No. 38 (2019): Mujer e inquisición en las letras áureas
Articles

Double Exemplarity of Women in Mexican Religious Discourses of the 17th Century

Manuel Pérez
Universidad Autónoma de San Luis Potosí – México
Published October 31, 2019

Keywords:

woman, exemplum, religious rhetoric, New Spain
How to Cite
Pérez, M. (2019). Double Exemplarity of Women in Mexican Religious Discourses of the 17th Century. Edad De Oro, (38), 217–233. https://doi.org/10.15366/edadoro2019.38.011

Abstract

The presence of women in religious discourses is a well-studied issue, although more important emphasis has been placed on the powerful misogynistic topics that guide their representation, and less on their positive assessments. This article presents the re­sults of a brief rhetorical study of female representations in Mexican Colonial religious discourses, from one of the places of discourse where it is possible to observe more clearly its ideological dimension: the argumentatio, the place of proofs. Quintiliano had estab­lished three ways in which the exemplary comparison could take place in the discourse: in relation of similarity to the cause, in relation of dissimilarity, or the opposite example; most of the religious misogynistic topics —whose observation has been dominant in the studies in this regard— correspond technically to exemplary uses contrary to their cause, but this does not includes all the possibilities of female representation because there is a lack of important series of representations used as straight or similar examples, which no longer show the vices of women but their desirable virtues and social utility. In any case, the spaces for feminine virtue that we find in similar examples remain asphyxiating and unfair to women, although its observation allows to complete the framework of possibili­ties of female representation in religious discourses, and also allows to determine another way of rhetorical realization of these representations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena Zapatero, Alberto (2011). «Las mujeres españolas y el discurso moralista en Nueva España (s. xvi-xvii)». En Jaime Contreras y Raquel Sánchez (coords.), Familias, poderes, instituciones y conflictos. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 93-106.

Bavel, Tarcisio J. van (1994). «La mujer en san Agustín». Estudio Agustiniano, 29, pp. 3-49.

Bellarmino, Roberto (1610). Declaración copiosa de la doctrina Christiana: para instruir los idiotas, y niños en las cosas de nuestra santa fe cathólica. L. de Vera (trad.). Barcelona: Imprenta de Gabriel Graells y Gerardo Dotil.

Bodin, Jean (1586). De Republica libri sex. Paris: Jacobo du Puys.

Booth, Wayne C. (1983). The Rhetoric of Fiction. Chicago: The University of Chicago Press.

Cangas Arreola, Omar Daniel (2006). «El amor se volvió mujer. Las mujeres y el amor en el México colonial». Avances, 132, pp. 1-28.

Castillo Hernández, Estela (2014). «Del sermón y sus excesos: aversión a las mujeres en la Nueva España del siglo xviii». Dieciocho, 37, pp. 33-62.

Cátedra García, Pedro (1986). «La mujer en el sermón medieval (a través de textos españoles)». En Yves-René Fonquerne (ed.), La condición de la mujer en la Edad Media. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, pp. 39-50.

Chartier, Roger (1992). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Claudia Ferrari (trad.). Barcelona: Gedisa.

Coe, Sophie D. y Michael Coe (1996). The True History of Chocolate. London: Thames and Hudson, Ltd.

Craveri, Benedetta (2014). «La contribución de las mujeres a una nueva forma de civilidad (ss. xvii-xviii)». En Mónica Bolufer, Carolina Blutrach y Juan Gomis (eds.), Educar los sentimientos, una mirada desde la historia. Zaragoza: Institución Fernando «el Católico».

Cuena Boy, Francisco (1998). «El Defensor Civitatis y el Protector de Indios: breve ilustración en paralelo». Ius Fugit, 7, pp. 179-195.

Faya, Alejandro (1632). Summa de exemplos de virtudes, y vicios. Sevilla: Francisco de Lyra.

Florencia, Francisco de (1955). Historia de la provincia de la Compañía de Jesús de Nueva España. Ciudad de México: Academia Literaria.

Foucault, Michel (2003). Historia de la sexualidad. 3. La inquietud de sí. Tomás Segovia (trad.). Buenos Aires: Siglo xxi.

Gallardo Arias, Patricia (2011). «La transgresión al ideal femenino cristiano y una acusación por brujería en Valle del Maíz». Estudios de Historia Novohispana, 44, pp. 77-111.

Goldberg, Harriet (1998). Motif-index of Medieval Spanish Folk Narratives. Tempe: Arizona State University.

Gonzalbo Aispuro, Pilar (1998). «Con amor y reverencia. Mujeres y familias en el México colonial». Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas. Anuario de Historia de América Latina, 35-1, pp. 1-24.

Laercio, Diógenes (1566). De vita et moribus philosophorum libri X. Lugduni: Antonio Gryphio.

León, fray Luis de (1972). La perfecta casada. Genève: Femi.

López Beltrán, Clara (2005). «Espiritualidad y moral en la cultura femenina. Charcas, siglo xvii». En S. O’Phelam Godoy y C. Salazar-Soler (eds.), Passeurs, mediadores culturales y agentes de la primera globalización en el Mundo Ibérico. Siglos xvi-xix. Lima: IFEA, pp. 283-293.

Madre de Dios, Agustín de la (1986). Tesoro escondido en el monte Carmelo mexicano. Mina rica de exemplos y virtudes en la historia de los Carmelitas descalzos de la Provincia de la Nueva España. Eduardo Báez (ed.). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Martí, Sacramento (2004). «El oficio de mujer en las obras de Juan Luis Vives y fray Luis de León». En Isaías Lerner, Roberto Nivel y Alejandro Alonso (eds.), Actas del XIV Congreso de la AIH. Newark: Juan de la Cuesta, II, pp. 375-381.

Martínez de la Parra, Juan (1701). Luz de verdades cathólicas, y explicación de la doctrina cristiana, que siguiendo la costumbre de la casa professa de la Compañia de Jesus de México, todos los jueves del año ha explicado en su iglesia el padre Juan Martínez de la Parra, professo de la misma Compañía. Barcelona: Juan Jolis.

Mayor, Juan (1633). Magnum speculum exemplorum. Douai: Baltazaris Belleri.

Méndez, María Águeda (2001). Secretos del oficio. Avatares de la Inquisición novohispana. Ciudad de México: El Colegio de México.

Olmos, Andrés de (1990). Tratado de hechicería y sortilegios. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Ortega, Sergio (1987). El discurso teológico de Santo Tomás de Aquino sobre el matrimonio, la familia y los comportamientos sexuales. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Palafox y Mendoza, Juan de (1994). Ideas Políticas. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Pérez, Manuel (2008). Historias y cuentos para la reforma de costumbres en Nueva España: Retórica del ejemplo en Luz de verdades católicas (1692-1699) de Juan Martínez de la Parra, S. J. Aurelio González (dir.) [tesis doctoral]. Ciudad de México: El Colegio de México.

Pérez, Manuel (2011). Los cuentos del predicador. Historias y ficciones para la reforma de costumbres en la Nueva España. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/ Vervuert.

Pérez, Manuel (2012). Los cuentos del historiador. Literatura y ejemplo en una historia religiosa novohispana. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert.

Pérez, Manuel (2017). Retórica del exemplum en discursos religiosos novohispanos del siglo xvii. María Jesús Lacarra (dir.) [tesis doctoral]. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Pérez, Manuel (2018). Exempla novohispanos del siglo xvii. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert.

Plinio Segundo, Cayo (1624-1629). Historia natural. Gerónimo de la Huerta (trad.). Madrid: Juan González.

Plutarco (1986). Moralia. Concepción Morales Otal y José García López (trads.). Madrid: Gredos.

Quintiliano, Marco Fabio (1996). De Institutio Oratoria. Alfonso Ortega Carmona (trad.). Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia.

Ranke-Heinemann, Uta (1994). Eunuco por el reino de los cielos. Iglesia católica y sexualidad. Víctor A. Martínez (trad.). Madrid: Trotta.

Riley, Denise (1988). Am I That Name? Feminism and the Category of Women in History. Minneapolis: University of Minnesota.

Río, Martín del (1608). Disquisitionum magicarum libri sex. Lugduni: Horatio Cardon.

Saranyana, Josep-Ignasi (2010). «Cómo vio Palafox a las mujeres». En Ricardo Fernández Gracia (ed.), Varia palafoxiana. Doce estudios en torno a don Juan de Palafox y Mendoza. Pamplona: Gobierno de Navarra.

Thesaurus exemplorum Medii Aevi [ThEMA] <http://gahom.ehess.fr/index.php?434>.

Thompson, Stith (1955-1958). Motif-index of Folk-literature: A Classification of Narrative Elements in Folktales, Ballads, Myths, Fables, Mediaeval Romances, Exempla, Fabliaux, Jest-books, and Local Legends. Bloomington: Indiana University Press.

Tubach, Frederick C. (1969). Index Exemplorum. A Handbook of Medieval Religious Tales. Helsinki: Akademia Scientiarum Fennica.

Uther, Haus-Jörs (2011). The Types of International Folktales. A Classification and Bibliography. Helsinki: Akademia Scientiarum Fennica.

Villegas, Alonso de (1652). Flos sanctorum. Madrid: Melchor Sánchez.

Vives, Juan Luis (1947). De oficio mariti. Madrid: Aguilar.