Vol. 11 No. 4 (2013)
Articles

Learning to Research from Multiple Triangulation

Published January 4, 2016

Keywords:

Qualitative Research, Multiple Triangulation, Dossiers, Stories Of School Life, Semistructured Interviews
How to Cite
Betrián Villas, E., Galitó Gispert, N., García Merino, N., Monclús, G. J., & Macarulla Garcia, M. (2016). Learning to Research from Multiple Triangulation. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 11(4). https://doi.org/10.15366/reice2013.11.4.001

Abstract

The aim of this paper is to show multiple triangulation (data, research, methods, results and conclusions) followed a qualitative research process framed in the curriculum of a master's degree in higher education inclusive. The work was based on a multiple triangulation in order to identify the elements that have allowed develop and the results achieved. It aims to give other research strategies to incorporate multiple triangulation in the research process. 

This research process has not been limited only in theoretical models, but these have been supplemented by the interaction of the voices. The study allowed our voices triangulate horizontally as researchers with the master teachers and mentors of student voice participant through complementing qualitative cutting tools. Listen and triangulate these voices have resulted in advances in methodological research and give more validity to the results and conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allan, J. (2008). Rethinking inclusive education. The philosophers of difference in practice. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Arias, M.M. (2000). La triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Investigación y Educación en Enfermería, 18(1), 13-26.

Betrián, E.A. (2012). Analysis of the educational change of Àlber Project in dynamic interaction with Educ-arte-Educa (r)t Project from a complex approach. Tesis doctoral. Universidad de Lleida, España.

Blaikie, N.W.H. (1991). A critique of the use of triangulation in social research. Quality and Quantity, 25, 115-136.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conociomento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71.

del Rincón, A. et al. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Bases metodológicas de la investigación social. Madrid: Dikynson.

Denzin, N.K. (1970). Sociological Methods. A Sourcebook. Chicago, NY: Aldine Publishing Company.

Donolo, D.S. (2009). Triangulación: procedimiento incorporado a nuevas metodologías de investigación. Revista Digital Universitària,10(8), art. 53.

Goodman, J. (1984). Reflection and teacher education: A case study and theoretical analysis. Interchange: A Quarterly Review of Education, 15(3), 9-26.

Jové, G., Ayuso, H., Sanjuan, R., Vicens, L., Cano, S. y Zapater, A. (2009). EDUC...arte. Un proyecto de trabajo en red entre universidad, centro de arte y centros educativos. En R. Huerta y R. Romà (Eds.), Mentes sensibles. Investigar en educación y en museos (pp. 127-138). Valencia: Universidad de Valencia.

Jové, G., Boix, J.LL., Cano, S., De Andrés, M.C., Lumbierres, C., Nòria, M. y Suau, J. (2007). Diversidad y cohesión social. Una reflexión sociocrítica de la enseñanza secundaria obligatoria. Lleida: Milenio.

Moreno, M.G. y Romero M.A. (2011). Ética, Investigación Educativa y Formación de Investigadores: Entre la Norma y el Proyecto de Vida. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2), 79-96.

Morin, E. (2003). Réforme de pensée, transdisciplinarité, réforme de l'Université. Disponible en http://perso.club-internet.fr/nicol/ciret/bulletin/b12/b12c1.htm .

Murillo, F.J. (2003). Una panorámica de la investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(1), art.1.

Olsen, W. (2004). Triangulation in Social Research: Qualitative and Quantitative Methods Can Really be Mixed. En M. Holborn, Development in Sociology (en prensa). Causeway Press.

Okuda, M. y Gómez, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: Triangulación. Revista colombiana de psiquiatría, 34(1), 118-124.

Oppermann, M. (2000). Triangulation. A methodological discussion. International Journal of Tourism. Research, 2(2), 141-146.

Paul, J. (1996). Between Method Triangulation. The International Journal of Organizational Analysis, 4(2), 135-153.

Rodríguez Ruiz, O. (2005). La Triangulación como Estrategia de Investigación en Ciencias Sociales. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1284197.

Rodríguez, S., Cárdenas, C. y Campos, F. (2012). El desarrollo del liderazgo educativo. Evidencias de un estudio de historias de vida. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 44-57.

Susinos, T. y Rodríguez, C. (2011). La educación inclusiva hoy. Reconocer al otro y crear comunidad a través del diálogo y la participación. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70(25), 15-30.

Zabalza, M.A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Zapata, O.A. (2005). La aventura del pensamiento crítico: Herramientas para elaborar tesis e investigaciones socioeducativas. México: Pax

Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en la formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, 123-150.