No. 5 (2017): LIBROSDELACORTE.ES, MONOGRAPH 5
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[SPA] COMPAÑÍAS MILITARES DE ÁNGELES EN LA CULTURA VISUAL HISPÁNICA DURANTE LA EDAD MODERNA // MILITARY COMPANIES OF ANGELS IN HISPANIC VISUAL CULTURE DURING THE EARLY MODERN PERIOD

Escardiel González Estévez
Universidad de Sevilla
Published May 29, 2017
How to Cite
González Estévez, E. (2017). [SPA] COMPAÑÍAS MILITARES DE ÁNGELES EN LA CULTURA VISUAL HISPÁNICA DURANTE LA EDAD MODERNA // MILITARY COMPANIES OF ANGELS IN HISPANIC VISUAL CULTURE DURING THE EARLY MODERN PERIOD. Librosdelacorte.Es, (5), 119–144. https://doi.org/10.15366/ldc2017.9.m5.007

Abstract

En este texto se explora la evolución, circulación y significación de la
iconografía de los llamados “ángeles arcabuceros”, acuñación que proponemos
sustituir por la de compañías militares de ángeles, al ajustarse mejor esta última a la
realidad de las series pictóricas donde tales figuras son representadas. Sin obviar,
por tanto, esta interrelación; nos centramos en el estilema del ángel con arma de
fuego, aislándolo de otras muy diversas tipologías angélicas que la historiografía del
arte ha tendido a englobar de forma conjunta. La revisión del caudal historiográfico
subraya la heterogeneidad de interpretaciones, algunas contradictorias, que
intentamos esclarecer y resituar mediante el análisis de los elementos iconográficos.
Por otra parte, el análisis de documentos inéditos y crónicas sobre la procesión del
Santo Entierro en Sevilla con ángeles portando armas de fuego desde el s. XVII,
cambia el sentido de precedentes y modelos en la relación península-Andes hasta
ahora. Con ello se demuestra la expansión de redes visuales compartidas a ambos
lados del Atlántico, y se incide sobre la tesis de la retroalimentación fiesta-pintura
como clave para entender esta iconografía que aún sigue planteando muchas
incógnitas.


PALABRAS CLAVE: ángeles arcabuceros, iconografía, fiesta, series pictóricas

 

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This essay explores the development, circulation, and meaning of the
iconography of the so-called “harquebusier angels,” a designation I propose to
substitute with that of “military companies of angels” which corresponds more
accurately to the nature of the pictorial series in which these figures are usually
represented. Particular attention is paid to the image of the angel with a firearm,
isolating it from other angelic typologies that art history has tended to lump together.
An analysis of the historiography reveals the extent to which different, and sometimes 

incompatible interpretations of these angels continue to circulate. I attempt to bring
some clarity to these issues in order to reconfigure the study of these paintings through
a careful analysis of their various iconographic elements. In addition, unpublished
documents and chronicles are presented here concerning the procession of the Santo
Entierro in Seville in the seventeenth century in which angels with firearms appear.
These sources change the current state of knowledge about precedents and models
for the harquebusier angel paintings and the overall sense of the relationship between
the Iberian Peninsula and the Andes. In this way, this essay connects with studies
looking at networks and connections between both sides of the Atlantic; it also
stresses the interrelationship between religious performances and paintings as a key
avenue for further understanding this still problematic iconography.


KEYWORDS: harquebusier angels, iconography, performance, pictorial series

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