DEVELOPMENT OF SKILLS IN ONLINE AND SEMI-PRESENTIAL TEACHING IN TRAINING IN FUNDAMENTALS IN PHYSICAL EDUCATION
Keywords:
Competences, Physical Education, COVID, Virtual LearningAbstract
This research aims to (i) analyze the grade of development of teaching competences of Early Childhood and Primary Education Degree students after the implementation of didactics proposals in virtual and blended learning formats; and (ii) analyze whether there are differences in the grade of development of those competences depending on if the subject has been taught in online or blended learning format. A quasi-experimental design with pre and post-test has been followed. One hundred and three students participated in two subjects of basic foundations of physical education in a Double Degree in Early Childhood Education and in Primary Education Degree in two Spanish universities. Two scales were used to determine the self-perception of generic competences, generic teaching competences and specific teaching competences. The results have shown that after the development of training subjects in the foundations of Physical Education in online and blended learning formats, improve 9 generic competences out of 14, improve 8 generic teaching competences out of 17 and improve 14 specific teaching competences out of 14. Regarding the second objective, it was found that the fact of developing teaching in one or the other modality affects the development of a reduced number of competences (7 out of 45).
Downloads
References
Almonacid-Fierro, A., Feu, S. & Vizuete Carrizosa, M. (2018). Validación de un cuestionario para medir el conocimiento didáctico del contenido en el profesorado de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 132-137. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58590
Campos, M. C., Ries, F. y Del Castillo, O. (2011). Análisis de las competencias adquiridas y utilizadas por los egresados maestros en Educación Física. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(24), 216-229. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02405
Cañadas, L., Santos-Pastor, M. y Castejón, J. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Relación con los instrumentos de evaluación. Estudios Pedagógicos, 44, 111–126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111
Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Retos. 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812
Cañadas, L., Santos-Pastor, M.L. y Ruíz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e03, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982
Carrillo, C. y Flores, M. A. (2020) COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices, European Journal of Teacher Education, 43(4), 466-487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
del Valle, S., De la Vega, R. y Rodríguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 507-526. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007
Flores, M. A. (2020). Preparing Teachers to Teach in Complex Settings: Opportunities for Professional Learning and Development. European Journal of Teacher Education, 43(3), 297–300. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1771895
Flores, M. A., y Gago, M. (2020). Teacher Education in Times of COVID-19 Pandemic in Portugal: National, Institutional and Pedagogical Responses. Journal of Education for Teaching, 46(4), 507-516. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1799709
Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V. y Carter-Tuhillier, B. (2018). Efectos de la Aplicación de un Sistema de Evaluación Formativa en la Autopercepción de Competencias Adquiridas en Formación Inicial del Profesorado. Estudios Pedagógicos, 44, 55–77. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200055
Gallardo-Fuentes, F.J., López-Pastor, V.M. y Cartier-Thuillier, B.I. (2020). Ventajas e Inconvenientes de la Evaluación Formativa, y su Influencia en la Autopercepción de Competencias en alumnado de Formación Inicial del Profesorado en Educación Física, Retos, 38, 417-424. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75540
González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Final Report. Phase One. Universidad de Deusto.
Hortigüela, D., Palacios, A. y López-Pastor, V. M. (2018). The impact of formative and shared or co-assessment on the acquisition of transversal competences in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 933-945. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1530341
K?rba? S. (2020). The Views of Physical Education and Sports Teaching Instructors on Education in the COVID-19 Period. Journal of Education and Learning; 9(6), 196-205. https://doi.org/10.5539/jel.v9n6p196
López-Varas, F. (2015). Relaciones entre competencias, inteligencia y rendimiento académico en alumnos de Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte [Tesis doctoral]. Universidad Europea de Madrid. http://hdl.handle.net/11268/4359
Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4621
O’Brien, W., Adamakis, M., O’ Brien, N., Onofre, M., Martins, J., Dania, A., Makopoulou, K., Herold, F., Ng, K y Costa, J. (2020). Implications for European Physical Education Teacher Education during the COVID-19 pandemic: a cross-institutional SWOT analysis, European Journal of Teacher Education, 43(4), 503-522. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1823963
Palacios-Picos, A., López-Pastor, V., y Fraile-Aranda, A. (2019). Cuestionario de percepción de competencias docentes de educación física. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, 19(75), 445 - 461. https://doi.org/10.15366/rimcafd2019.75.005
Panadero, E., Broadbent, J., Boud, D. y Lodge, J. M. (2018). Using formative assessment to influence self- and co-regulated learning: the role of evaluative judgement. European Journal of Psychology of Education, 34, 535-557. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0407-8
Pazo, C. I. y Tejada, J. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 5-8.
Rodríguez-Gómez, I., del Valle, S. y de la Vega, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 383-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609
Romero-Martín, M. R., Castejón-Oliva, F. J., López-Pastor, V. M. y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 52, 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
Salcines, I., González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Martínez-Mínguez, L. (2018). Validación de la Escala de Autopercepción de Competencias Transversales y Profesionales de Estudiantes de Educación Superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 31-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7989
Tul, M., Leskosek, B. y Kovac, M. (2019). The professional competences of physical education teachers from north-eastern Italy. CEPS Journal, 9(1), 103-120. http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.662
Villardón-Gallego, L. (2015). Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea.