Vol. 41 (2022)
Articles

«Auto sacramental famoso de las santísimas formas de Alcalá» by Pérez de Montalbán: Allegory, Characters and Dramatic Scenography

Davinia Rodríguez Ortega
Universidad Pública de Navarra
Published October 24, 2022

Keywords:

Juan Pérez de Montalbán, autos sacramentales, Alcalá's hosts, allegory
How to Cite
Rodríguez Ortega, D. (2022). «Auto sacramental famoso de las santísimas formas de Alcalá» by Pérez de Montalbán: Allegory, Characters and Dramatic Scenography. Edad De Oro, 41. https://doi.org/10.15366/edadoro2021.41.016

Abstract

This study aims to account for the composition made by the Spanish playwright Juan Pérez de Montalbán in the Auto sacramental famoso de las santísimas formas de Alcalá with respect to the key procedure of this essential theatrical genre in the Golden Age, such as the allegory in terms of the plot, characters, sounds and dramatic spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARELLANO, Ignacio (2008 [1995]). Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid: Ediciones Cátedra.

ARELLANO, Ignacio (2001). Estructuras dramáticas y alegóricas en los autos de Calderón. Pamplona/Kassel: Universidad de Navarra/Reichenberger.

ARELLANO, Ignacio, J. Enrique DUARTE y Carlos MATA INDURÁIN (eds.) (2019). Juan Pérez de Montalbán, Auto sacramental famoso de las santísimas formas de Alcalá. New York: IDEA, pp. 13-44.

ARELLANO, Ignacio y J. Enrique DUARTE (2003). El auto sacramental. Madrid: Laberinto.

DEMATTÈ, Claudia (2003). «Mélanges et littérature mêlée: de La Dorotea de Lope de Vega (1632) au Para todos de Juan Pérez de Montalbán (1632)». En Ouvrages Miscellanées et Théories de la connaissance à la Renaissance. Paris: École Nationale des Chartres, pp. 185-195.

FERRER VALLS, Teresa (2012). «El auto sacramental y la alegorización de la historia: El socorro de Cádiz de Juan Pérez de Montalbán». Studia Aurea, 6, pp. 99-116 [Consulta: 17/03/2022].

FERRER VALLS, Teresa (2022). «El socorro de Cádiz de Juan Pérez de Montalbán: la propaganda de los hechos en clave alegórica». En Teresa Ferrer Valls y Beatriz Álvarez García, El ataque angloholandés en las noticias y el teatro. Aranjuez: Doce Calles, pp. 242-247.

FOTHERGILL-PAYNE, Louise (1977). La alegoría en los autos y farsas anteriores a Calderón. London: Tamesis.

GARROT-ZAMBRANA, Juan Carlos (2013). Judíos y conversos en el Corpus Christi. La dramaturgia calderoniana. Turnhout: Brepols.

GARROT-ZAMBRANA, Juan Carlos (2015). «El Auto de las formas de Alcalá?y el antijudaísmo de los años 1630». eHumanista/Conversos, 3, pp. 246-266 [Consulta: 17/03/2022].

Juan Pérez de Montalbán. Cervantes Virtual <https://www.cervantesvirtual.com/portales/montalban/> [Consulta: 17/03/2022].

PÉREZ DE MONTALBÁN, Juan (2019). Auto sacramental famoso de las santísimas formas de Alcalá. Ignacio Arellano, J. Enrique Duarte y Carlos Mata Induráin (eds.). New York: IDEA.

PÉREZ DE MONTALBÁN, Juan (2022). El socorro de Cádiz. Teresa Ferrer Valls (ed.). En Teresa Ferrer Valls y Beatriz Álvarez García (eds.), El ataque angloholandés en las noticias y el teatro. Aranjuez: Doce Calles, pp. 269-314.

PROFETI, Maria Grazia (1966-67). «Il manoscritto autografo del Caballero del Febo di Juan Pérez de Montalbán». Miscellanea di Studi Ispanici, 14, pp. 218-309.

REYRE, Dominique (1998). Lo hebreo en los autos de Calderón. Pamplona/Kassel: Universidad de Navarra/Reichenberger.

RODRÍGUEZ ORTEGA, Davinia (2022). «El auto de El heredero del cielo de Lope de Vega: entre El heredero de Mira de Amescua y La viña del Señor de Calderón de la Barca». Anuario Lope de Vega. Texto, Literatura, Cultura, 28, pp. 443-465. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.412.

SÁEZ RAPOSO, Francisco (2020). «Por caminos de bandoleros: algunas consideraciones al respecto». Criticón, 139. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.16616.

SOLER MERENCIANO, Alicia (1998). «Presencia ovidiana en el auto sacramental El Polifemo de Juan Pérez de Montalbán (1633)». Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 15, pp. 573-583.

WARDROPPER, Bruce W. (1967). Introducción al teatro religioso del Siglo de Oro. Salamanca: Anaya.