Vol. 3 Núm. 2 (2007): LA VIDA OCULTA DE LAS NIÑAS: UN ESTUDIO ETNOGRÁFICO SOBRE LA EXCLUSIÓN SOCIAL
Artículos

LA VIDA OCULTA DE LAS NIÑAS: UN ESTUDIO ETNOGRÁFICO SOBRE LA EXCLUSIÓN SOCIAL

Marjorie Harness Goodwin
University of California, Los Angeles (USA)
Publicado agosto 8, 2018

Resumen

RESUMEN
Con el análisis de las prácticas lingüísticas a lo largo del tiempo de dos grupos de iguales de niñas, descubrimos el modo en el que los miembros del grupo controlan su sistema social, castigando a los miembros considerados como ofensores de las normas sociales locales. Más que centradas en promover la afiliación social, entre las niñas de estos grupos emerge una forma de socialización que degrada abiertamente a las ofensoras y les niega su estatus como participantes en la actividad del grupo. Con este estudio intento comprender el nexo interacción-estructura social a través de la descripción de una variedad de prácticas lingüísticas en las que las identidades están vinculadas a acciones específicas dentro de la interacción social.

Palabras Clave: Interacción entre iguales - Género - Maltrato entre iguales - Antropología Lingüística.

 

ABSTRACT
Examination of the language practices of two girls’ peer groups over time reveals ways in which members actively police their social order, sanctioning those deemed violators of local social norms. Rather than attempting to maximize affiliative actions, a form of human sociality emerges where members openly degrade violators and deny them a ratified participant status in local activities. Through this study I attempt to understand the interaction/social structure nexus by describing the range of linguistic practices through which identities are linked to specific actions within interactions.


Keywords: Peer interaction - Gender - Bullying - Linguistic Anthropology.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Coates, J. (1998). Gossip revisited: Language in an all-female group. En J. Coates (ed.), Language and gender: A reader (pp. 226-253). Oxford: Blackwell.

Crick, N. R. y Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-22.

Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women’s development. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Goffman, E. (1971). Relations in public: Microstudies of the public order. New York: Harper and Row.

Goodwin, M. H. (1980). He-Said-She-Said: Formal cultural procedures for

the construction of a gossip dispute activity. American Ethnologist, 7, 674-95.

Goodwin, M. H. (1988). Cooperation and competition across girls’ play activities. En S. Fisher y A. Tood (eds.), Gender and discourse: The power of talk (pp. 55-94). Norwood N.J.: Ablex.

Goodwin, M. H. (1990). He-Said-She-Said: Talk as social organization among Black children. Bloomington: Indiana University Press.

Goodwin, M. H. (2006). The hidden life of girls: Games of stance, status and exclusion. Oxford: Blackwell Publishing.

Heritage, J. (1984). Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Polity Press.

Juvonen, J. y Graham, S. (2004). Research based interventions on bullying. En C. E. Sanders y G. D. Phye (eds.), Bullying, implications for the classroom: What does the research say? (pp. 229-255). San Diego: Academic Press.

Leaper, C. y Smith, T. (2004). A meta-analytic review of gender variation in children’s language use: Talkativeness, affiliative speech, and assertive speech. Developmental Psychology, 40 (6), 993-1027.

Lever, J. (1976). Sex differences in the games children play. Social Problems, 23, 478-87.

Miller, P. M; Danaher, D. L. y Forbes, D. (1986). Sex-related strategies for coping with interpersonal conflict in children aged five and seven. Developmental Psychology, 22, 543-48.

Pellegrini, A. D. (1998). Bullies and victims in school: A review and call for research. Journal of Applied Developmental Psychology, 19 (2), 165-176.

Poveda, D. (2006). Nombres y relaciones sociales: El grupo de iguales como comunidad interpretativa. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educacción y Desarrollo Humano, 2 (3), 1-32. http://www.uam.es/ptcedh (descargado 1

Septiembre 2007)

Sanders, C. E. (2004). What is bullying?. En C. E. Sanders y G. D. Phye (eds.), Bullying, implications for the classroom: What does the research say? (pp. 2-19). San Diego: Academic Press.

Sutton-Smith, B. (1979). The play of girls. E C. B. Kopp y M. Kirkpatrick (eds.), Becoming female (pp. 229-57). New York: Plenum.

Spivak, H. y Prothow-Stith, D. (2001). The need to address bullying – An important component of violence prevention. Journal of the American Medical Association, 285 (16), 2131- 2132.

Underwood, M. K. (2003). Social aggression in girls. New York: Guilford Press.