Vol. 8 No. 3 (2010): Community Participation in School Improvement
Articles

Analysis of the Social Networks by Means of the Vision of the Educative Community from a Micro-political Perspective

Published June 28, 2016

Keywords:

Micro-policy, educative community, networks, school organization
How to Cite
Trujillo Torres, J. M., & Cáceres Reche, M. P. (2016). Analysis of the Social Networks by Means of the Vision of the Educative Community from a Micro-political Perspective. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 8(3). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.3.005

Abstract

At the present, to recognize the value of the establishment of communitarian collaborative networks has become a necessity at the same time that it is an opportunity for improvement of the development dynamics of the educative organizations. However, in many occasions, those collaborative processes are not completely translucent therefore, a micro-political vision for their understanding and apprehension seems opportune. This analysis consequently may offer some enlightenment and reflect on and warn on the shadows that may limit the innovation and improvement processes of our educative centers. Our study is an example of it through an ethnographic research process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaide, M. (1987). Conflicto y poder en las organizaciones. Madrid: Ministerio de trabajo y seguridad social.

Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid: Paidós/ Mec.

Bernal, J.L. (2004). La micropolítica: un sentimiento. Http://didac.unizar.es/jlbernal/micropsenti.pdf (última consulta septiembre 2009)

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Hora.

Casado, D. y Pérez Yruela, M. (1975). Organización, conflicto y estrategias de negociación. Madrid: Marova.

Escudero, J.M. (1990). Tendencias actuales en la investigación educativa: los desafíos de la investigación crítica. Currículum, 2, pp. 3-25.

Fullan, M. (2002). Liderar en una cultura de cambio. Barcelona: Octaedro.

Fullan, M. (1990). El desarrollo y la gestión del cambio. Revista de innovación e investigación educativa, 5.

Furnham, A. (2001). Psicología organizacional. El comportamiento del individuo en las organizaciones. México: Oxford.

Gairín, J. (1992). La dirección factor clave de la calidad educativa. Actas del i congreso internacional sobre dirección de centros docentes. Ice. Universidad de deusto. Estudios e investigaciones.

Gairín, J. (1994). Organización de centros educativos: aspectos básicos. Barcelona: Cisspraxis.

Guiot, J. M. (1985). Organizaciones sociales y comportamientos. Barcelona: Editorial Herder.

Handy, C. (1986). El futuro del trabajo humano. Ariel. Barcelona.

Hargreaves, A. (1995).la modificación de las culturas de trabajo de la enseñanza, kikiriki, 35.

Hoyle, E. (1982). Micropolitics of educational organizations. Educational management and administration, 10, pp. 87-98.

Hoyle, E. (1986). The politics of school management. London: Hodder and stoughton.

Huse, E. (1980). El comportamiento humano en la organización. Edgar f. Huse, james l. Bowditch. México: Fondo educativo interamericano.

Kreitner, R. y Kinicki, A. (1996). Comportamiento en las organizaciones. Madrid: Irwin.

Lorenzo, M. (1986): El director, en Sáenz Barrio, O. (dtor): organización escolar. Madrid: Anaya.

Lorenzo, M. (1993): la escuela como ecosistema, en lorenzo delgado, m. Y sáenz barrio, o. (dtrs): organización escolar. Marfil. Alcoy.

Lorenzo, M. (1993). Metáforas sobre la dirección escolar: la aportación de las percepciones de un grupo de directivos de andalucía y país vasco. II congreso interuniversitario de organización escolar. Gid. Sevilla.

Lorenzo, M. (1994). El liderazgo educativo en los centros docentes. Madrid: Editorial la muralla.

Lorenzo, M. (1996). Perfil organizativo del nuevo centro educativo. En medina, a. Y gento, s. (coords): organización pedagógica del nuevo centro educativo. Madrid: Uned.

Lorenzo, M. (coord.) (1997). La organización y gestión del centro educativo: análisis de casos prácticos. Madrid: Editorial universitas s.a.

Medina, A. (1988). Didáctica e interacción en el aula. Madrid: Cincel.

Medina, A. (1997). Procesos de cambio en las instituciones educativas. Madrid (en prensa). (rvta. Organización y gestión educativa (2), 21-39.

Medina, A. (1997). El liderazgo en educación. Actas de la viii reunión de la asociación para el desarrollo y la mejora de la escuela (ademe). Universidad nacional de educación a distancia. Madrid.

Mominó, J. M., Sigalés, C. y Meneses, J. (2008). La escuela en la sociedad red. Internet en la educación primaria y secundaria. Ariel. Barcelona.

Morgan, G. (1990). Imágenes de la organización. Madrid: Ra-ma.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Pfeffer, J. (1993). El poder en las organizaciones: política e influencia en una empresa. Madrid: Mac Graw-Hill.

Pisani, F. y Piotet, D. (2009): La alquimia de las multitudes. Cómo la web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.

Rodríguez A. y H. Daniel Dei (coords.) (2001). Psicosociología de las organizaciones. Buenos Aires: Editorial docencia.

Santos, M.A. (1989). Cadenas y sueños: el contexto organizativo de la escuela. Universidad de Málaga.

Santos, M.A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de los centros escolares. Madrid: Akal universitaria.

Santos, M.A. (1994). Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Málaga: Aljibe.

Santos, M.A. (1997). La luz del prisma para comprender las organizaciones escolares. Málaga: Aljibe.

Santos, M.A. (1997). El crisol de la participación. Madrid: Escuela española.

Tyler, W. (1991). Organización escolar. Madrid: Ediciones Morata.

Weber, A. (1965). Historia de la cultura. México: Fondo de Cultura Económica.

Weinert, A.B. (1985). Manual de psicología de la organización. La conducta humana en las organizaciones. Barcelona: Ed. Herder.

Wittrock, M. (1989). La investigación de la enseñanza i. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós-Mec.

Woods, P. (1989). La escuela por dentro. Madrid: Paidós-Mec.