No. 3 (2019)
Republic and Literature

Observation as Transgression. The Literary Production of Luisa Carnés

Natalia Calviño Tur
Universidad Autónoma de Madrid
Published June 25, 2019

Keywords:

Luisa Carnés, observation, transgression, literary production, political commitment
How to Cite
Calviño Tur, N. (2019). Observation as Transgression. The Literary Production of Luisa Carnés. Cultura De La República. Revista De Análisis Crítico (CRRAC), (3). https://doi.org/10.15366/crrac2019.3.001

Abstract

The recent interest for the Madrid author Luisa Carnés has motivated a series of studies about her life, but she has not been given the due recognition through the critical analysis of her literary work-—not only situating her active role in the historical process that she lived through, but also valuing her as what she indeed was: a novelist. It is precisely the purpose of this study to show the literary characteristics of an author like Carnés, around a key concept that stands out above any other in her narrative: the critical observation of her reality as a transgressive element, in light of the evolution of her literary production. My objective is to prove how Luisa Carnés reported the situation in Spain at the beginning of 20th century, and, more specifically, the situation of women, through pure observation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUENTES PRIMARIAS

Carnés, L. (1928). Peregrinos de calvario. Madrid: Babel/Calpe.

_____ (1930). Natacha. Madrid: Mundo Latino/CIAP.

_____ (2016). Tea Rooms. Mujeres obreras [1934]. Gijón: Hoja de Lata.

ESTUDIOS

Alted Vigil, A. (1997). «El exilio republicano español de 1939 desde la perspectiva de las mujeres». Arenal, 4, 2.

Aznar Soler, M. (1990). «El partido comunista de España y la literatura». En J. Maurice, B. Margnien y D. Bussy (eds.), Pueblo, movimiento obrero y cultura en la España contemporánea. Saint Denis: Presses Universitaires de Vicennes.

_____ (2010). República literaria y revolución (1920-1939). Sevilla: Renacimiento.

Balló, T. (2016). Las Sinsombrero. Barcelona: Espasa Libros.

Del Hierro, G. (2006). «Identidad femenina y modernidad pictórica: Maruja Mallo y Remedios Varo». En Ángeles Encinar, Eva Löfquist y Carmen Valcárcel (eds.), Género y géneros I. Escritura y escritoras iberoamericanas. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Domingo, C. (2004). Con voz y voto. Las mujeres y la política en España (1931-1945). Barcelona: Lumen.

Ena Bordonada, Á. (2001). «Jaque al ángel del hogar: escritoras en busca de la nueva mujer del siglo XX». En María José Porró (ed.), Romper el espejo: la mujer y la consagración de los códigos en la literatura española. Escritura, lectura, textos (1001-2000). Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad

Gutiérrez Navas, M. D. (2005). «El jazmín y la llama. Luisa Carnés, escritora comprometida». En María José Jiménez e Isabel Gallego (coords.), Escritoras españolas e hispanoamericanas en el exilio. Málaga: Universidad de Málaga.

Kirkpatrick, S. (2003). Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931). Valencia: Cátedra, Universitat de València, Instituto de la Mujer.

Labanyi, J. (2011). Género y modernización en la novela realista española. Madrid: Cátedra.

Larraz, F. (2006). «La novela testimonial de las exiliadas republicanas en México». En Ángeles Encinar, Eva Löfquist y Carmen Valcárcel (eds.), Género y géneros I. Escritura y escritoras iberoamericanas. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Mangini, S. (2001). Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la Vanguardia. Barcelona: Península.

Nash, M. (1983). Mujer, familia y trabajo en España. 1875-1936. Barcelona: Anthropos.

_____ (1999). Rojas. Mujeres republicanas en la guerra civil. Barcelona: Taurus.

Olmedo, I. (2004). «El eslabón perdido». Cuadernos republicanos, 56, 125-127.

_____ (2010). «Los exiliados republicanos y la cultura mexicana. Luisa Carnés en El Nacional». Laberintos. Revista de estudios sobre los exilios culturales españoles, 12, 49-70.

_____ (2014). Itinerarios de exilio. La obra narrativa de Luisa Carnés. Sevilla: Renacimiento.

Plaza, A. (2003). «Reivindicación de Luisa Carnés». En Alicia Alted y Manuel Lluisa (dirs.), La cultura del exilio republicano español de 1939. Actas del Congreso Internacional celebrado en el marco del Congreso Plural: Sesenta años después (Madrid- Alcalá- Toledo, diciembre de 1999). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 315-330.

_____ (1992). «Luisa Carnés, una escritora olvidada». Cuadernos republicanos, 12, 47-58.

Ulacia Altolaguirre, P. (2018). Memorias habladas, memorias armadas [1990]. Sevilla: Renacimiento.