Vol. 40 (2021)
Articles
Portada del Volumen 40 de Edad de Oro
Published November 25, 2021

Keywords:

Cervantes, Golden Age, Theatre, Stage indications, Representation, Stage montage
How to Cite
González, A. (2021). Cervantes y el montaje de sus comedias. Edad De Oro, 40, 355–371. https://doi.org/10.15366/edadoro2021.40.018

Abstract

In the theatrical realization there is a double textuality: dramatic and spectacular. Taking this in consideration, the playwright controls the possible stage montage of his work in the stage directions in the dramatic text, since these are explicit indications about the idea that has the author of the staging of his work. In this work is made a review of Cervantes stage indications in his comedies and is revealed his knowledge of theatrical mechanics and the scenic space of his time, as well as his stage director attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARATA, Stefano (1995). «Edición de textos y problemas de autoría: el descubrimiento de una comedia olvidada». En Jean Canavaggio, La comedia. Madrid: Casa de Velázquez, pp. 51-75.

ASTON, Elaine y George SAVONA (1991). Theatre as sign-system. A semiotics of text and performance. London: Routledge.

BOBES NAVES, María del Carmen (1968). «El sayagués». Archivos Leoneses, 22: 44, pp. 383 402.

BRAVO-VILLASANTE, Carmen (1988). La mujer vestida de hombre en el teatro español. Madrid: Mayo de Oro.

CANAVAGGIO, Jean (1977). Cervantès dramaturge. Un théâtre à naître. Paris: Presses Universitaires de France.

CERVANTES, Miguel de (1615). Ocho comedias, y ocho entremeses nuevos, nunca representados / compuestas por Miguel de Cervantes Saavedra. Madrid: Viuda de Alonso Martín.

CERVANTES, Miguel de (1987). Teatro completo. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas (eds.). Barcelona: Planeta.

CERVANTES, Miguel de (1992). Los baños de Argel. Pedro de Urdemalas. Jean Canavaggio (ed.). Madrid: Taurus.

CERVANTES, Miguel de (2018). Don Quijote de la Mancha. Florencio Sevilla Arroyo (ed.). Guanajuato: Museo Iconográfico del Quijote.

COSO MARÍN, Miguel Ángel y Juan SANZ BALLESTEROS (2007). El escenario de la ilusión. Madrid: Antiqua Escena.

COVARRUBIAS HOROZCO, Sebastián de (2006). Tesoro de la lengua castellana o española. Ignacio Arellano y Rafael Zafra (eds.). Madrid / Frankfurt am Main: Universidad de Navarra / Iberoamericana / Vervuert / Real Academia Española / Centro para la Edición de los Clásicos Españoles.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2014). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Espasa.

FERNÁNDEZ MOSQUERA, Santiago (2010). «La tempestad en Calderón: del texto a las tablas». En Manfred Tietz (ed.), Teatro calderoniano sobre el tablado. Calderón y su puesta en escena sobre los siglos. Stuttgart: Franz Steiner, pp. 97-128.

GONZÁLEZ, Aurelio (1995). «Las acotaciones: elementos de la construcción teatral en las comedias cervantinas». En Giuseppe Grilli (ed.) Actas II Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas. Napoli. Annali. Sezione Romanza, 37: 2, pp. 155-167.

GONZÁLEZ, Aurelio (1997). «La construcción dramática y espectacular de El rufián dichoso de Cervantes». En Serafín González y Lillian von der Walde (eds.), Palabra crítica. Estudios en homenaje a José Amezcua. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica / Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 205-217.

GONZÁLEZ, Aurelio (2018). «Vestir en la Segunda parte del Quijote». En Nieves Rodríguez Valle y Aurelio González (eds.), Recordar el Quijote, Segunda parte. Ciudad de México: El Colegio de México, pp. 101-120.

GONZÁLEZ, Aurelio (2019). «Tramoyas, maquinarias y efectos espectaculares en el teatro cervantino». En Aurelio González y Nieves Rodríguez Valle (eds.), Cervantes hombre de teatro. Ciudad de México: El Colegio de México, pp. 59-93.

GRANJA, Agustín de la (1989). «El actor y la elocuencia de lo espectacular». En José María Díez Borque (ed.), Actor y técnica de representación del teatro clásico español. London: Tamesis, pp. 99-120.

INGARDEN, Roman (1973). The literary work of art. Evanston: Northwestern University Press.

JOLY, Monique (1977). «Semiologie du vetement et interpretation de texte». Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 2: l, pp. 54-64.

KOWZAN, Tadeusz (1992). Literatura y espectáculo. Adolfo García Martínez (trad.). Madrid: Taurus.

REDONDO, Augustin (1995). «Nuevas consideraciones sobre el personaje del “caballero del verde gabán” (D. Q., II, 16-18)». En Giuseppe Grilli (ed.), Actas II Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas. Napoli. Annali. Sezione Romanza, 37: 2, pp. 513-533.

REYNOLDS, Peter (1986). Drama: Text into performance. Harmondsworth: Penguin.

UBERSFELD, Anne (1989). Semiótica teatral. Madrid / Murcia: Cátedra / Universidad de Murcia.

VAREY, John E. (1987). «El teatro en la época de Cervantes». Cosmovisión y escenografía. Madrid: Castalia, pp. 214-215.

VELTRUSKÝ, Ji?i (1991). El drama como literatura. Milena Grass (trad.). Buenos Aires: Galerna.

VELTRUSKÝ, Ji?i (2011). «El drama como obra literaria y como representación teatral». Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 13: 1, pp. 349 360.