EL ESTUDIANTE IB EN ESPAÑA

Tania Alonso Sainz, Rocío Garrido Martos

Resumen


THE IB STUDENT IN SPAIN

Abstract

The Diploma of International Baccalaureate (IB) in Spain started in the 80’s. Since then, the number of students enrolling in this program has grown exponentially, and therefore its implementation has been extended through many schools. This article explores IB Diploma students’ profile in Spain in State Schools. First of all, the paper will offer a synthesis of the historical development of the program around the world. Later, it will focus on the pedagogical approach and student’s profile that it fosters. After that, it will expose the IB student’s profile in Spain looking at the following aspects: who study it, what is its perception about its learning process, what is its perception about teaching and assessment methodologies, and how its civic competence is. The results show that in IB students in Spain in more skillful than non-IB students, they are more prepared to solve real-life problems and they are more engage with the social context. Furthermore, they are quite satisfied with the learning they receive, based on collaborative approaches and moreover they consider that IB assessment is active and competency.

Key words: IB, international education, learners’ profile, holistic education, global education

EL ESTUDIANTE IB EN ESPAÑA

Resumen

El Programa del Diploma de Bachillerato Internacional (IB) tiene un recorrido de implementación en centros españoles desde los años 80. El crecimiento de estudiantes que optan por esta modalidad ha incrementado considerablemente en los últimos años. En este artículo se indaga el perfil del estudiante del Diploma IB en los institutos públicos de enseñanza secundario en España. Para ello se comienza explorando a nivel mundial el recorrido histórico del programa, para profundizar más tarde en la propuesta pedagógica que encierra y el perfil de estudiante que persigue. Seguidamente, analizamos el perfil del estudiante del programa del Diploma en España, atendiendo a los siguientes aspectos: quiénes lo estudian, qué percepción tienen los estudiantes de su propio aprendizaje,  cómo perciben la manera en la que se enseña y evalúa en IB, y cómo es su competencia cívica. Los resultados muestran que en España, el estudiante IB es más competente a nivel investigador, están más preparados para enfrentar la vida real,  y están más comprometidos con el contexto que les rodea. Están satisfechos con la enseñanza que reciben, basada en un enfoque colaborativo, y perciben que son evaluados con metodologías activas y competenciales. 

Palabras clave: IB, educación internacional, perfil estudiantes, educación holística, educación global

 


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Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE)

DOI: 10.15366/jospoe

ISSN-e: 2340-6720