J. L. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma Social, 4, 1-37.

Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44.

Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2), 84-101.

Calvo, M. I., Verdugo, M. A. y Amor, A. M. (2016). La participación familiar es un requisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 99-113. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100006

Chiner, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante, España.

Coll, C., Pozo, J. I., Sarabia, B. y Valls, E. (1994). Los contenidos en la reforma: Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Santillana.

Díaz, A. (2006). La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-15.

Dussan, C. P. (2010). Educación inclusiva: Un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 8, 73-84.

Escobar, J. y Bonilla-Jiménez, F. I. (2017). Grupos focales: Una guía conceptual y metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9, 1, 51-67

Fraser, N. (2008). Escalas de justicia. Herder.

Fraser, N. y Honneth, A. (2005). ¿Redistribución o reconocimiento?. Morata.

García-Domingo, M., Amezcua, T. y Fuentes, V. (2019). El reto de la educación inclusiva: Elementos implicados y propuestas de mejora. Prisma Social, 27(4), 40-64.

Garzón, P., Calvo, I. y Orgaz, B. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad, 4(2), 25-45. https://doi.org/10.5569/2340-5104.04.02.02

Luque-Parra, D. y Luque-Rojas, M. (2013). Necesidades específicas de apoyo educativo del alumnado con discapacidades sensorial y motora. Summa psicológica UST, 10(2), 57-72. https://doi.org/10.18774/448x.2013.10.141

Martínez, R., De Haro, R. y Escarbajal, A. (2017). Una aproximación a la educación inclusiva en España. Revista de Educación Inclusiva, 3(1), 149-164.

Merle, P. (2012). La ségrégation scolaire. La Découverte. https://doi.org/10.3917/dec.merle.2012.01

Murillo, F. J. y Duk, C. (2016). Segregación escolar e inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200001

Murillo, F. J. y Hernández, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2017). Estimación de la magnitud de la segregación escolar en América Latina. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 11-30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.emse

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Segregación escolar por origen nacional en España. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(2), 395-423. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.2.04

Naciones Unidas. (2006). Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: Propuesta para el desarrollo humano. Paidós. https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x63g

Rubia, F. A. (2013). La segregación escolar en nuestro sistema educativo. Forum Aragón: Revista Digital de FEAE-Aragón sobre organización y gestión educativa, 10, 47-52.

Sales, M.A., Moliner M.O. y Sanchiz, M.L (2001). Actitudes hacia la atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 4(2), 1-7.

Sen, A. (2010). La idea de la justicia. Taurus.

Sola, T. (1997). La formación inicial y su incidencia en la educación especial. En A. Sánchez y J. A Torres (Coords.), Educación especial I Una perspectiva curricular, organizativa y profesional (pp. 23-34). Editorial Pirámide.

Rawls, J. (1971). A theory of justice. Harvard University Press

Rawls, J. (2002). La justicia como equidad. Tecnos

UNESCO. (1994). Final report: World conference on special needs education: Access and quality. UNESCO.

Verdugo, M. A. (2009). El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida. Revista de Educación, 349, 23-43.

Young, I. M. (2000). La justicia y la política de la diferencia. Cátedra.

Young, I. M. (2002). Inclusion and democracy. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0198297556.001.0001