Vol. 16 (2022)
Monographic

Delmira Agustini’s poetry: between Modernism and Vanguardism

Mercedes García de Saracho
Universidad Autónoma de Madrid
Published February 20, 2023

Keywords:

Delmira Agustini, Latin American literature, modernism, vanguardism, subversion, identity
How to Cite
García de Saracho, M. (2023). Delmira Agustini’s poetry: between Modernism and Vanguardism. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, 16, 23–42. https://doi.org/10.15366/philobiblion2022.16.001

Abstract

In this work I analyse the passing between modernism and vanguar-dism through the poetry of Delmira Agustini to demonstrate there isn’t neces-sarily a rupture between the two movements, but a continuity. The study of the criticism that has been written about the author and her work, as well as the main modernist and vanguardist features of it, allows to read Agustini’s poetry as a precedent of vanguardism and shows the significance of her contri-bution to the literary world of her time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, Delmira (2012), Poesías completas, edición de Magdalena García Pinto, Madrid, Cátedra.

Agustini, Delmira (2014), Poesías completas, edición de Alejandro Cáceres, Montevideo, Ediciones de la Plaza.

Alvar, Manuel (1958), La poesía de Delmira Agustini, Sevilla, Escuela de Estudios Hispano-americanos – Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Bruña Bragado, María José (2005), Delmira Agustini: dandismo, género y reescritura del imaginario modernista, Bern, Peter Lang.

— (2020), «Literatura, género y psicoanálisis: Delmira Agustini», en Seminario I/XV de Teoría del Psicoanálisis Antropológico [Salamanca, 3 de octubre de 2020]. En línea: https://ipsisalamanca.com/2020/10/04/literatura-genero-y-psicoanalisis/.

Dobry, Edgardo (2020), «Simultaneidades de lo sucesivo. Sobre la poesía de vanguardia en América Latina», en Contexto y acción, 265. En línea: https://ctxt.es/es/20201001/Culturas/33651/vanguardias-america-latina-

pablo-neruda-cesar-vallejo-edgardo-dobry.htm.

Escaja, Tina (2001), Salomé decapitada. Delmira Agustini y la estética finisecular de la fragmentación, Ámsterdam - Nueva York, Rodopi.

Fernández dos Santos, Mirta (2016), «La impronta de lo gótico en la obra de Delmira Agustini», en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. En línea: https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc5x4b3.

— (2020), El profundo espejo del deseo. Nuevas perspectivas críticas en torno a la poética de Delmira Agustini, Madrid, Verbum.

Kirkpatrick, Gwen (1989), «The limits of “Modernismo”: Delmira Agustini and Julio Herrera y Reissig», en Romance quarterly, 36(3), págs. 307-314. doi: 10.1080/08831157.1989.9932634

Millares, Selena (1995), «Valor fundacional del modernismo», en Teodosio Fernández, Selena Millares y Eduardo Becerra (eds.), Historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Editorial Universitas, S.A., págs. 165-185.

— (1997). «El modernismo visionario». En Trinidad Barrera (ed.), Modernismo y modernidad en el ámbito hispánico, Andalucía, Universidad Internacional de Andalucía. Sede Iberoamericana de La Rábida y Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos, págs. 19-26.

Molloy, Sylvia (1983), «Dos lecturas del cisne: Rubén Darío y Delmira Agustini», en Revista de la Universidad de México, 29, págs. 14-18.

Olivio Jiménez, José (2007), Antología crítica de la poesía modernista hispanoamericana, Madrid, Editorial Hiperión.

Oviedo y Pérez de Tudela, Rocío (2016), «El espacio de Saturno. Delmira Agustini entre lo sublime y lo maldito», en Acerca de Delmira. Centro Virtua Cervantes. En línea: https://cvc.cervantes.es/literatura/escritores/agustini/acerca/oviedo.htm.

Pleitez Vela, Tania (2009), «Debajo estoy yo». Formas de la (auto)representación femenina en la poesía hispanoamericana (1894-1954), Tesis doctoral, Barcelona, Universidad de Barcelona, Departamento de Filología Hispánica. En línea: http://hdl.handle.net/10803/1708.

— (2016). «Delmira Agustini, transitando y superando la órbita dariana», en Mitologías hoy, 13, págs. 83-100. doi: 10.5565/rev/mitologias.323.

Salinas, Pedro (1940), «El cisne y el búho (Apuntes para la historia de la poesía modernista)», en Revista Iberoamericana, 2(3), págs. 55-77. doi: 10.5195/reviberoamer.1940.808.

Sucre, Guillermo (1975), La máscara, la transparencia, Venezuela, Monte Ávila Editores.

Trambaioli, Marcella (2014), «La estatua y el ensueño: dos claves para la poesía de Delmira Agustini», en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. En línea: https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc3b7v8.

Vincent, Nidia (2017), «Simultaneidad en las vanguardias», en La palabra y el hombre, 42, págs. 44-48. doi: 10.25009/lpyh.v0i42.2558.