No. 16 (2020): Revista Historia Autónoma
Nacer en tiempos de Calderón

Persecuted sexuality and pregnant nuns in the Viceroyalty of Peru at the beginning of the 17th century

Francisco José García Pérez
Universitad de les Illes Balears
Bio
Published March 31, 2020

Keywords:

Nuns, bishops, closure, Peru
How to Cite
García Pérez, F. J. (2020). Persecuted sexuality and pregnant nuns in the Viceroyalty of Peru at the beginning of the 17th century. Revista Historia Autónoma, (16), 53–70. https://doi.org/10.15366/rha2020.16.003

Abstract

This article seeks to study the breakdown of the closure that occurred in different female monasteries in the Viceroyalty of Peru at the beginning of the 17th century. During those years, the post-Tridentine bishops had to dealt with an uncomfortable reality: episodes of active sexuality in many women’s monasteries and, consequently, the existence of pregnant nuns. Analysing the case of three monasteries located in the cities of Quito and Popayán, we will try to show in these lines which were the limits of the Council of Trent and, at the same time, to underscore the strategies that a great number of nuns developed to hide all trace of their monastic infractions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arbiol, fray Antonio, La religiosa instruida, Libro I, Madrid, imp. Real de la Gaceta, 1717.

Arenas Frutos, Isabel, “Nuevos aportes sobre las fundaciones de conventos femeninos de la orden concepcionista en la ciudad de México”, en Viforcos Marinas, Mª Isabel y Loreto López, Rosalva (coords.), Historias compartidas, religiosidad y reclusión femenina en España, Portugal y América. Siglos XVI-XIX, León, Universidad de León, 2007, pp. 261-283.

Atienza López, Ángela, “Las grietas de la clausura tridentina. Polémicas y limitaciones de las políticas de encerramiento de las monjas... Todavía con Felipe IV”, en Hispania, 74/248 (2014), pp. 807-834.

Benito Vassels, Carmen, “Gonzalo de Berceo, el sacristán fornicario, la abadesa encinta y las Dueñas de Zamora”, en Revista de Poética Medieval, 10 (2003), pp. 10-24.

Borda, fray Andrés, Práctica de confesores de monjas, en que se explican los quatro votos de Obediencia, Pobreza, Castidad y Clausura, por modo de diálogo, México, ed. Ribera Calderón, 1708.

Bilinkoff, Jodi, Related lives. Confessors and Their Female Penitents, 1450-1750, Ithaca, Cornell University Press, 2005.

Borges, Pedro, Religiosos en Hispanoamérica, Madrid, Colecciones Mapfre 1492, 1992.

Coruña, fray Agustín, La sagrada regla del gran doctor de la iglesia N. P. San Agustin. Debaxo de la qual viven sus mongas ... Con las constituciones, q̄ guarda el ... convento de religiosa agustinas, de la ciudad de Popayan, debajo del titulo ... de la Encarnacion, Lima, imp. Plazuela de San Cristóbal, 1756.

Evangelisti, Silvia, Storia delle monache, Bologna, Il Mulino, 2012.

Fernández Terricabras, Ignasi, “La influencia del Concilio de Trento en las reformas descalzas”, en LibrosdeCorte.es, 9 (2014), pp. 81-86.

Fraschina, Alicia, “Reformas en los conventos de monjas de Hispanoamérica, 1750-1865: cambios y continuidades”, en Hispania Sacra, 60 (2008), pp. 445-460.

García Cárcel, Ricardo y Moreno Martínez, Doris, Inquisición. Historia crítica, Barcelona, Temas de Hoy. Historia, 2000.

García-Molina Riquelme, Antonio M., “Instrucciones para procesar a solicitantes en el tribunal de la Inquisición de México”, en Revista de Inquisición, 8 (1999), pp. 85-100.

García Oro, José y Pérez López, Segundo L., “La reforma religiosa durante la gobernación del cardenal Cisneros (1516-1518): hacia la consolidación de un largo proceso”, en Anuarium Sancti Iacobi, 1 (2012), pp. 47-174.

Gómez García, Mª del Carmen, “Los conflictos en la clausura femenina de la Málaga Moderna”, en Mestre Sanchis, Antonio y Giménez López, Enrique (eds.), Disidencias y exilios en la España Moderna, Alicante, 1997, pp. 81-89.

González Marmolejo, Jorge René, “Clérigos solicitantes, perversos de la confesión”, en Ortega, Sergio (ed.), De la santidad a la perversión o de porqué no se cumplía la ley de Dios en la sociedad novohispana. Seminario de Historia de las Mentalidades, México, Grijalbo, 1985, pp. 239-252.

González Marmolejo, Jorge René, Sexo y confesión: la Iglesia y la penitencia en los siglos XVIII y XIX, México D.F., Plaza y Valdés, 2002.

González Suárez, Federico, Historia general de la República de Ecuador. Tomo cuarto, Quito, Clásicos Ariel, 1969.

González Torres, Annia y Reyes Rodríguez, Adolfo Yunuen, “La noción de delito y pecado en casos de solicitación novohispanos: consideraciones sobre solicitantes a finales del siglo XVI y principios del XVII”, en Esquivel Estrada, Noé Héctor (coord.), Pensamiento Novohispano, México, Universidad Autónoma del Estado de México, 2017, pp. 161-180.

Haliczer, Stephen, Sexualidad en el confesionario. Un sacramento profanado, Madrid, Siglo XXI, 1998.

Intxaustegi Jauregi, Nere Jone, “Rebelión de las clarisas vizcaínas frente al Concilio de Trento”, en Labrador Arroyo, Félix (ed.), II Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Moderna. Líneas recientes de investigación en Historia Moderna, Madrid, Universidad Rey Juan Carlos, 2015, pp. 93-104.

Lavrin, Asunción, Las esposas de Cristo. La vida conventual en la Nueva España, México D. F., Fondo de Cultura Económica, 2016.

López de Ayala, Ignacio, El Sacrosanto y Ecuménico Concilio de Trento, Barcelona, Imp. Ramón Martín Indar, 1845.

Lumbier, fray Raimundo, Destierro de ignorancias: desengaños para todo genero de personas religiosas (y ay mucho para otras) y especialmente para monjas, Madrid, 1600.

Martínez Cuesta, Ángel, “Las monjas en la América colonial 1530-1824”, en Thesaurus: Boletín del instituto Caro y Cuervo, 1-3(1995), pp. 572-626.

Méndez Valencia, María Alexandra, “Aspectos de la historia documental del convento de Ntra. Sra. De la Encarnación de Popayán”, en Archivo Agustiniano, vols. 78-80, 1994-1996.

Mendoza Pérez, Jesús Leticia, “El mundo novohispano del siglo XVII: claustro de la mujer criolla”, Revista Géneros, 33 (2004), pp. 58-64.

Moreta Velayos, Salustiano, “La imagen del monje en la literatura medieval en la lengua castellana”, en Codex Aquilarensis, 8 (1993), pp. 43-63.

Paniagua Pérez, Jesús, “Las décadas iniciales del monasterio de Santa Clara de Quito. Santa Clara de Quito, reflejo de su medio (1596-1640)”, en Archivo Ibero-americano, 229 (1998), pp. 127-144.

Ribera Calderón, José, Regla y constituciones que por autoridad apostólica deben observar las religiosas del orden del Máximo Doctor, México, 1702.

Rodríguez Núñez, Clara Cristela, “El conventualismo femenino: las Clarisas”, en De la Iglesia Duarte, José Ignacio, García Turza, Francisco Javier y García de Cortázar, José Ángel (coords.), IV Semana de Estudios Medievales, Nájera, Instituto de Estudios Riojanos, 1995, pp. 87-100.

Saavedra Inaraja, María, La forja del Nuevo Mundo. Huellas de la Iglesia en la América española, Madrid, ed. Sekotia, 2008.

Sánchez Lora, José Luis, Mujeres, conventos y formas de religiosidad barroca, Madrid, Fundación Universitaria Española, 1988.

Sánchez Ortega, María Helena, La mujer y la sexualidad en el antiguo régimen: la perspectiva inquisitorial, Madrid, Akal, 1991.

Sarrión Mora, Adelina, Sexualidad y confesión. La solicitación ante el Tribunal del Santo Oficio (siglos XVI-XIX), Madrid, Alianza Editorial, 1994.

Toquica, María Costanza, “Los votos de Obediencia, pobreza, castidad y clausura”, en Revista Colombiana de Antropología, 37 (2019), pp. 159-186.

Vargas, José María, “La verdad integral de sucesos históricamente desfigurados (1611-1612)”, en Salvador Lara, Jorge (dir.), Historia de la Iglesia Católica en el Ecuador, Quito, Conferencia Episcopal Ecuatoriana, 2001, pp. 1018-1029.

Viforcos Marinas, María Isabel, “Las reformas disciplinares de Trento y la realidad de la vida monástica en el Perú virreinal”, en Ramos Medina, Manuel (coord.), Actas del II Congreso Internacional. El Monacato femenino en el Imperio Español. Monasterios, beaterios, recogimientos y colegios, México, Condumex, 1995, pp. 523-540.

Viforcos, María Isabel, “Luces y sombras de la vida monástica femenina: las concepcionistas de Cuenca (ecuador) en el siglo XVIII”, en Estudios Humanísticos, 17 (1995), pp. 311-328.

Viforcos Marinas, María Isabel, “Semblanza de fray Juan González de Mendoza, embajador de Felipe II a China y obispo de Popoyán”, en Ciudad de Dios: Revista Agustiniana, 211/3 (1998), pp. 729-758. 1998, pp. 729-758.

Viforcos Marinas, Mª Isabel, “Las monjas en los concilios y sínodos celebrados en las iglesias del virreinato peruano durante la época colonial”, en Viforcos Marinas, Mª Isabel y Campos Sánchez-Bordona, María Dolores (coords.), Fundadores, fundaciones y espacios de vida conventual: nuevas aportaciones al monacato femenino, León, Universidad de León, 2005, pp. 673-704.