No. 25 (2022): LIBROSDELACORTE, AUTUM-WINTER
ARTICLES

What Gasparini did not image for the king chamber Charles III in the Royal Palace of Madrid

Mario Mateos Martín
Patrimonio Nacional
Published December 29, 2022

Keywords:

Gasparini, Royal Palace of Madrid, courtly art, furniture, spanish monarchy
How to Cite
Mateos Martín, M. (2022). What Gasparini did not image for the king chamber Charles III in the Royal Palace of Madrid. Librosdelacorte.Es, (25), 120–151. https://doi.org/10.15366/ldc2022.14.25.005

Abstract

The Gasparini Room is an space with an unique identity and personality. In fact, it represents the most fanciful of Spanish Rococo. Due to the constant association of the decorative elements with King Carlos III, it seems to the viewer that the room had not changed over time. This is understandable, since the decoration was made during his reign and for him. However, the monarch could not enjoy them as the hangings, curtains and furniture were installed gradually throughout the 19th century. That is the reason why we can point out that the room has now a Rococo style that it never had in the 18th century. Therefore, the dressing room of the Illustrated King has little to do with the space we know today.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreno Sevillano, M.ª Luisa, “Salón Gasparini o Pieza de Parada. Palacio de Oriente”, Reales Sitios, 12, 43 (Patrimonio Nacional, 1975): 61-72.

Benito García, Pilar, “La decoración textil del Palacio Real de Madrid en tiempos de Alfonso XII”, Goya. Revista de Arte, 277-278 (Madrid, 2000): 279-292.

¬—, “Armchair”, ficha catalográfica en Benito García, Pilar/ Castel-Branco Pereira, João/Soler del Campo, Álvaro (eds.), A shared history: Treasures fron the Royal Palaces of Spain [cat. exp. Calouste Gulbenkian Museum, 22 October 2014 - 25 January 2015] (Patrimonio Nacional, Calouste Gulbenkian Museum, 2014): 270-273.

—, Paraisos de seda. Tejidos y bordados de las casas del Príncipe en los reales sitios de El Pardo y El Escorial, Tesis doctoral (Universitat de València, 2015).

—, “Cortina de doble hoja”, ficha catalográfica en Benito García, Pilar/Jordán de Urríes y de la Colina, Javier/Sancho Gaspar, José Luis (coms.), Carlos III: majestad y ornato en los escenarios del rey ilustrado [cat. exp. Palacio Real de Madrid, del 5 de diciembre de 2016 al 7 de mayo de 2017] (Madrid, Patrimonio Nacional, 2016): 324-326.

Cabeza Gil-Casares, Carmen, “Bordados del Salón Gasparini”, Reales Sitios, 114 (Patrimonio Nacional, 1992): 10-28.

Echalecu, Julia María, “Los talleres reales de ebanistería, bronces y bordados”, Archivo Español de Arte, tomo 28, N.º 111 (1955): 237-260.

Fernández-Miranda, Fernando (transcriptor), Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. (Madrid, Patrimonio Nacional, 1988. Vol. 1.)

García Fernández, M.ª Soledad, “Adornos creados por Gasparini para el Palacio Real de Madrid” en Benito García, Pilar/ Punzó Díaz, Anel/Soler del Campo, Álvaro (eds.): Tesoros de los Palacios Reales de España: una historia compartida [cat. exp. Palacio Nacional de México, del 16 de diciembre de 2011 al 31 de mayo de 2012] (Madrid, Patrimonio Nacional, 2011): 564-569.

—, “Sillones”. ficha catalográfica en Benito García, Pilar/Jordán de Urríes y de la Colina, Javier/Sancho Gaspar, José Luis (coms.): Carlos III: majestad y ornato en los escenarios del rey ilustrado [cat. exp. Palacio Real de Madrid, del 5 de diciembre de 2016 al 7 de mayo de 2017] (Madrid, Patrimonio Nacional, 2016): 328-329 y 334-335.

García Martínez, Cristina, “El Salón Gasparini: entre chinerías y rocallas” en Albero Muñoz, María del Mar/Pérez Sánchez, Manuel [Coords.], Las artes de un espacio y un tiempo: el setecientos borbónico (Fundación Universitaria Española, 2016): 682-693.

González Palacios, Alvar, Las colecciones reales españolas de mosaicos y piedras duras (Museo Nacional del Prado, 2001).

López Castán, Ángel, “La ebanistería madrileña y el mueble cortesano del siglo XVIII (II)”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, Vol. XVII (Universidad Autónoma de Madrid, 2005): 93-114.

—, “Mattia Gasparini. Trayectoria vital y profesional de un artista veneciano al servicio de Carlos III”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, vol. XXVIII (Universidad Autónoma de Madrid, 2016): 153-170.

—, “Mattia Gasparini, de la corte de Nápoles a la corte de España. Trabajos decorativos para Carlos III en el Palacio Real Nuevo de Madrid”, en Martínez Millán, José/González Heras, Natalia (Coords.), De Reinos a Naciones. Política e Instituciones (Madrid, Ed. Polifemo, 2021): 303-416

Ponz, Antonio, Viage de España, en que se da noticia de las cosas mas apreciables y dignas de saberse, que hay en ella, Tomo sexto (Madrid, 1782).

Sánchez Casado, Antonio, “Los Talleres Reales de Ebanistería. Sistemas de producción mobiliaria en la Casa Real de España”, Res Mobilis. Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, Vol. 10, n.º 13 (Universidad de Oviedo, 2021): 54-99.

Sancho Gaspar, José Luis, “La imagen alfonsina del Palacio Real de Madrid”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Tomo 3 (1990): 365-392.

—, “Real Dormitorio” en Benito García, Pilar/Jordán de Urríes y de la Colina, Javier/Sancho Gaspar, José Luis (coms.): Carlos III: majestad y ornato en los escenarios del rey ilustrado [cat. exp. Palacio Real de Madrid, del 5 de diciembre de 2016 al 7 de mayo de 2017] (Madrid, Patrimonio Nacional, 2016): 93-123.

—, “Las obras dirigidas por Gasparini: ebanistería, bronces y bordados” en Benito García, Pilar/Jordán de Urríes y de la Colina, Javier/Sancho Gaspar, José Luis (coms.): Carlos III: majestad y ornato en los escenarios del rey ilustrado [cat. exp. Palacio Real de Madrid, del 5 de diciembre de 2016 al 7 de mayo de 2017] (Madrid, Patrimonio Nacional, 2016): 315-323.

—, “El Palacio Real de Madrid, residencia de José I Napoleón”, Anales del Instituto de Estudios Madrileños, LVI (Madrid, 2016): 317-343.

—, Palacio Real de Madrid (Madrid, Patrimonio Nacional, 2017).

—, “Función y decoro. El mobiliario del Palacio Real de Madrid bajo Carlos III”, librosdelacorte.es, nº 17, Año 10 (2018): 258-310.