Análisis de las interpretaciones evolutivas en libros de texto de Enseñanza Secundaria

Authors

  • Inés González Aspe Comisión Docente de Paleontología, Departamento de Biología, Facultad de Ciencias, Universidad Autónoma de Madrid
  • David Didier Bermúdez-Rochas Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Departamento de Didácticas Específicas. Universidad Autónoma de Madrid
  • Francisco J. Poyato-Ariza Comisión Docente de Paleontología, Departamento de Biología, Facultad de Ciencias, Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2023.29.002

Keywords:

Evolución, Educación Secundaria Obligatoria, Libros de texto, Teleología, Lamarckismo, Internalismo

Abstract

Evolution has always been part of the secondary education syllabus and its textbooks in Spain; yet, there is no proper understanding of evolutionary mechanisms and processes. The present work proposes a new type of analysis to study how textbooks approach Evolution according to the interpretative models used therein. We propose 8 categories to assign models for sentences referred to evolutionary process. Our results show remarkable inconsistency and predominancy of dated teleological and lamarckist models. There is need for updating with Internalism and for avoiding Teleology and Lamarckism.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-31

How to Cite

González Aspe, I., Bermúdez-Rochas, D. D., & Poyato-Ariza, F. J. (2023). Análisis de las interpretaciones evolutivas en libros de texto de Enseñanza Secundaria. Didácticas Específicas, (29), 26–79. https://doi.org/10.15366/didacticas2023.29.002

Issue

Section

Articles