Didactic material for learning about natural resources in eighth grade Geography
DOI:
https://doi.org/10.15366/didacticas2023.28.002Keywords:
Learning, Content, Geography of eighth degree, Natural resources, Didactic materialAbstract
The present work has as objective to propose a didactic material that contributes to the learning of the contained Natural Resources from the Geography of eighth grade of the Urban Basic High School Roberto Rodríguez Fernandez of the municipality Moron of the Ciego of Ávila, Cuba. The proposed didactic material is characterized by a systematic, integrative, educational focus, developer and humanistic, in narrow bond with the town, keeping in mind the objectives and tasks of the sustainable development.
Downloads
References
Caamaño, R. M., Cuenca, D. T., Romero, A. S., y Aguilar, N. L. (2021). Uso de materiales didácticos en la escuela “Galo Plaza Lasso” de Machala: estudio de caso. Revista Universidad y Sociedad, 13(2),318-329.
Catoira, M. (2019). El tratamiento a la personalidad histórica de Fidel Alejandro Castro Ruz en el proceso educativo del grado preescolar. Trabajo de Diploma. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.
Cely Campoverde, G. A., Vivanco Calderón, R. E., y Espinoza Freire, E. E. (2020). La educación ambiental como transversalidad en la educación básica. Revista Científica Agroecosistemas, 8(2), 73-82.
Chancusig, C. J., Flores, L. G., Venegas, A. G., Cadena, M. J., Guaypatin, P. O., y Izurieta, C. E. (2017). Utilización de recursos didácticos interactivos a través de las TIC ?s en el proceso de enseñanza aprendizaje en el área de Matemática. Boletín REDIPE, 6(4),112-134.
Criollo, N. (2018). Influencia del uso de los materiales didácticos en el aprendizaje del área de lengua y literatura de los estudiantes del 5to. grado de educación general básica de la unidad educativa Tres de Noviembre, año lectivo 2017-2018. Análisis de caso. Tesis de titulación. Universidad Politécnica Salesiana.
Figueroa, P. A. (2021). Actividades para potenciar el aprendizaje de la Geografía en los educandos de secundaria básica. Congreso Internacional Pedagogía 2021. La Habana. Cuba.
Manrique, A. M., y Gallego, A. M. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108.
Ministerio de Educación. Cuba. (2020). Adaptaciones curriculares para el curso escolar 2020-2021. Educación Secundaria Básica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Ordoñez, J., Coraisaca, E., y Espinoza, E. (2020). ¿Se emplean recursos didácticos en la enseñanza de matemáticas en la educación básica elemental? Un estudio de caso. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(3), 48-55.
Pacheco, S. M., y Arroyo, Z. J. (2022). Materiales didácticos concretos para favorecer las nociones lógico matemáticas en los niños de Educación Inicial. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(11), 14-34.
Ruesta, Q. R., & Gejaño, R. C. (2022). Importancia del material concreto en el aprendizaje. Revista Franz Tamayo, 8(9), 94-108. https://doi.org/https://revistafranztamayo.org/index.php/franztamayo/article/view/796/2058
Tomalá, P. G. (2021). Material didáctico concreto y aprendizaje significativo de la geometría del tercer grado de la escuela de educación básica "Once de Diciembre" período 2021-2022. Tesis de titulación. Universidad Estadal Península de Santa Elena.
Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Cuadernos, 58(1), 68-74.