Vol. 10 No. 4 (2012): The Curricular Design as an Educational Quality Factor
Articles

Language and Communication Competences, the Key to Quality Education

Published January 14, 2016

Keywords:

Quality, Effectiveness, Change, Improvement, Equity, Innovation
How to Cite
Reyzábal, M. V. (2016). Language and Communication Competences, the Key to Quality Education. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 10(4). https://doi.org/10.15366/reice2012.10.4.005

Abstract

The development of communicative competences as well as of those specifically  linguistic is basic to be fluent in all the other competences, so it is fundamental to work them through a rigorous educational curriculum, that sequences their gradual acquisition and to assess their achievement in a continuous and formative way. In this context, textual competence ?oral and written? and the management of non verbal languages become essential.  Without a successful, correct, consistent and appropriate communication, the human being looses cognitive nuances, is deprived of fully understanding of reality and interact socially in a limited way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbero, J. M. (2004). Saber hoy: discriminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación, 32.

Beane, J. A. (2005). La integración del currículum. Madrid: Morata.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdale, N. J.: Erlbaum.

Carlino, P. (2002). Enseñar a escribir en la Universidad. Madrid, OEI, Revista Iberoamericana de Educación.

Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. Madrid: La Muralla; 2ª edición.

Casanova, M. A. (2012). La evaluación de competencias básicas. Madrid: La Muralla.

Chomsky, N. (1999). Aspectos de una teoría de la sintaxis. Barcelona: Gedisa.

Fattori, M. (1968). Creativitá e educazione. Bari: Laterza.

Flower, L. y Hayes, J. R. (1980). The dynamics of composing: Making plans and juggling constraints. En L. W. G regg, y E. R. Steinberg, (eds.). Cognitive processes in writting. Hillsdale, N. J.: Erlbaum.

Fodor, J. A. (1984). El lenguaje del pensamiento. Madrid: Alianza.

González Maura, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 8 (1), pp. 1 -24.

Graham, S. y Harris, K. (1989). Components analysis of cognitive strategy instruction: effects on leraning disabled student´s compositions and self-efficacy. Journal of Educational Psychology, 81 (3), pp. 353-361.

Guitton, J. (1991). Dios y la ciencia. Madrid: Debate.

Malpica, M. del C. (1996). El punto de vista pedagógico en la formación por competencias. México: CONALEP.

Moreno Palomares, A. (2005). El concepto de formación, en http://ww.paneldecomunicacion.net/aurelio/articulos/concepto.PDF.

Moya, J. (2007). Competencias básicas: los poderes de la ciudadanía, en Bolívar, A. y Guarro, A. (eds.). Educación y Cultura Democrática: El Proyecto Atlántida. Madrid: Wolters Kluver.

Moya, J. (2008). Las competencias básicas en el diseño y el desarrollo del currículo. Revista Qurrículum, 21, pp. 57-78.

Reyzábal, M. V. (1993). La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.

Reyzábal, M. V. (2002). Didáctica de los discursos persuasivos: la publicidad y la propaganda. Madrid: La Muralla.

Reyzábal, M. V. (2009). Competencia lingüística y educación inclusiva, en Casanova, M. A. y Rodríguez, H. J. (coords.). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Madrid: La Muralla.

Reyzábal, M. V., Sanz, A. I. (2002). Los ejes transversales: aprendizajes para la vida. Madrid: CissPraxis.

Reyzábal, M. V. y Tenorio, P. (1992). El aprendizaje significativo de la literatura. Madrid: La Muralla.

Tobón, S. (2009). La formación humana integral desde el proyecto ético de vida y el enfoque de las competencias. En E.J. Cabrera (ed.). Las competencias en educación básica: un cambio hacia la reforma. México: Secretaria de Educación Pública.

Tobón, S. (2010). Formación Integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe.

Van Dijk, T. A. (1980). Texto y contexto. Madrid: Cátedra.

Van Dijk, T. A. y Kintsh, W. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press.

Vygotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos. Barcelona: Crítica.