Corrientes internacionales, desarrollos estructurales, preferencias nacionales y la implementación de políticas educativas: Hallazgos en El Salvador durante el periodo 1990-2005 / International currents, structural developments, national preferences (...)
Resumo
ABSTRACT
We analyze how international trends and changing structural limitations intersect with political, institutional, and technical aspects of education policy. Our purpose is to better understand how these issues variously combine to encourage or impede policy implementation. The research for this study focused on three cases of education policy from El Salvador during the period 1990- 2005. These policies related to the Education with Community Participation (EDUCO) program, gender equality in education, and the teaching of values. Our findings show that it is not only actors, ideas, and constraints from the international realm that impact national-level political and institutional dynamics, but rather also that national-level political preferences and other local-level constraints can facilitate or impede the selection and implementation of a policy’s technical elements. Our case studies provide multiple examples of how these elements combine, and with various consequences for implementation.
Key words: EDUCO, gender, values, policy implementation, political economy, international trends.
RESUMEN
Se analizan cómo las tendencias internacionales y el cambio de las limitaciones estructurales se cruzan con las dimensiones política, institucional y técnica de la reforma educativa. El propósito de este análisis es comprender mejor cómo la interacción de estos temas puede fomentar o impedir la implementación de las políticas. Esta investigación se centró en tres casos de política educativa en El Salvador durante el período 1990-2005. Las políticas abordadas son el Programa de Educación con Participación de la Comunidad (EDUCO), la política orientada a la equidad de género en la educación y la política de educación en valores. Los resultados del estudio muestran que la implementación técnica de la política educativa es afectada no sólo por los actores, las ideas y las limitaciones del ámbito internacional, sino también por las preferencias políticas de los actores clave nacionales y por las restricciones a nivel local. Los tres estudios de caso ofrecen múltiples ejemplos de cómo los elementos de interés se combinan y derivan en consecuencias diversas al momento de su ejecución.
Palabras clave: EDUCO, género, valores, implementación de políticas, economía política, tendencias internacionales
Downloads
Referências
ADES (2005). Una sistematización de la educación popular en el cantón Santa Marta, Cabañas, El Salvador, 1978–2001. San Salvador: ADES.
Alvelar, G. (2002). La educación en Morazaán, El Salvador, durante la guerra civil de 1981 a 1992: ¿parte de una estrategia de supervivencia? Tesis doctoral. Berlin: Berlin Free University.
BID (1995). Modernization of basic education project. Washington, D.C.: Inter-American Development Bank.
Booth, J., Wade, C. & Walker, T. (2006). Understanding Central America. Boulder: Westview Press.
Brown, C. (en producción). Globalisation, international education policy & local policy formation: Voices from the developing world. Springer.
Comisión Nacional. (1995). Propuesta de la Comisión Nacional de Educación, Ciencia y Desarrollo.
Cuéllar-Marchelli, H. (2003). Decentralization and privatization of education in El Salvador:Assessing the experience. International Journal of Educational Development, 23; 145-166.
Cruz , M. (2003). La educación popular en El Salvador (Chalatenango): Diseño, desarrollo y evaluación de una innovación educativa. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Dale, R. (1999). Specifying globalization effects on national policy: Focus on the mechanisms. Journal of Education Policy, 14, 1; 1–17.
Edwards, D. (2012). Researching international processes of education policy formation: Conceptual and methodological consideration. Research in Comparative and International Education, 7, 2; 127–145.
Edwards, D. (2013). The development of global education policy: a case study of the origins and evolution of El Salvador’s EDUCO program, unpublished dissertation. College Park, MD: University of Maryland.
Edwards, D. (2014a). ¿Cómo analizar la influencia de los actores e ideas internacionales en la formación de políticas educativas nacionales? Una propuesta de un marco de análisis y su aplicación a un caso de El Salvador. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22, 12. Disponible en: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n12.2014
Edwards, D. (2014b). El concepto del Banco Mundial de la participación en el desarrollo y la gobernanza de la educación: Un análisis de su acercamiento y resultados. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLIV, 1; 13-46. Disponible en: http://cee.edu.mx/nuevaversion/
Edwards, D; Martin, P. y Victoria, J. (2014). Influencia internacional e iniciativa nacional en la formulación de políticas educativas: Tres estudios de caso de El Salvador. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación. Disponible en: http://vocesysilencios.uniandes.edu.co/index.php/vys
Foley, M. (1996). Laying the groundwork: The struggle for civil society in El Salvador. Journal of Interamerican Studies and World Affairs, 38, 1; 67-104.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herder and Herder.
García-Prince, E. (2008). Políticas de igualdad, equidad y gendermainstreaming. ¿De qué estamos hablando? Marco Conceptual. San Salvador: PNUD.
García, S. y Quintana, M. (2000). Evaluación de la Política Nacional de la Mujer, 1997-1999. Aportes metodológicos para el diseño de políticas públicas dirigidas a las mujeres y mecanismos para su seguimiento, ejecución y evaluación. San Salvador: Instituto de Investigación, Capacitación y Desarrollo de la Mujer.
Gillies, J. (2010). Education system reform and aid effectiveness: The power of persistence. USAID and Equip 2 (ed). Disponible en: http://www.equip123.net/docs/E2-Power_of_Persistence.pdf.
Gillies, J.; Crouch, L. y Flórez, A. (2010): Strategic review of the EDUCO program. San
Salvaor: USAID.
Gómez, A. (2012). Educación para la paz en el sistema educativo de El Salvador. Ra Ximhai, 8, 2; 93-126.
Guzmán, E. (2005). “Reintegrating excombatants into society in El Salvador.” En E. Vargas Barón and H. Bernal (eds.), From bullets to blackboards: Education for peace in Latin America and Asia. New York: Inter-American Development Bank. (159-174).
Hammond, J. (1998). Fighting to Learn. New Jersey: Rutgers University Press.
ISDEMU (2004). Evaluación del plande acción de la Política Nacional de la Mujer. San Salvador: ISDEMU, Agencia Española de Cooperación.
ISDEMU (1998). Informe decumplimiento de las acciones de la Política Nacional de la Mujer. San Salvador: ISDEMU.
ISDEMU (1997). Política Nacional de la Mujer. San Salvador: ISDEMU, Gobierno de El Salvador.
Kane, L. (2001). Popular Education and Social Change in Latin America. London: Latin American Bureau.
Klees, S. & Edwards, D. (2014). “Knowledge production and technologies of governance.” En T. Fenwick, E. Mangez, & J. Ozga (Eds.), World yearbook of education 2014: Governing knowledge: Comparison, knowledge-based technologies and expertise in the regulation of education. New York: Routledge.
Klein, N. (2007). The shock doctrine: The rise of disaster capitalism. New York: Picadur.
Krasner, S. (1984). Approaches to the State: Alternative conceptions and historical Dynamics. Comparative Politics, 16, 2; 223-46.
Lacayo, F. (1995). Cultura de paz: Una ‘utopía,’ viable, urgente y necesaria. Ssn Salvador: UNESCO.
Leogrande, W. (2000). Our own backyard: The United States and Central America, 1977-1992. Chapel Hill: University of North Carolina.
Meade, T. (2010). A history of modern Latin America: 1800 to the present. Sussex, UK: Wiley Blackwell.
Meza, D.; Guzmán, J. y De Varela, L. (2004). “EDUCO: A community-managed education program in rural areas of El Salvador.” Ensayo presentado en la conferencia de Scaling Up Poverty Reducation: A Global Learning Process and Conference, Shanghai, mayo 25-27.
MINED (1990). Servicios educativos a niños pobres Salvadoreños de 0 a 14 años. San Salvador: MINED.
MINED (1994). Memoria institucional: Periodo junio de 1989-junio de 1994. San Salvador: MINED.
MINED (1995a). Foro consultivo nacional sobre reforma educativa. San Salvador: MINED.
MINED (1995b). Lineamientos generales del Plan Decenal, 1995-2005. San Salvador: MINED.
MINED (1999). En el camino de la transformación educativo de El Salvador. San Salvador: MINED.
MINED (2000). Desafíos de la Educación en el Nuevo Milenio. Reforma Educativa en Marcha 2000-2005. San Salvador: MINED.
MINED (2003). Memoria de labores, 2003-2004. San Salvador: Ministerio de Educación.
Moncada-Davidson, L. (1995). Education and its limitations in the maintenance of peace in El Salvador. Comparative Education Review, 39, 1, 54–75.
Montero, A. & Samuels, D. (2004). Decentralization and Democracy in Latin America. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Montgomery, T. (1995). Revolution in El Salvador: From civil strife to civil peace, 2nd ed. Westview: Boulder.
Moreno, M. (1997). La política nacional de la mujer. Alternativas para el desarrollo, No. 50. San Salvador: FUNDE.
OEI (2006). Educación de mujeres y niñas en Iberoamérica. Jornadas de Cooperación Educativa sobre Género y Educación. Guatemala: OEI.
Orr, R. (2001). “Building peace in El Salvador: From exception to rule.” En E. Cousens, C. Kumar, & K. Wermester (Eds.) Peacebuilding as politics: Cultivating peace in fragile societies. Colorado. USA: Lynne Rienner Publishers. (153–182).
Quán, A. (2005). Through the looking glass: U.S. Aid to El Salvador and the politics of national identity. American Ethnologist, 32, 2; 276-293.
Rappleye, J. (2012). Educational policy transfer in an era of globalization: Theory—history—comparison. New York: Peter Lang.
Reimers, F. (1997). “The role of the community in expanding educational opportunities: The EDUCO schools in El Salvador.” En J. Lynch, C. Modgil & S Modgil (eds.), Education and development: Tradition and innovation: Equity and excellence. London:Casell. (146-161).
Robinson, W. (1996). Promoting polyarchy: Globalization, US intervention, and hegemony. New York: Cambridge.
Robinson, W. (2003). Transnational conflicts: Central America, social change, and globalization. Verso: New York.
Rugh, A. (2002). Multisectoral approaches in promoting girls’ education: Lessons learned in five SAGE countries. Washington, D.C.: USAID.
Segovia, A. (1996). “Macroeconomic performance and policies since 1989”. En J. K. Boyce (Ed.), Economic policy for building peace: The lessons of El Salvador. Boulder: Lynne Rienner. (51-72).
Steiner-Khamsi, G. (Ed.) (2004). The global politics of educational borrowing and lending. New York: Teachers College Press.
Steiner-Khamsi, G. & Stolpe, I. (2006). Educational Import: Local Encounters with Global Forces in Mongolia. New York: Palgrave MacMillan.
Steiner-Khamsi, G. & Waldow, F. (2012). World Yearbook of Education 2012: Policy borrowing and lending. New York: Routledge.
Stromquist, N. (1997). Increasing girls’ and women’s participation in basic education. Fundamentals of Educational Planning. Paris: UNESCO.
Tünnermann, C. (2003). La universidad Latinoamericana ante los retos del siglo XXI. Mexico: D.F., UDUAL.
USAID. (1991). Grant agreement: Education for democracy program. San Salvador: USAID.
USAID (1992). Grant agreement: Democratic and electoral processes Project. San Salvador: USAID.
USAID (1993). Grant agreement: Democratic initiatives project. Washington, D.C.: USAID.
USAID (1998). Sistematización del Primer Congreso Nacional de Educación Parvularia "La Formación de Valores en la Educación Parvularia. El Salvador: FUSAL.
Vavrus, F. & Bartlett, L. (Eds.) (2009). Critical approaches to comparative education: Vertical case studies from Africa, Europe, the Middle East, and the Americas. New York: Palgrave MacMillan.
Verger, A. & Novelli, M. (Eds.) (2012). Campaigning for “Education for All”: Histories, strategies and outcomes of transnational advocacy coalitions in education. Rotterdam: Sense Publishers.
Verger, A., Novelli, M., & Kosar-Altinyelkin, H. (Eds.). (2012). Global education policy and international development: New agendas, issues and policies. New York: Continuum.
Yin, R. (2013). Case study research: Design and methods, 5th ed. Thousand Oaks: Sage.
Winkler, D. (1989). Decentralization in education: An economic perspective. Population and Human Resources Department Paper. Washington, D.C.: World Bank.
World Bank. (1994). El Salvador: Community education strategy: Decentralized school Management. Washington, D.C.: World Bank.
World Bank (1995). Staff appraisal report: El Salvador: Basic Education Modernization Project. Washington, D.C.: World Bank.
World Bank (1996). El Salvador: Moving to a gender approach: Issues and recommendations. Washington, D. C.: World Bank.