The Castellà de Vilanova family, lords of Bicorp (Valencia) in the 16th century. Architectural and artistic patronage
Keywords:
Castellà de Vilanova, Bicorp, noblemen, Valencia, Juan de JuanesCopyright (c) 2024 Mercedes Gómez-Ferrer Lozano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The Castellá de Vilanova family belonged to a lineage related to the cultured and courtly atmosphere of Valencia in the second half of the 16th century. Lords of the town of Bicorp, they undertook an important reform of their castle and the construction of a new church, as well as works on their houses in Valencia. Although these works have practically disappeared, the documentation offers the possibility of learning about them. In the castle, corner bastions and a courtyard that was to follow the model of Alonso Pina's houses in Almansa. In the church, the introduction of tile vaulting and a straight chancel, which modified the previous traditional model. If they had been recognised for anything, it was for having tried to identify a member of this lineage with the portrait of a santiaguista knight by Juanes in the Prado Museum, an aspect on which we will reflect and question
Downloads
References
Albi, José, Joan de Joanes y su círculo artístico, (Valencia: Alfonso el Magnánimo, 1978).
Álvarez, Mari Tere, “Portrait of a Grand Commander of the Order of Santiago” en T. Kren y S. Mc Kendrick, Illuminating the Renaissance: the Triumph of Flemish manuscript Painting in Europe, (Los Angeles: Getty, 2003) 488-89.
Arciniega, Luis, El saber encaminado, (Valencia: Generalitat Valenciana, 2009).
Arciniega, Luis y López, María José, “Gaspar Gregori: las trazas para las iglesias de moriscos de Cocentaina y Muro y asuntos de familia”, en Reflexiones históricas y artísticas en torno a las Germanías de Valencia, (Valencia: Universitat de València, 2020), 219-256.
Ainsworth, Maryan, Man, Myth and Sensual Pleasures. Jan Gossaert’s Renaissance: the Complete Works, (New York: Met y Yale University Press, 2010).
Bérchez, Joaquín, “La iglesia de Canals y la difusión del Renacimiento técnico en la arquitectura valenciana: A propósito de la bóveda fornisa”, Tiempo y espacio en el arte, (Madrid: UCM, 1994), 525-536.
Cagigas, Ana Isabel, “Los maestros canteros de Trasmiera”, (Tesis doctoral, Universidad de Santander, 2015).
Campos Perales, Ángel, “Bienes y espacios de privanza en el castillo y palacio del duque de Lerma en Denia”, Ars Longa, (2019), 123-141.
—, “Arte, coleccionismo y cultura nobiliaria en el Reino de València en tiempos de Felipe III,” (Tesis Doctoral, Universitat de València, 2022). http://doi.org/10.7203/arslonga.28.14524
Escolano, Gaspar, Décadas de la Historia de la insigne y coronada ciudad de Valencia, (Madrid: Terraza, Aliena y Compañía, editores, 1879).
Espinosa, Nicolau, Segunda parte de Orlando, con el verdadero suceso de la famosa batalla de Roncesvalles, (Amberes: Martín Nucio, 1557).
Ferrer, Teresa, Nobleza y espectáculo teatral (1535-1622), estudios y documentos, (Madrid: Uned, 1993).
Gil Polo, Gaspar, La diana enamorada, cinco libros que prosiguen los siete de Jorge de Montemayor, (Madrid: imprenta de Sancha, 1802).
Gil, Yolanda “Les galeries de retrats a la València barroca. La construcció de la memória”, Afers: fulls de recerca i pensa-ment, 26, (2011), 655-672.
—, “La invención de la genealogía: la galería de retratos de la Familia Cervellón, Ars Longa, nº21, (2012), 277-29.
Gómez-Ferrer, Mercedes, “Los Falcó, una familia de pintores en la Valencia del siglo XVI”, Locus Amoenus, nº11, (2011-2012), 79-96.
Madoz, Pascual, Diccionario Geográfico-estadístico-histórico de Alicante, Castellón y Valencia, 1845, (Valencia: Alfons el Magnànim, 1987).
March, José María, “Tres tablas del Palau de Barcelona atribuidas a Mabuse y una atribuida a Berruguete”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, nº52, (1948), 289-301.
Martínez, Oscar, Un palacio manierista en Almansa. La casa grande de Alonso de Pina, (Albacete: Diputación de Albacete, 2019)
Montemayor, Jorge de, Los siete libros de la Diana, (Valencia: Pedro Patricio Mey, 1559) edición Universidad de Alicante, 2004, https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-siete-libros-de-la-diana--0/html/fedc166c-82b1-11df-acc7-002185ce6064_7.html
Ojeda Nieto, José, Orihuela imaginada, La ciudad en los siglos XVI y XVII, (Murcia: DM, 2012).
Orellana, Marcos Antonio de, Valencia, Antigua y Moderna, (Valencia: París-Valencia, 1987).
Ramiro, Sergio, Francisco de los Cobos y las Artes en la corte de Carlos V, (Madrid: CEEH, 2021)
Agustín Rubio Vela, Los Castellví en la Baja Edad Media valenciana. Generaciones y semblanzas de un linaje, (Alicante: Biblioteca Virtual Cervantes, 2020). URL: https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1048820
Saltillo, Marqués de, “El retrato del comendador Mayor don Juan de Zúñiga”, Arte Español, Tomo XIII, (1941), 4-8.
Semper, Vicent Felip, Recull per a una história de Nules, (Castellón: Caixa Rural, 2001).
Valsalobre, Pep, “Una cort ferraresa a València: els Centelles, Ariosto i un programa de substitució de la tradició literaria autóctona”, Caplletra 34, (2003), 171-194.
Vignau, Vicente, Índice de pruebas de los caballeros que han vestido hábito de Santiago, (Madrid: Viuda e hijos de M. Tello, 1901).
Wagner, Isadora Joan Rose, “Manuel Godoy patrón de las artes y coleccionista”, (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1983).
Zaragozá, Arturo e Iborra, Federico, “Otros góticos, bóvedas de crucería con nervios de ladrillo aplantillado y de yeso, nervios curvos, claves de bayoneta y plementerías tabicadas, cubiertas planas y cubiertas inclinadas”, en Historia de la Ciudad, IV, (Valencia: COACV, 2005), 70-88.