Vol. 41 (2022)
Articles

An unknown Actor's part of «Amor, honor y poder» by Calderón

Daniele Crivellari
Universidad de Salerno
Bio
Published October 24, 2022

Keywords:

Theatre, Calderón de la Barca, Actor's part, Amor, honor y poder, manuscript
How to Cite
Crivellari, D. (2022). An unknown Actor’s part of «Amor, honor y poder» by Calderón . Edad De Oro, 41. https://doi.org/10.15366/edadoro2021.41.015

Abstract

In this paper I want to make known the existence of a Seventeenth-century actor’s part that reproduces the interventions of one of the main characters of an early play by Calderón, Amor, honor y poder. After some initial reflections on the importance of actor’s parts in order to deepen our knowledge of the mechanisms of staging in the Golden Age, I offer the transcription and analysis of the document, which was used as a flyleaf in the binding of a manuscript currently preserved in the National Library of Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONUCCI, Fausta (2016). «Nuevas consideraciones sobre los papeles de actor de La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón». Etiópicas, 12, pp. 58-83.

ARATA, Stefano (1997). «Notas sobre La conquista de Jerusalén y la transmisión manuscrita del primer teatro cervantino». Edad de Oro, 16, pp. 53-66.

ARATA, Stefano y Debora VACCARI (2002). «Manuscritos atípicos, papeles de actor y compañías del siglo XVI». Rivista di Filologia e Letterature Ispaniche, 5, pp. 25-68.

BADÍA HERRERA, Josefa (2004). «Manuscritos teatrales de los Siglos de Oro: las copias de actores». En Verónica Arenas Lozano et alii (eds.), Líneas actuales de investigación literaria. València: Asociación de Jóvenes Investigadores de la Literatura Hispánica, pp. 135-143.

BADÍA HERRERA, Josefa (2009). «Los papeles sueltos de la Santa vida y buenas costumbres de Juan de Dios: de las tablas al texto de lectura privada». Lemir, 13, pp. 281-334.

BENTLEY, Bernard P. E. (1993). «Del autor a los actores: el traslado de una comedia». En Manuel García Martín (ed.), Estado actual de los estudios sobre el Siglo de Oro. Actas del II Congreso Internacional de Hispanistas del Siglo de Oro. Salamanca: Universidad de Salamanca, I, pp. 179-194.

CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro (2017). Amor, honor y poder. Zaida Vila Carneiro (ed.). Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert.

CUÉLLAR, Álvaro y Germán VEGA GARCÍA-LUENGOS (2017-2022). «ETSO. Estilometría aplicada al Teatro del Siglo de Oro» <http://etso.es/> [Consulta: 17/03/2022].

FERNÁNDEZ MOSQUERA, Santiago (2005). «Defensa e ilustración de la Segunda parte (1637) de Calderón de la Barca». En Melchora Romanos, Ximena González y Florencia Calvo (eds.), Estudios de teatro español y novohispano. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires/AITENSO, pp. 303-325.

FERNÁNDEZ MOSQUERA, Santiago (2008). «Los textos de la Segunda parte de Calderón». Anuario Calderoniano, 1, pp. 127-150.

FERRER VALLS, Teresa (dir.) (2011-2022). Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español. DICAT <https://dicat.uv.es/> [Consulta: 19/03/2022].

FERRER VALLS, Teresa (dir.) (2012-2022). Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700). CATCOM <http://catcom.uv.es> [Consulta: 19/03/2022].

GARCÍA-REIDY, Alejandro (2006). «Las posibilidades dramáticas de la historia de Barlaam y Josafat: de Lope de Vega a sus epígonos». En Dolores Fernández López y Fernando Rodríguez-Gallego (eds.), Campus Stellae. Haciendo camino en la investigación literaria. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, I, pp. 427-436.

GARCÍA-REIDY, Alejandro (2014). «La comedia barroca La fuerza del natural y su proteica difusión teatral y literaria». En Josefa Badía Herrera et alii (eds.), Más allá de las palabras. Difusión, recepción y didáctica de la literatura hispánica. València: Universitat de València, pp. 111-121.

GARCÍA-REIDY, Alejandro (2015). «¿Competencia o colaboración? Memoriones, copistas y actores en un manuscrito de El príncipe perfecto (primera parte)». En Germán Vega García-Luengos, Héctor Urzáiz Tortajada y Pedro Conde Parrado (eds.), El patrimonio del teatro clásico español: actualidad y perspectivas. Homenaje a Francisco Ruiz Ramón. Valladolid/Olmedo: Universidad de Valladolid/Ayuntamiento de Olmedo, pp. 381-389.

GREER, Margaret R. y Alejandro GARCÍA-REIDY (2017-2022). «Manos teatrales» <http://manos.net/> [Consulta: 21/06/2021].

HERRERA NAVARRO, Jerónimo (1993). Catálogo de autores teatrales del siglo XVIII. Madrid: Fundación Universitaria Española.

MISHRA, Sabayasachi (2013). Barlaam y Josafat en el teatro español del Siglo de Oro. Estudio y edición de «Los defensores de Cristo», comedia anónima de tres ingenios, y «El príncipe del desierto y ermitaño de palacio», de Diego de Villanueva y Núñez y José de Luna y Morentín. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.

MOLDENHAUER, Gerhard (1932). «Los dos Luceros de Oriente (II) (Eine spanische Barlaam- und Josaphat-Komödie des 18. Jahrhunderts)». Romanische Forschungen, 46, pp. 1-82.

PATERSON, Alan K. G. (1991). «El texto original, ¿realidad o ensueño? Un caso típico: El pintor de su deshonra de Calderón». En Luciano García Lorenzo y John Earl Varey (eds.), Teatros y vida teatral en el Siglo de Oro a través de las fuentes documentales. London: Tamesis, pp. 285-294.

PAZ Y MELIÁ, Antonio (1934). Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional. Madrid: Blass.

PONTÓN, Gonzalo (2001). «Una refundición temprana de Las mudanzas de fortuna». Anuario Lope de Vega, 7, pp. 247-351.

PRESOTTO, Marco (2000). Le commedie autografe di Lope de Vega. Catalogo e studio. Kassel: Reichenberger.

REYES PEÑA, Mercedes de los (1991). «Edición de unos “papeles sueltos” pertenecientes a dos autos del siglo XVI sobre La degollación de San Juan». En Ignacio Arellano y Jesús Cañedo (eds.), Crítica textual y anotación filológica en obras del Siglo de Oro. Madrid: Castalia, pp. 431-458.

REYES PEÑA, Mercedes de los (2012). «Un inédito “Papel de San Pedro” perteneciente a un auto asuncionista del siglo XVI: estudio y edición». Teatro de Palabras, 6, pp. 109-131.

RODRÍGUEZ-GALLEGO, Fernando (2010). «Las huellas textuales de Calderón en su Segunda parte». Criticón, 108, pp. 99-114.

URZÁIZ TORTAJADA, Héctor (2002). Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, Madrid: Fundación Universitaria Española.

VACCARI, Debora (2006). I papeles de actor della Biblioteca Nacional de Madrid. Catalogo e studio. Firenze: Alinea.

VACCARI, Debora (2012). «Un caso peculiar de transmisión textual del teatro áureo: los Papeles de actor». En Patrizia Botta (coord.), Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuecentenario de la AIH. Roma: Bagatto Libri, pp. 258-266.

VACCARI, Debora (2014). «Los “textos de servicio” en la vida teatral del Siglo de Oro». En Milagros Rodríguez Cáceres, Elena E. Marcello y Felipe B. Pedraza Jiménez (eds.), La comedia española en sus manuscritos. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 33-52.

VEGA CARPIO, Félix Lope de (2021 [1611]). Barlaán y Josafat. Daniele Crivellari (ed.). Madrid: Ediciones Cátedra.

VEGA GARCÍA-LUENGOS, Germán (2002). «Calderón, nuestro problema (bibliográfico y textual): más aportaciones sobre las comedias de la Segunda parte». En José María Ruano de la Haza y Jesús Pérez Magallón (eds.), Ayer y hoy de Calderón. Actas seleccionadas del Congreso Internacional celebrado en Ottawa del 4 al 8 de octubre del 2000. Madrid: Castalia, pp. 37-62.

VEGA GARCÍA-LUENGOS, Germán (2003). «La transmisión del teatro en el siglo XVII». En Javier Huerta Calvo (ed.), Historia del Teatro Español. De la Edad Media a los Siglos de Oro. Madrid: Gredos, t. I, pp. 1289-1320.