El fútbol como producto cultural: revisión y análisis bibliográfico / Football as a Cultural Product: Review and Bibliographical Analysis
Resumen
Dado el interés que encierra el fútbol para el conocimiento del comportamiento humano en sociedad, con el propósito de facilitar la formación teórica de quienes en el futuro emprendan proyectos de investigación, orientados hacia una mejor comprensión de este deporte desde la perspectiva de las Ciencias Sociales, en el presente ensayo revisamos y analizamos una amplia muestra bibliográfica que permite alumbrar el estado de la cuestión del fútbol como producto cultural. Revisión y análisis que ofrecen una visión panorámica sobre el asunto en cuestión en base a cinco apartados: proceso histórico y atención mediática; evolución de los estadios: el factor seguridad; simbolismo y ritual: la exaltación de la identidad; violencia y racismo; y educación en valores.
Palabras clave: Fútbol, Cultura, Sociedad, Identidad, Ritual
Title: FOOTBALL AS A CULTURAL PRODUCT: REVIEW AND BIBLIOGRAPHICAL ANALYSIS"
Abstract:
Since the interest that the football/soccer encloses for the knowledge of human behavior in society, with the purpose of facilitate the theoretical training of those which in the future will undertake research projects, oriented towards a better understanding of this sport from the Social Sciences perspective, in this essay we review and analyze a wide sample of literature that leaves us illuminate the status of the issue, of football/soccer as a cultural product. Review and analysis offers a panoramic view about the matter, based on five points: historical process and media attention; development of stadiums: safety factor; symbolism and ritual: the exaltation of identity; violence and racism; and values education.
Key words: Football, Culture, Society, Identity, Ritual
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