GARCILASIAN TRADITION AND MUSICAL ECHOES IN LAÍNEZ TO THE «TEMPERATE AIR» OF MONTEMAYOR
Keywords:
Literature and music, Garcilasian tradition, Pedro Laínez, Jorge de Montemayor, La Diana, fray Luis de León, Antonio de CabezónCopyright (c) 2024 Francisco Javier Escobar Borrego
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The objective of the article focuses on the analysis of sources in the musical poetry of Pedro Laínez, with emphasis on Montemayor, Garcilaso and Fray Luis de León. The methodology, based on literary comparatism and intertextuality, places its framework at the confluence of literary and musical discourse in the lyrical corpus of Laínez and in Obras de música para tecla, arpa y vihuela by Antonio de Cabezón, to whom the Madrid writer dedicated a sonnet-epicedium. As main results, models and paradigms have been identified in Laínez’s poetic-musical imaginary, an issue not addressed in the state of the art.
Downloads
References
Alonso, Álvaro (2010). «Pedro Laynez». En Carlos Alvar (ed.), Gran Enciclopedia Cervantina. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos/Castalia, vol. VII, pp. 6737-6740.
Artigas, Javier y Antonio Ezquerro (2014). «Antonio de Cabezón, redivivo». Anuario musical, 69, pp. 5-50. DOI: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2014.69.158.
Cabezón, Antonio de (1578). Obras de música para tecla, arpa y vihuela. Madrid: Francisco Sánchez. Biblioteca Nacional de España, R/3891.
Cervantes, Miguel de (2004). Don Quijote de la Mancha, Instituto Cervantes 1605-2005 (ed.), Francisco Rico (dir.), Joaquín Forradellas (col.), Fernando Lázaro Carreter (est.). Madrid: Centro para la Edición de los Clásicos Españoles/Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores.
Cerrón, M.ª Luisa (2001). «Primera noticia sobre Martín de Lizana, poeta petrarquista del siglo XVI (Con un cancionero mínimo)». En Christoph Strosetzki (ed.), Actas del V Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro. Madrid/Iberoamericana: Frankfurt am Main/Vervuert, pp. 331-349.
Entrambasaguas, Joaquín de (1951). «Estudio preliminar». En Obras de Pedro Laínez, Joaquín de Entrambasaguas (ed.). Madrid: CSIC, vol. I, pp. 3-364.
Guillén, Claudio (1998). Múltiples moradas: Ensayo de Literatura comparada. Barcelona: Tusquets.
Kastner, Macario Santiago (2000). Antonio y Hernando de Cabezón. Burgos: Dossoles.
Laínez, Pedro (1950). Poesías, Antonio Marín Ocete (ed.). Granada: Universidad.
León, fray Luis de (2006). Poesía, Antonio Ramajo (ed.), Alberto Blecua y Francisco Rico (est.). Madrid: Centro para la Edición de los Clásicos Españoles/Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores.
Maganto, Emilio (2021). El poeta Pedro Laínez (1538-1584). Actualización de su vida y obra en el contexto histórico y literario de Miguel de Cervantes. Alcalá de Henares: Universidad.
Mal Lara, Juan de (2015). La Psyche, Francisco Escobar (ed.). México: Frente de Afirmación Hispanista.
Maurer, Christopher (1988). Obra y vida de Francisco de Figueroa. Madrid: Istmo.
Montemayor, Jorge de (1996a). La Diana, Juan Montero (ed.), Juan Bautista Avalle-Arce (est.), Barcelona: Crítica.
Montemayor, Jorge de (1996b). Poesía completa, Juan Bautista Avalle-Arce (ed.). Madrid: Biblioteca Castro.
Montemayor, Jorge de (2012). Poesía selecta, Juan Montero y Elizabeth Rhodes (ed.). Madrid: Castalia.
Pastor Comín, Juan José (2020). «El juego del poeta: la música en el verso». En Dolores Segarra (coord.), Los juegos del sonido. Estudios en homenaje al profesor Antonio J. Alcázar Aranda. Madrid: Editorial Alpuerto, pp. 191-222.
Querol, Miquel (2005). «El Emperador Carlos V y la Música (1500-1558)». Revista Catalana de Musicología, 3, pp. 45-51.
Ruiz, Francisco M. (2000). «Sobre Jorge de Montemayor, poeta y cantor en la corte española». Philologia Hispalensis, 14, pp. 127-142.
Ruiz, Francisco M. (2001). «Aproximación a la trayectoria musical del poeta Jorge de Montemayor (c. 1520/25-c. 1561)». En Begoña Lolo (ed.), Campos interdisciplinares de la Musicología. Madrid: Sociedad Española de Musicología, vol. II, pp. 1127-1135.
Sierra Pérez, José (2010). Antonio de Cabezón (1510-1566). Una vista maravillosa del ánimo. Madrid: Sociedad Española de Musicología.
Vega, Garcilaso de la (1995). Obra poética y textos en prosa, Bienvenido Morros (ed.), Rafael Lapesa (est.). Barcelona: Crítica.
Zaldívar, Álvaro (2015). «La modalidad polifónica y sus efectos en tiempo de las Obras... de Antonio de Cabezón: la aportación de Pedro Cerone». Anuario musical, 70, pp. 3-16. DOI: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.01.