No. 8 (2018): Los sistemas educativos de los países del MERCOSUR en el marco del Proyecto Metas Educativas 2021
Monographic

SOCIAL DEVELOPMENT, PUBLIC POLICIES AND TEACHING CAREER IN THE ARGENTINE REPUBLIC.

Daniel Ernesto Stigliano
UNIVERSIDAD DE BUENOS AIRES UNIVERSIDAD NACIONAL DEL OESTE
Bio
Published 19 February 2019

Keywords:

Teachers Training and Social Development, Law 26206, Trajectory in the management, Trajectory in the classroom
How to Cite
Stigliano, D. E. (2019). SOCIAL DEVELOPMENT, PUBLIC POLICIES AND TEACHING CAREER IN THE ARGENTINE REPUBLIC. Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (8), 37–50. https://doi.org/10.15366/jospoe2018.8.003

Abstract

Argentina undertook in 2007 an important educational reform with the enactment of the National Education Law. However, eleven years after the beginning of this innovative process and eight years after the publication of the OEI 2021 Educational Goals, no significant quality improvements are evident from the different assessments that are administered annually by different international organizations. The initial and continuous teacher training is an indispensable pillar for the sustainable development of a society. Educational policies for innovation are successful when they manage to act simultaneously on the rules and subjectivity of teachers. The political neglect of the second variable has generated "renewed positions occupied by traditional teachers". This paper analyzes the current moment of continuous teacher training in Argentina and lists some proposals for improving the teaching career and its impact on the learning process of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulagnier, P. (1976) La violencia de la interpretación. Buenos Aires: Amorrortu.

Elkind D. (2003) La escolaridad y la familia en el mundo posmoderno. En Hargreaves, A.(comp.) Replantear el cambio educativo. Un enfoque renovador. Buenos Aires: Amorrortu

Huberman S.(1999) Como se forman los capacitadores. Artes y saberes de su profesión. Buenos Aires: Paidos.

Kravetz, S. (2012) Formato escolar y obligatoriedad de la escuela secundaria. Reflexiones desde la perspectiva del ciclo de políticas educacionales. En I Jornadas Latinoamericanas de estudios epistemológicos en Política Educativa organizadas por RELEPE.

Ley 26206 (2006)

Larrañaga O. (2014) Educación y superación de la pobreza en América. Un estudio del Proyecto “Mitigación de la Pobreza y Desarrollo Social” del PNUD

OEI (2010) Metas Educativas 2021. Documento Final.

Moglia P. (2012) Epílogo. En Patricia Moglia y Carolina Cuesta (comp) en Las Didácticas Específicas y la formación del docente como profesional. San Martin: UNSAM Edita

Narodowsky M. (2016) Otro parche al sistema de puntaje docente. Disponible en el sitio web http://ar.bastiondigital.com/

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNuD). Disponible en el sitio web comunidad.fuac.edu.co/download/AREAS/2esx.pdf

Resoluciones del Consejo Federal de Educación Nº 83 y 94 (2009)

Sen, A., Inequality reexamined, Harvard University Press, Cambridge, 1992.

Tenti Fanfani E. (2005) La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI Editores

Terigi F. (2012) La enseñanza como problema en la formación en el ejercicio profesional. En Alejandra Birgin (comp.) Más allá de la capacitación. Debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio. Buenos Aires: Paidós.

UNESCO-Instituto de Estadística (2013) Informe de Seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo. Disponible en el sitio web www.unesco.org/new/es/education/themes/planning-and-managing

Valsiner, J. (2001). Process structure of semiotic mediation in human development.Human Development, 44, 84-97.