No. 27 (2023): LIBROSDELACORTE, AUTUM-WINTER
ARTICLES

“The first to be painted in our costumes”: the new tapestry decoration of the room of the princes of Asturias in El Escorial during the reign of Carlos III

Jesús López Ortega
Universidad Complutense de Madrid
Carlos Sanz de Miguel
Colegio Jesús-María García Noblejas
Published December 30, 2023

Keywords:

Ramón Bayeu, Francisco de Goya, José del Castillo, Ginés Andrés de Aguirre, Matías Téllez
How to Cite
López Ortega, J., & Sanz de Miguel, C. (2023). “The first to be painted in our costumes”: the new tapestry decoration of the room of the princes of Asturias in El Escorial during the reign of Carlos III. Librosdelacorte.Es, (27), 74–97. https://doi.org/10.15366/ldc2023.15.27.004

Abstract

The purpose of this study is to specify the location of the bedroom, the dining room and the chamber piece of the princes of Asturias in the palatine area of the Monastery of San Lorenzo de El Escorial during the reign of Carlos III, identify the paintings and propose a hypothesis of reconstruction of the elevations of these pieces where those tapestries executed by their models camped in all their splendor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bassegoda i Hugas, Bonaventura. El Escorial como museo. La decoración pictórica mueble en el monasterio de El Escorial desde Diego Velázquez hasta Frédéric Quilliet (1809) (Barcelona: Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2002).

Fernández-Miranda y Lozana, Fernando. Inventarios reales. Carlos III. 1789 (3 tomos) (Madrid: Patrimonio Nacional, 1991).

Held, Jutta. Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfänge Goyas (Berlín: Mann, 1971).

Herrero Carretero, Concha. “La fábrica de tapices de Madrid: Los tapices del siglo XVIII. La colección de la Corona de España”, 3 vols (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1992).

Jordán de Urríes y de la Colina, Javier y Sancho Gaspar, José Luis, dirs. Carlos IV, mecenas y coleccionista (Madrid: Patrimonio Nacional, 2009).

Junquera, Paulina. “Los tapices y la caza,” Reales Sitios 9 (1966), 37-56.

Mano Mora. José Manuel de la. Mariano Salvador Maella, poder e imagen en la España de la Ilustración (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2011).

Martín y Santiago, José. Un viaje al Escorial: descripción ordenada del Monasterio y Palacio erigidos por Felipe segundo y de las modernas casitas del infante y del príncipe (Madrid: Imprenta y Litografía de don Juan José Martínez, 1868).

Morales y Marín, José Luis. Pintura cortesanos de la segunda mitad del siglo XVIII. Colección de documentos para la Historia del Arte en España, vol. VII (Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1991).

—. Mariano Salvador Maella. Vida y obra (Zaragoza: Moncayo, 1996).

López de Espinosa, Lola. “El conjunto neogótico de San Lorenzo y los artesanos que lo realizaron,” Reales Sitios 191 (2012), 54-67.

López Ortega, Jesús. “El pintor madrileño José del Castillo (1737-1793)” (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2014, 3 tomos).

—. “Sobre pasajes de la vida de José, David y Salomón: acerca de la decoración del cuarto de Carlos III en el Palacio Real de Madrid (1756-1771),” Anales del Instituto de Estudios Madrileños LV (2015), 131-150.

Orihuela, Mercedes. dir.: Museo del Prado. Inventario general de pinturas. III. Nuevas adquisiciones. Museo iconográfico. Tapices (Madrid: Museo Nacional del Prado, Espasa-Calpe, 1996).

Ortega, Javier y Sancho Gaspar, José Luis, dirs. Una corte para el rey: Carlos III y los Sitios Reales (Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Comunidad Autónoma de Madrid, 2016).

Rose-de Viejo, Isadora. “Tapices del Rey para el Palacio de Godoy,” Reales Sitios 171 (2007), 36-49.

Sambricio, Valentín de. Tapices de Goya. Madrid: Patrimonio Nacional, 1946.

—. “José del Castillo, pintor de tapices,” Archivo Español de Arte 92 (1950), 273-302.

Sánchez, Almudena, Alba, Laura, y García Máiquez, Jaime. “Un cartón recuperado”. En Goya en Madrid: cartones para tapices, 1775-1794, editado por Manuela Mena Marqués y Gudrun Maurer (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2014), 82-87.

Sánchez López, Andrés. La pintura de bodegones y floreros en España en el siglo XVIII. (Madrid: Fundación Arte Hispánico, 2008).

Sanz de Miguel, Carlos. “El Gabinete del Óvalo de la princesa Mª Luisa de Parma en El Escorial: José del Castillo y sus imágenes inspiradas en la Antigüedad clásica,” Reales Sitios 192 (2012), 28-47.

—. “El Real Palacio de San Lorenzo de El Escorial en tiempos de Carlos IV”, 2 vols (Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2015).

—. “El aposentamiento en El Escorial”, en Una corte para el rey: Carlos III y los Sitios Reales, dirigido por Javier Ortega y José Luis Sancho Gaspar (Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Comunidad Autónoma de Madrid, 2016), 244-247.

Zarco Cuevas, Julián. Documentos para la historia del Monasterio de San Lorenzo el Real de El Escorial (Madrid: Imprenta Helénica, 1962), tomo V.