The Madrid of the Third Way: Vida conyugal sana, Tocata y fuga de Lolita and Los nuevos españoles
Copyright (c) 2023 Ana Asión Suñer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The text analyzes three films belonging to the Third Way of Spanish cinema: Vida conjugal sana (Roberto Bodegas, 1974), Tocata y fuga de Lolita (Antonio Drove, 1974) and Los nuevos españoles (Roberto Bodegas, 1974). Promoted by producer José Luis Dibildos, the Third Way was consolidated in Transition Spain as a cinematographic trend that opted for comedies halfway between commercial cinema and auteur cinema, which included a slight critical perspective. Ágata Films was the production company that used this label for their work, while Roberto Bodegas and Antonio Drove were some of its most prominent directors. The analysis of the three films is carried out based on the reflection of Madrid in the seventies in them, working on aspects such as the urban configuration itself and the filming settings, the footprint of advertising or the new consumer society in the capital, the inclusion of urban and university youth or the influence of the United States both in this and in the Spanish society of the moment. We also include a brief tour of the look projected by the main screenwriter of the trend, José Luis Garci, to the Madrid of the Transition.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
“Declaraciones del productor José Luis Dibildos”, en Cartelera Turia, 581 (1975), s.p.
Alberich, Ferran, Antonio Drove. La razón del sueño, Alcalá de Henares, Festival de Cine/Comunidad de Madrid, 2002.
Asión Suñer, Ana, Cuando el cine español buscó una tercera vía (1970-1980). Testimonios de una transición olvidada, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2018/I.
Asión Suñer, Ana, “La sociedad española de la Transición vista por José Luis Garci: análisis de Asignatura pendiente (1977), Solos en la madrugada (1978) y Las verdes praderas (1979)”, en Asión Suñer, Ana; Castán Chocarro, Alberto; Gracia Lana, Julio Andrés; Lacasta Sevillano, David y Ruiz Cantera, Laura (coords.), II Jornadas de Investigadores Predoctorales. La Historia del Arte desde Aragón, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2018/II, pp. 217-224.
Asión Suñer, Ana, La Tercera Vía del cine español. Espejo de un país en transición, Barcelona, Laertes, 2022/I.
Asión Suñer, Ana, “Welcome to Madrid: cuando José Luis Garci cambió Gran Vía por la Séptima Avenida”, en Alfeo, Juan Carlos y Deltell, Luis (eds.), Madrid, ciudad de imágenes, Madrid, Editorial Fragua, 2022/II, pp, 125-138.
Asión Suñer, Ana, “Innovación y ruptura en la serie Los pintores del Prado (1974, TVE): el caso de Velázquez: La nobleza de la pintura (Antonio Drove)”, en Cánovas Belchi, Joaquín y Aliaga Cárceles, José Javier (coords.), El documental de arte en España, Madrid, Editorial Akal, 2022, pp. 149-160.
Diez Puertas, Emeterio, Historia social del cine en España, Madrid, Editorial Fundamentos, 2003.
Esteve, Pau y Company, Juan M., “Tercera Vía, la vía muerta del cine español” en Dirigido por…, 22 (1975), pp. 18-21.
Fernández, Ángel María, Roberto Bodegas. El oficio de la vida, los oficios del cine, Arnedo, Aborigen, 2008.
Fernández Galindo, Francisco José, “Trilogía del desencanto: estudio del efecto del estrés laboral y psicosocial a través del cine”, en Revista de medicina y cine, 5 (2009), pp. 47-58.
Ferrán, Albert, “Crítica Los nuevos españoles”, en Dirigido por…, 19 (1975), pp. 37-38.
Font, Domènec, Del azul al verde. El cine español durante el franquismo, Barcelona, Editorial Avance, 1976.
Frutos, Francisco Javier y Llorens, Antonio, José Luis Dibildos. La huella de un productor, Valladolid, SEMINCI, 1998.
Hernández, Marta y Revuelta, Manuel, Treinta años de cine al alcance de todos los españoles, Bilbao, Zero, 1978.
Hernández Ruiz, Javier y Pérez Rubio, Pablo, Voces en la niebla: el cine durante la transición española (1973-1982), Barcelona, Paidós Ibérica, 2004.
Martínez Álvarez, Josefina, “Tal como éramos…El cine de la Transición política española”, en Historia social, 54 (2006), pp. 73-92.
Monleón, José B. et al., Del franquismo a la posmodernidad. Cultura española 1975-1990, Torrejón de Ardoz, Ediciones Akal, 1995.
Montero Díaz, Mercedes (coord.), La edad de oro de la comunicación comercial (volumen 2), Sevilla/Zamora, Comunicación Social. Ediciones y publicaciones, 2010.
Pérez Perucha, Julio, Antología crítica del cine español 1906-1995, Madrid, Cátedra y Filmoteca Española, 1997.
Rentero, Juan Carlos, “Entrevista con José Luis Garci”, en Dirigido por…, 55 (1978), pp. 48-56.
Tello Díaz, Lucía, Hablemos de cine. 20 cineastas españoles conversan sobre el cuarto poder, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2016.
Vicente, “Crítica Asignatura pendiente”, en Cartelera Turia, 698 (1977), s.p.