Vol. 39 (2020)
Articles

Thinking and imagen of the woman in comic and serious comedies of Antonio Mira de Amescua

Tatjana Portnova
Universidad de Granada
Luis Gonzaga Roger Castillo
Universitat Oberta de Catalunya
Published November 4, 2020

Keywords:

Seleccionado:Woman, Thinking, Image, Mira de Amescua, Comedy, Spanish Golden Age, Literature
How to Cite
Portnova, T., & Roger Castillo, L. G. (2020). Thinking and imagen of the woman in comic and serious comedies of Antonio Mira de Amescua. Edad De Oro, 39, 207–220. https://doi.org/10.15366/edadoro2020.39.011

Abstract

Female characters have an important presence in the plays of Antonio Mira de Amescua (1577-1644). Using the generic naming of the term «comedy», as referring to all theatrical production in the Spanish Golden Age, we can distinguish in his works serious and comic comedies, following the general tone of a play, the plot and the way in which a play concludes. The female characters, however, receive a considerably different treatment, both in terms of thought and image of women and in the theme surrounding women. The present study analyzes fourteen comedies by Mira de Amescua, seven comic ones and seven serious. Our aim is to extract the thoughts, images and themes around the female characters. We contrast the differences between both classes of comedies, detecting a much freer image of women in comic ones, sometimes even reversing roles with men, giving prominence to female figures and giving them freedom of choice in marriage. In serious works, on the contrary, the roles of female characters are secondary, the delegation of the choice of marriage remains with authoritative male figures, and there is an assumption of conventional or saintly roles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2001). Teatro completo. Vol. I. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 97-206; 303-380.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2002). Teatro completo. Vol. II. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 437-561.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2003). Teatro completo. Vol. III. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 327-419.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2004). Teatro completo. Vol. IV. Granada, Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 113-240; 431-564; 565-666.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2005). Teatro completo. Vol. V. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, 263-355; 555-641.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2008). Teatro completo. Vol. VIII. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 381-490.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2009). Teatro completo. Vol. IX. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 135-245; 569-686.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2011). Teatro completo. Vol. XI. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 277-404.

MIRA DE AMESCUA, Antonio (2012). Teatro completo. Vol. XII. Granada: Universidad de Granada-Diputación de Granada, pp. 489-630.

ARGENTE DEL CASTILLO, Concepción (1996). «La mujer entre la confusión y el ingenio. (Apuntes sobre La Fénix de Salamanca)». Mira de Amescua en candelero..., 1, pp. 115-136.

ARELLANO, Ignacio (1995). Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid: Cátedra.

BRAVO-VILLASANTE, Carmen (1976). La mujer vestida de hombre en el teatro español, Madrid: SGEL.

CABALLERO MÉNDEZ, Ascensión (2003). «Introducción a Amor, ingenio y mujer». En Agustín de la Granja (coord.), Mira de Amescua, Antonio, Teatro completo III. Granada: Universidad de Granada, pp. 329-419.

DIAGO, Manuel (1995). «La mujer en el teatro profesional del Renacimiento: entre la sumisión y la astucia (A propósito de Las tres Comedias de Joan Timoneda)». Criticón, 63, pp. 103-117.

DIEGO, Gerardo (1974). «Mira de Amescua, hombre y poeta». ABC, 19, 25 de junio de 1974

<http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1974/06/25/019.html> [Consulta: 03/04/2020].

GARCÍA SÁNCHEZ, María Concepción (1998). «Actitudes y comportamientos femeninos en algunas comedias de Mira de Amescua». En Juan Antonio Martínez Berbel y Roberto Castilla Pérez (eds.), Las mujeres en la sociedad española del siglo de oro: ficción teatral y realidad histórica. Actas del II coloquio del Aula-Biblioteca «Mira de Amescua» celebrado en Granada-Úbeda del 7 al 9 de marzo de 1997 y cuatro estudios clásicos sobre el tema. Granada: Universidad de Granada, pp. 233-248.

GARCÍA SÁNCHEZ, María Concepción (2001). «Introducción a Arpa de David». En Agustín de la Granja (coord.), Mira de Amescua, Antonio, Teatro completo I. Granada: Universidad de Granada, pp. 99-103.

GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Luis (1995). «La mujer en el teatro del Siglo de Oro español». Teatro: Revista de estudios teatrales, 6-7, pp. 41-70.

FERNÁNDEZ LABRADA, Manuel (1998). «Diamira y Yole, dos modelos de mujer para seducir a un héroe. (A propósito de El hombre de mayor fama, de Mira de Amescua)». En Juan Antonio Martínez Berbel y Roberto Castilla Pérez (eds.), Las mujeres en la sociedad española del siglo de oro: ficción teatral y realidad histórica. Actas del II coloquio del Aula-Biblioteca «Mira de Amescua» celebrado en Granada-Úbeda del 7 al 9 de marzo de 1997 y cuatro estudios clásicos sobre el tema. Granada: Universidad de Granada, pp. 217-231.

FERNÁNDEZ LABRADA, Manuel (2001). «Introducción a El hombre de mayor fama». En Agustín de la Granja (coord.), Mira de Amescua, Antonio. Teatro completo I. Granada: Universidad de Granada, pp. 305-307.

FERRER VALLS, Teresa (1998). «Mujer y escritura dramática en el Siglo de Oro: del acatamiento a la réplica de la convención teatral». Cuadernos Escénicos, 5, pp. 11-32.

OLSON, Elder y Bruce WARDROPPER (1978). Teoría de la comedia. Barcelona: Ariel.

PRESOTTO, Marco (2009). «Introducción a No hay dicha ni desdicha hasta la muerte». En Agustín de la Granja (coord.), Mira de Amescua, Antonio. Teatro completo. Volumen IX. Granada: Universidad – Diputación de Granada, pp. 569-686.

ROZAS MARÍN, Dolores (1996). «La falsa apariencia de Lucrecia en Cuatro milagros de amor, de Mira de Amescua». En Agistín de la Granja y Juan Antonio Martínez Berbel (eds.), Mira Amescua en candelero: actas del Congreso Internacional sobre Mira de Amescua y el teatro español del siglo XVII (Granada, 27-30 octubre de 1994) I, pp. 511-520.

VALBUENA PRAT, Ángel (1974). El teatro español en su Siglo de Oro. Barcelona: Planeta.

VEGA, Lope de (1968). Selección de obras de Lope de Vega. Bilbao: Moretón.

VIGIL, Mariló (1986). La vida de las mujeres en los siglos XVI y XVII. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

VILLANUEVA FERNÁNDEZ, Juan Manuel (1991). «El teatro de Mira de Amescua», RILCE, 7, pp. 363-381.

VILLANUEVA FERNÁNDEZ, Juan Manuel (1998). «¿Fue misógino Mira de Amescua?». En Juan Antonio Martínez Berbel y Roberto Castilla Pérez (eds.), Las mujeres en la sociedad española del siglo de oro: ficción teatral y realidad histórica. Actas del II coloquio del Aula-Biblioteca «Mira de Amescua» celebrado en Granada-Úbeda del 7 al 9 de marzo de 1997 y cuatro estudios clásicos sobre el tema. Granada: Universidad de Granada, pp. 429-453.

VILLANUEVA FERNÁNDEZ, Juan Manuel (2004). «Introducción a El esclavo del demonio». En Agustín de la Granja (coord.), Mira de Amescua, Antonio. Teatro completo IV. Granada: Universidad de Granada, pp. 115-240.

WILSON, Edward M. y Duncan MOIR (2001). Historia de literatura española, 3. Siglo de Oro: teatro. Barcelona: Ariel.