Functional discursive analysis of a colloquial text fragment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.002

Keywords:

Analysis, Construction of discourses, Understanding

Abstract

Conceptions about discourse take shape in what is currently called speech linguistics, which were achieved because of the contributions of the sciences that, in their own fields, assumed the problems related to communication, cognition and the uses of language in different contexts. The discursive-functional analysis, raised from the cognitive, communicative and sociocultural approach has its bases in three methodological principles: the principle of orientation towards an objective, the principle of selectivity in the analysis and the principle of teaching analysis. The methodological treatment for functional discursive analysis is addressed, which has different operations and three phases: introduction, understanding and analysis, and construction of new discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olaysi Arrocha Rodríguez , Universidad Máximo Gómez Báez

Licenciada en Español - Literatura y Máster en Ciencias de la Educación. Posee 23 años de experiencia pedagógica. Actualemente se desempeña como profesora de la asignatura Análisis del Discurso en la Carrera de Español _literatura en la Universidad Máximo Gómez Báez. Es profesora Auxiliar. Posee publicaciones de alto impacto tanto nacional como internacional.

Zuleiny Meneses Martín, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Licenciada en Formación General Integral de Secundaria Básica. Licenciada en Español - Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

Amyra García Rodríguez, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Licenciada en Español –Literatura. Licenciada en Formación General Integral de Secundaria Básica. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

References

BEAUGRANDE, R. (2000): “La saga del análisis del discurso”. En El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I, de Teun A. van Dijk (comp.). Gedisa. Barcelona.

CALLEJAS, D. (1989): La descripción comunicativo-funcional de la lengua en la enseñanza. Cuba: Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

CASADO, M (1993): Introducción a la Gramática del Texto del Español. Madrid: Editorial Arco/Libro.

GARCINI, MC. y MATOS, E. (1963) Antología del cuento hispanoamericano. Cuba: Editora del Ministerio de Educación.

NÚÑEZ, R. y DEL TESO, E. (1996): Semántica y pragmática del texto común. Cátedra, Madrid, España.

ROMÉU, A (2003): Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Cuba: Ed. Pueblo y Educación.

VAN DIJK y TEUN A. (2000): El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Ed. Gedisa, Barcelona.

Published

2021-06-22

How to Cite

Arrocha Rodríguez , O. ., Meneses Martín, Z., & García Rodríguez, A. (2021). Functional discursive analysis of a colloquial text fragment. Didácticas Específicas, (24), 28–38. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.002

Issue

Section

Articles