Vol. 43 (2024)
Monográfico: «Vida y obra de Juan Ruiz de Alarcón en la Villa de Madrid»

ON THE COMPOSITION OF LA MANGANILLA DE MELILLA: A DATING PROPOSAL

Ilaria Resta
Università degli Studi Roma Tre
Bio
Published November 11, 2024

Keywords:

Ruiz de Alarcón, La manganilla de Melilla, Spanish Golden Age Theatre, Dating
How to Cite
Resta, I. (2024). ON THE COMPOSITION OF LA MANGANILLA DE MELILLA: A DATING PROPOSAL. Edad De Oro, 43, 113–126. https://doi.org/10.15366/edadoro2024.43.004

Abstract

The dating of Alarcón’s dramatic production is still a challenge for any scholar who approaches his dramaturgy. To this end, this study will address the chronology of the composition of La manganilla de Melilla, published in 1634 in the Parte segunda of Ruiz de Alarcón’s plays. On the basis of a series of textual, documentary, metric and stylometric data, a new chronological proposal for this comedy will be put forward, which contrasts with the hypothesis that critics have been defending until now regarding a composition that dates back to Alarcón’s early repertoire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUERTON, Courtney (1957). «La versificación dramática española en el período 1587-1610». Nueva Revista de Filología Hispánica, 10.3/4, pp. 337-364.

CASTRO LEAL, Antonio (1943). Juan Ruiz de Alarcón, su vida y su obra. México D. F.: Cuadernos Americanos.

CUÉLLAR, Álvaro y Germán VEGA GARCÍA-LUENGOS (2017-2023). ETSO: Estilometría aplicada al Teatro del Siglo de Oro. <http://etso.es/> [Consulta 19/09/2023]. DOI: https://doi.org/10.17613/a2f6-1y65.

CUÉLLAR, Álvaro (2023). «Cronología y estilometría: datación automática de comedias de Lope de Vega». Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XXIX, pp. 97-130.

D’ARTOIS, Florence (2009). «Hacia un patrón de lectura genérico de las Partes de comedias: tragedias y tragicomedias en las Partes XVI y XX de Lope de Vega». En Xavier Tubau (ed.), «Aún no dejó la pluma»: estudios sobre el teatro de Lope de Vega. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona, pp. 285-322.

D’ARTOIS, Florence (2012). «La tragedia lopesca en los años 1620-1630: ¿de un paradigma a otro?». Mélanges de la Casa de Velázquez (Dossier: Mercedes Blanco (coord.), Tres momentos de cambio en la creación literaria del Siglo de Oro), 42.1, pp. 95-119.

FERNÁNDEZ-GUERRA Y ORBE, Luis (1871). D. Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza. Madrid: Rivadeneyra / RAE.

HENRÍQUEZ UREÑA, Pedro ([1913]2014). Juan Ruiz de Alarcón. Dramaturgo mexicano. Nota de Fernando Curiel. México D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

JOSA, Lola (2002). El arte dramático de Juan Ruiz de Alarcón. Kassel: Reichenberger.

KING, Willard F. (1989). Juan Ruiz de Alarcón, letrado y dramaturgo. Su mundo mexicano y español. Antonio Alatorre (trad.). México D. F.: El Colegio de México.

LABARRE, Françoise y Roland LABARRE (1981). «En torno a la fecha de El vergonzoso en palacio y de algunas otras comedias de Tirso de Molina». Criticón, 16, pp. 47-64.

MILLARES CARLO, Agustín, «Prólogo» (1957). En Juan Ruiz de Alarcón, Obras completas de Juan Ruiz de Alarcón. Edición, prólogo y notas de Agustín Millares Carlo, introducción de Alfonso Reyes. México D. F.: Fondo de Cultura Económica, vol. I, pp. XXI-LIV.

MOLINA, Tirso de (1946). Obras dramáticas completas. Blanca de los Ríos (ed.). Madrid: Aguilar, t. 1.

MOLINA, Tirso de (1990). El vergonzoso en palacio. Everett W. Hesse (ed.). Madrid: Cátedra.

MORLEY, S. Griswold (1918). «Studies in Spanish Dramatic Versification of the Siglo de Oro, Alarcón and Moreto». Modern Philology, 7.3, pp. 131-173.

MORLEY, S. Griswold (1925). «Strophes in the Spanish drama before Lope de Vega». En Homenaje ofrecido a Menéndez Pidal. Miscelánea de estudios lingüísticos, literarios e históricos. Madrid: Hernando, vol. I, pp. 505-531.

MORLEY, S. Griswold y Courtney BRUERTON (1968). Cronología de las comedias de Lope de Vega. María Rosa Cartes (trad.). Madrid: Gredos.

OLEZA, Joan y Teresa FERRER (1986). «Introducción». En Juan Ruiz de Alarcón, Las paredes oyen / La verdad sospechosa. Edición, introducción y notas de Joan Oleza y Teresa Ferrer. Barcelona: Planeta.

RESTA, Ilaria (2017). «Los modelos dramáticos españoles en las adaptaciones italianas: La moglie di quattro mariti de Giacinto Andrea Cicognini». Anagnórisis. Revista de investigación teatral, 15, pp. 211-230.

RODRÍGUEZ VALLE, Nieves (2014). «Los morabitos: magia o santidad». En Juan Ruiz de Alarcón, La manganilla de Melilla. Nieves Rodríguez Valle (ed.). Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

RUIZ DE ALARCÓN, Juan (1634). Parte segunda de las comedias del licenciado don Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza. Barcelona: Sebastián de Cormellas.

RUIZ DE ALARCÓN, Juan (1993). La manganilla de Melilla. Estudio crítico-literario de Miguel A. Moreta Lara y estudio histórico de Jesús F. Salafranca Ortega. Málaga: Algazara.

SÁNCHEZ-SANDOVAL, Alberto (2002). «Juan Ruiz de Alarcón». En Raquel Chang-Rodríguez (coord..), Historia de la literatura mexicana. 2. La cultura letrada en la Nueva España del siglo XVII. México D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México / Siglo XXI Editores, pp. 551-585.

VEGA CARPIO, Lope Félix de (1860). Comedias escogidas. Juan Eugenio Hartzenbusch (ed.). Madrid: Rivadeneyra / BAE, t. 4.

VEGA GARCÍA-LUENGOS, Germán (2021). «Juan Ruiz de Alarcón recupera La monja alférez». En Rafael González Cañal y Almudena García González (eds.), Sor Juana Inés de la Cruz y el teatro novohispano. Actas de las XLII Jornadas de teatro clásico. Almagro, 9, 10 y 11 de julio de 2019. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 89-149.