Textual understanding as a function of Spanish accentuation
DOI:
https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.006Keywords:
Teaching, Learning, Understanding, AccentuationAbstract
The teaching-learning of the mother tongue currently requires its study as a means of cognition and communication. It has been diagnosed in the pedagogical practice that the teaching of Spanish accentuation unrelated to textual understanding prevails. The article aims to propose exercises on textual comprehension based on Spanish accentuation, based on the systematization of educational theory and practice and as part of an undergraduate thesis, with the use of analytical-synthetic methods, inductive-deductive, observation and analysis of documents. The exercises show the possibility of some readings from the Spanish-Literature textbook and supplementary eighth grade notebook for the study of this content.
Downloads
References
ALVERO, F. (1999): Lo esencial en la ortografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ABELLO, A. (2002): Curso de Ortografía. Universidad para Todos. La Habana: Editorial Juventud Rebelde.
ABELLO, A. (2002): Ortografía. Cuaderno de trabajo undécimo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
DICCIONARIO DE LA RAE: (2008). Microsoft® Encarta® © 1993-2007 Microsoft Corporation.
GARCÍA, E. (1972): Lengua y Literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
GARCÍA, & LEÓN, (2001): Cuaderno de trabajo de Ortografía décimo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
LÓPEZ, & BALMASEDA (2003): Ortografía. Cuaderno de trabajo duodécimo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
MAÑALICH, R. (1990): Taller de la palabra. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
MARTÍN, F. (2007): “Propuesta metodológica basada en el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural para el desarrollo de la competencia ortográfica”. En: El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, pp. 329-343.
MENDOZA, O. (1983): Ortografía y Redacción. Cuaderno de Trabajo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
MINED. (2004): Programa de Español - Literatura 8vo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
MINED. (2004): Español octavo grado. Cuaderno complementario. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
MONTAÑO, & ABELLO, (2015): Leer y escribir, ¡Tarea de todos! La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ORTOGRAFÍA FACULTAD OBRERA Y CAMPESINA (1977): (Quinta edición). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
RODRÍGUEZ, L. (1991): Libro de texto Español- Literatura octavo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
RODRÍGUEZ, & BALMASEDA (2009): Actividades para leer, pensar y disfrutar. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
RODRÍGUEZ, L. (2014): La nueva Ortografía para todos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ROMÉU, A. (1992): Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media. La Habana: IPLAC (S/P).
ROMÉU, A. (1999): “Naturaleza interdisciplinaria del estudio del texto”, en Revista Varona (28), enero- junio (52-56), La Habana.
ROMÉU, ANGELINA (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ROMÉU, A. (2007): “El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la ortografía”. En: El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, pp.315-328.