No. 11 (2020): Policy for the assessment and autonomy of schools, agents, responsibilities and future trends
Monographic

VALUE OF USE AND VALUE OF EXCHANGE IN THE UNIVERSITY ASSESSMENT SYSTEMS. ANALYSIS OF TWO INSTITUTIONS: UNIVERSIDAD DE MATANZAS, CUBA AND UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE CIUDAD JUÁREZ, MEXICO

Sofía Guadalupe Corral Soto
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Bio
Published 26 November 2020

Keywords:

Evaluation, value, Marxism, cognitive capitalism, universities
How to Cite
Corral Soto, S. G. (2020). VALUE OF USE AND VALUE OF EXCHANGE IN THE UNIVERSITY ASSESSMENT SYSTEMS. ANALYSIS OF TWO INSTITUTIONS: UNIVERSIDAD DE MATANZAS, CUBA AND UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE CIUDAD JUÁREZ, MEXICO. Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (11), 47–67. https://doi.org/10.15366/jospoe2020.11.003

Abstract

This article analyze the dynamics of evaluation of the academic and scientific production of the universities as an integral part of the social relations of production which are inherent in the capitalistic system. The role of researchers as knowledge workers is located, and scientific work, as an economic and political activity determined by social and historical interests. The objective of this article is the recognition of academic and scientific production as a source of value, and of the place that subjects occupy as producers of knowledge, within the capitalist scheme. For this, a methodology based on Marxist critical theory has been followed, in an exercise of transposition of the classic categories of use value and exchange value, applied to the university environment of knowledge production. The contributions of Ernest Mandel, Antonio Negri and Bolívar Echeverría are taken for a broaden understanding of the concept of Marxist value. As a result of this approach, two antagonistic models of knowledge assessment are identified; on one hand, a progressively restrictive and capitalizing logic of knowledge is observed, and on the other, a greater autonomy for subjects prevails against the lucrative imposition of capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Actualidad RT. (2014). [RT en Español]. (6 de febrero de 2014). Entrevista con Víktor Sadóvnichi, rector de la Universidad Lomonósov de Moscú [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=OGLYRbprotE

Bruno, P. (2010). Lacan, pasador de Marx. La invención del síntoma. Barcelona: Centro de Investigación Psicoanálisis & Sociedad. https://doi.org/10.3917/eres.bruno.2010.01

Cirino, G. (1999). Il lavoro “cognitivo” nella fase dell’acumulazione flessibile: uno schema interpretativo del “fenómeno” dei cosiddetti “lavoratori della conoscenza”. Proteo. Rivista quadrimestrale a carattere scientifico di analisi delle dinamiche economico-produttive e di politiche del lavoro, (3) 21-28. Recuperado de: http://www.proteo.rdbcub.it/article.php3?id_article=63

Echeverría, B. (1998). La contradicción del valor y el valor de uso en El capital, de Karl Marx. México: Itaca.

Elsevier B.V (2019). Scopus Preview. Estados Unidos. Scopus. Recuperado de https://www.scopus.com/home.uri?zone=header&origin=

Fumagalli, A. (2010). Bioeconomía y capitalismo cognitivo. Hacia un nuevo paradigma de acumulación. Madrid: Traficantes de sueños.

García, M. y Pino, M. (2013). Sistema de evaluación y acreditación en la educación superior cubana: un modelo para la gestión de la calidad. Atenas. Revista Científico Pedagógica, 4 (21), 34-53.

González, M. (2000). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. La Habana: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior.

Mandel, E. (1974). La formación del pensamiento económico de Marx. Madrid: Siglo XXI.

Marx, K. (1973). El capital. Crítica a la economía política. México: Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. (2006). Manuscritos económico-filosóficos de 1844. Buenos Aires: Colihue.

Marx, K. (2009). Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (Grundrisse) 1857-1858. México: Siglo Veintiuno Editores.

Negri, A. (2001). Marx más allá de Marx. Madrid: Akal.

The Slow Science Academy (2010). SLOW–SCIENCE.org. Berlín: The slow science manifesto. Recuperado de http://slow-science.org/

Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2019). Plan Institucional de Desarrollo 2018-2024. Ciudad Juárez: UACJ.