No. 3 (2019)
Republic and Literature

The Patriarcal Unconscious of Alejo Carpentier in La consagración de la primavera

Adrien Vanderheyden
Independant researcher
Published June 26, 2019

Keywords:

engagement, woman, ideological unconscious, patriarchy, revolution
How to Cite
Vanderheyden, A. (2019). The Patriarcal Unconscious of Alejo Carpentier in La consagración de la primavera. Cultura De La República. Revista De Análisis Crítico (CRRAC), (3). https://doi.org/10.15366/crrac2019.3.003

Abstract

How can we explain that Carpentier, a progressive and even revolutionary author, so clearly reproduces a patriarchal logic in La consagración de la primavera?  Guided among others by Beauvoir and Bourdieu, the study of the text indeed shows that it is shot through by the patriarchal ideology in the distribution of the roles and the characteristics of the various characters. Schematically, at an emotional level, the male character is seductive and unfaithful, and the female character attractive and faithful. In politics, the male reasons, teaches and fights, and the female sentimentalizes, learns and flees. In art, the male thinks and builds, the female feels and enjoys herself. To explain the presence of this patriarchal logic in a pen otherwise so committed to social progress, my hypothesis is that it is not the author who expresses himself on this aspect, but his ideological unconscious, as defined by Juan Carlos Rodríguez, meaning the common ideas of a society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

SOURCE PRIMAIRE

Carpentier, A. (2015). La consagración de la primavera (Éd. D. Becerra Mayor). Madrid: Akal.

APPAREIL CRITIQUE

Althusser, L. (1996 [1965]). Pour Marx. Paris: La découverte.

Balibar, É. et Macherey, P. (1974). «Sur la littérature comme forme idéologique. Quelques hypothèses marxistes». Littérature, 13, 29-49.

https://doi.org/10.3406/litt.1974.1076

Bayard, P. (1998). Qui a tué Roger Ackroyd? Paris: Les Éditions de Minuit.

Becerra Mayor, D. (2006). «El impacto burgués y la ambigüedad de los linajes de Melibea y Calisto». Verba hispánica, 14, 21-37.

https://doi.org/10.4312/vh.14.1.21-37

_____ (2013). La novela de la no-ideología. Introducción a la producción literaria del capitalismo avanzado en España. Madrid: Tierra de nadie.

_____ (2015). «Estudio preliminar», dans A. Carpentier, La consagración de la primavera (Éd. D. Becerra Mayor) (5-183). Madrid: Akal.

Beauvoir, S. (1949). Le deuxième sexe, t. I, Les faits et les mythes. Paris: Gallimard.

Bourdieu, P. (1998 [1992]). Les règles de l'art. Paris: Seuil.

_____ (2002 [1998]). La domination masculine. Paris: Seuil.

Cairo Ballester, A. (1988). «Carlos Marx en los textos de Alejo Carpentier». Dans A. Cairo Ballester (éd.), Letras. Culturas en Cuba (V, 219-233). La Habana: Pueblo y Educación.

Campbell, J. (1964). The Masks of God, Vol. 3: Occidental Mythology. New York: Viking Press.

Carpentier, A. (2003). «La novela latinoamericana en vísperas de un nuevo siglo» et «Papel social del novelista». Dans Los pasos recobrados. Ensayos de teoría y crítica literaria (164-183 et 303-316). Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Denis, B. (2010). «Engagée (littérature)». Dans P. Aron, D. Saint-Jacques et A. Viala, Le dictionnaire du littéraire (228-289). Paris: Presses Universitaires de France.

Engels, F. (1972 [1984]). L'origine de la famille, de la propriété privée et de l'État. Sur l'histoire des anciens Germains. L'époque franque. La Marche (Trad. J. Sterne). Paris: Éditions sociales.

Epple, J.A. (1981). «Marxismo y literatura: una carta de Alejo Carpentier». Casa de las Américas, 125, 69-71.

Fernández, T. (2014). «El intelectual latinoamericano ante la revolución: Alejo Carpentier y La consagración de la primavera». Revista de filología, 30, 173-184.

https://doi.org/10.5944/epos.30.2014.16109

Fernández Ariza, M.G. (1983). «La aventura del héroe en La consagración de la primavera como itinerario mitémico». Analecta Malacitana: Revista de la Selección de la Facultad de Filosofía y Letras, 6, 363-379.

Gnutzmann, R. (1986). «La consagración de la primavera: historia y ficción». Dans Anales de Literatura Hispanoamericana, Madrid, 15, 169-185.

Leante, C. (1964). «Confesiones sencillas de un escritor barroco». Mundo y ambiente de El siglo de las luces, supplément de Cuba, Revista Mensual. La Habana: Cubartimpex, 24, 30-33. Repris de http://librinsula.bnjm.cu/secciones/227/entrevistas/227_entrevistas_2.html.

Martínez Gómez, J., Morillas, E. et Fernández, T. (1981). «Tiempo y discurso en La consagración de la primavera de Alejo Carpentier». Organizaciones textuales. Actas III Símposio del Séminaire d'études littéraires de l'Univeristé Toulouse-Le Mirail, 53-74.

Márquez Rodríguez, A. (2004). «Los personajes femeninos en las novelas de Alejo Carpentier». INTI: Revista de literatura hispánica, Cuba: cien años de Alejo Carpentier, 59-60, 47-60.

Montoya Campuzano, P. (2005). «La danza en La consagración de la primavera». Casa de las Américas (El siglo de Alejo Carpentier), 238, 73-80.

Nash, M. (2008). «Mujeres en guerra: repensar la historia». Dans J. Casanova et P. Preston (coord.), La guerra civil española. Madrid: Fundación Pablo Iglesias, 61-84.

Pérez Blanco, L. (1980). «La consagración de la primavera, de Alejo Carpentier, canto a la revolución cubana». Boletín Millares Carlo, 2, 261-286.

Pogolotti, G. (1979). «La primavera de un consagrado». Casa de las Américas, 116, 141-143.

Rivera De Jesús, N. (2017). «La participación de las mujeres en la Revolución cubana». IX Congreso virtual sobre historia de las mujeres, 713-726, Repris de

http://www.revistacodice.es/publi_virtuales/ix_congreso_mujeres/comunicaciones/38_noemi_rivera_def.pdf.

Rodríguez, I. (1983). «Procesos ideológicos en La consagración de la primavera: una pasada de revista». Revista de Estudios Hispánicos, 10, 105-114.

Rodríguez, J.C. (2002). De qué hablamos cuando hablamos de literatura. Granada: Comares.

_____ (2013). De qué hablamos cuando hablamos de marxismo. Madrid: Akal.

Rodríguez de Armas, J.L. (1986). «Apuntes para un estudio de la concepción épica de Alejo Carpentier y su particularización en La consagración de la primavera». Imán, 3, 243-257.

Rodríguez Puértolas, J. (1998). «Introducción biográfica y crítica». Dans A. Carpentier, La consagración de la primavera (Éd. J. Rodríguez Puértolas). Madrid: Clásicos Castalia.

Rubin Suleiman, S. (1983). Le Roman à thèse ou l'autorité fictive. Paris: Presses Universitaires de France.

Sánchez Trigueros, A. (1996). Sociología de la literatura. Madrid: Síntesis.

Solnit, R. (2018). Ces hommes qui m'expliquent la vie (Trad. C. Leroy). Paris: L'Olivier.

Soto, R. (1989). «Una última búsqueda en el ático: Historia y aprendizaje en La consagagración de la pimavera de Alejo Carpentier». INTI : Revista de literatura hispánica, 29-30, 147-156.

Torres Rosado, S. (1991). «La mujer como referente estético-literario en El reino de este mundo de Alejo Carpentier». Cincinnati Romance Review, 10, 208-216.

Van Enis, N. (2010). Les termes du débat féministe. Liège: Barricade.