Vol. 10 No. 4 (2012): The Curricular Design as an Educational Quality Factor
Articles

Curriculum Design for Quality Education

Published January 14, 2016

Keywords:

Quality, Effectiveness, Change, Improvement, Equity, Innovation
How to Cite
Casanova, M. A. (2016). Curriculum Design for Quality Education. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 10(4). https://doi.org/10.15366/reice2012.10.4.001

Abstract

According to the international interest to improve the educational quality of  institutional systems, the article focuses on the assertion that this only will be achieved through the translation into curricular design and all of its elements of changes, innovations and reforms necessary to this purpose. Therefore, after defining what must be an adequate educational quality for society in present and close future, the paper addresses the various elements of the curriculum (competences, objectives, contents, methodology and, assessment) and makes concrete proposals for modifications in the approach to them which, according to the author, are essential to achieve that improvement of quality we all desire and propose.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bates, R. y otros (1989). Teoría crítica de la Administración educativa. Valencia: Servicio de publicaciones de la Universidad.

Bolívar, A. (2010). Competencias básicas y currículo. Madrid: Síntesis.

Cano, E. (1998). Evaluación de la calidad educativa. Madrid: La Muralla.

Carr, W. y Kemmis, S. (1998). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.

Casanova, M. A. (1995). Manual de evaluación educativa. Madrid: La Muralla.

Casanova, M. A. (2004). Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.

Casanova, M. A. (2006). Diseño curricular e innovación educativa. Madrid: La Muralla.

Casanova, M. A. (2011). Evaluación para la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa (RIEE), 4 (1), art.4.

Casanova, M. A. (2012). La evaluación de competencias básicas. Madrid: La Muralla.

De la Orden, A. (1982). Calidad de los centros educativos, asunto para un congreso. Bordón, 40 (2). Madrid: Sociedad Española de Pedagogía.

De Bono, E. (1993). Más allá de la competencia. La creación de nuevos valores y objetivos en la empresa. Barcelona: Paidós Empresa.

Droin, R. (1993). La calidad con la sonrisa. Una ayuda hacia la calidad total. Bilbao: Deusto.

English, F. W. y Hill, J. C. (1995). Calidad total en educación. Transformación de las escuelas en sititos de aprendizaje. Aplicación de las ideas de Deming a la enseñanza. México: Edamex.

Pizarro, B. (2003). Neurociencia y educación. Madrid: La Muralla.

Reid, W. A. (1981). The deliberative approach ti the study of the currículo and its relation to critical pluralism, citado en Bates, R. (1989).

Rodríguez Rojo, M. (1997). Hacia una didáctica crítica. Madrid: La Muralla.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.