SCHOOL FOR PARENTS: A VISION FOR SOCIAL AND CITIZEN REFLECTION FROM THE VARIOUS ACTORS
DOI:
https://doi.org/10.15366/didacticas2019.20.004Keywords:
School for parents, Social and Civic Reflection, Educational and social actorsAbstract
The present investigation proposes to generate a new vision of the school for parents around the social reflection from the different actors. The epistemology - methodology was worked under a qualitative approach, sociocritical paradigm and the Action Research method, communication was established with key informants using observation and in-depth interviews as techniques for the collection of information, for the analysis of the data was made a triangulation and contrast. Among the conclusions or reflections was that there are family environments with great needs that require guidance to fulfill the task and the enormous responsibility of being parents, and also share with teachers in an assertive manner.Downloads
References
BARRACA, J. & LÓPEZ, L. (2003). Escala de Satisfacción familiar por adjetivos. Madrid: Publicaciones de Psicología Aplicada. [Trabajo de grado en línea].
BUNGE, M (2001). Diccionario de Filosofía. Siglo XXI Editores, S.A de C.V. Tercera Edición. ISBN: 968-23-2276-6. [Libro en línea].
FISCHER, G (1992). Campos de Intervención en Psicología Social. NARCEA, S.A de Ediciones. Madrid – España. ISBN: 84-277-0976-5. [Libro en línea].
GRAU, M.D. (2004). Escuela de padres: un programa de formación/prevención. Educar.
HERNÁNDEZ, C Y LÓPEZ, J (2002). Disciplinas. Primera Edición. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES). [Trabajo en línea].
JORNADAS DE ESTUDIO: INTEGRACIÓN EN FAMILIA (2011). Procesos y tendencias. La familia, clave de la integración. ISBN: 978-84-936928-9-6. [Libro en línea].
MESTRE, J (2004). Planificación deportiva: teoría y práctica. INDE Publicaciones. Tercera Edición. Barcelona – España. ISBN: 84-87330-39-8. [Libro en línea].
NÚÑEZ, M (2013). Escuela para padres. El ideal de un movimiento que necesita repotenciarse. [Página en línea].
VALDEZ, M Y GUERRA, E (s/f). Mediación y resolución de conflictos. [Documento en línea].
VAN, M (2002). Care-as-Worry, or Don`t Worry, Be Happy. Qual Health Res. [Página en línea]. https://doi.org/10.1177/104973202129119784
WESTER, J. H. (2008). “Dimensiones y retos de una educación para la responsabilidad ciudadana”. Utopía y praxis latinoamericana. Nº 42. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social. CESA-FCES, Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela. [Trabajo en línea].