No. 25 (2020)
Articles

Crossing the Water. Notes on the Friendship Between Ramón Gaya and María Zambrano

Laura Mariateresa Durante
Università degli Studi di Napoli Federico II
Potada del número 25 de la revista
Published June 14, 2021

Keywords:

friendship, exile, art, literature, philosophy
How to Cite
Durante, L. M. (2021). Crossing the Water. Notes on the Friendship Between Ramón Gaya and María Zambrano. Bajo Palabra, (25), 275–296. https://doi.org/10.15366/bp2020.25.013

Abstract

The friendship between María Zambrano and the painter Ramón Gaya was deep and constant. This short essay aims to reconstruct its history and follow its tracks. Through the works of the two authors and the intertwined correspondence we wish to retrace their relationship to highlight their peculiarities and closeness without forgetting the intellectual similarities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV., Homenaje a Ramón Gaya, Murcia, Editorial Regional, 1980.?

Campo, C., Caro Bul. Lettere a Leone Traverso. 1953-1967, Milano, Adelphi, 2007.

Chacón Fuertes, P., "Ramón Gaya-María Zambrano: afinidades electivas", Escritura e imagen, 7, 2011, pp. 39-58. https://doi.org/10.5209/rev_ESIM.2011. v7.37774

Dennis, N., "Ramón Gaya y el Museo del Pueblo de las Misiones Pedagógicas", Escritura e imagen, n.7, 2011, pp. 15-26. https://doi.org/10.5209/rev_ ESIM.2011.v7.37771

Durante, L.M., "Dalla razón vital alla razón poética: una lettura della relazione tra José Ortega y Gasset e María Zambrano", Bollettino Filosofico, Università della Calabria, Cosenza, 2004, pp. 437-456.

Durante, L.M., "María Zambrano e Cristina Campo: vite differenti, percorsi paralleli", in Mora García, J.L., Moreno Yuste, J.M., (a cura di), Pensamiento y palabra. En recuerdo de María Zambrano (1904-1991), Valladolid, Junta de Castilla y León, 2005, pp. 485-496.

Durante, L.M., "El primer exilio de María Zambrano: la búsqueda de la soledad", in Aznar Soler, M. (a cura di), Escritores, Editoriales y Revistas del exilio republicano de 1939, Siviglia, Editorial Renacimiento, 2006, pp. 59-66.

Durante, L.M., La letteratura come esperienza filosofica. Il periodo romano (19531964), Roma, Aracne, 2008.

Durante, L.M., Ramón Gaya. El exilio de un creador, Roma, Edizioni Nuova Cultura, 2013.

Durante, L.M., "El exilio de Ramón Gaya en México" in Santana, A.Velázquez, A. (a cura di), Docencia y cultura en el exilio republicano español, Colección Exilio iberoamericano, Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2015, pp. 155-166.

Durante, L.M., "La Tumba de Antígona de María Zambrano. Hacia un saber y un género estilístico nuevos", in Cassani, A., Flores Requejo, M.J., Scocozza, G. (a cura di), Estudios hispánicos contemporáneos, Bogotá, Penguin Random House, 2018, pp. 51-67.

Gaya, R., "Bellezza e modernità", Il mondo, n.23, 5 giugno 1962, p. 15.? Gaya, R., "Nella cappella di Giotto", Il mondo, n.31, 31 luglio 1962, pp. 15-16.

Gaya, R., "Statue morte", Il mondo, n.39, 25 settembre 1962.

Gaya, R., "Ramón Gaya: he pintato ese momento", ABC, 23 de abril de 1989.

Gaya, R., De viva voz. Entrevistas (1977-1998), edizione a cura di Nigel Dennis,Valencia, Pre-Textos, 2007.

Gaya, R., Obra completa, a cura di Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010.

Gaya, R., Il sentimento della pittura, a cura di Laura Mariateresa Durante, presentazione di Ana María Leyra, Chieti, Solfanelli editore, 2015.

Gaya, R., Cartas a sus amigos, a cura di Isabel Verdejo e Nigel Dennis con presentazione di Andrés Trapiello, Valencia, Pre-Textos, 2016.

Grigoletto, L., "L'architettura dell'acqua. Alcune riflessioni su pittura e filosofia in Ramón Gaya e María Zambrano", in Rocinante. Rivista di filosofia iberica, iberoamericana e interculturale, n.10, 2017, pp. 19-32.

Leyra Soriano, A.M., "A partir de "Cuando las imágenes toman posesión. Un ejemplo en la cultura de habla hispana: Ramón Gaya y sus «homenajes»", Anthropos. Cuadernos de cultura, crítica y conocimiento, n.246, 2017, pp. 65-77.

Moreno Aguirre, M., El arte como destino (pintura y escritura en Ramón Gaya), Granada, La Veleta, 2010.

Moreno Aguirre, M., Otra modernidad. Estudios sobre la obra de Ramón Gaya, Valencia, Pre-Textos, 2018.

Muñiz-Huberman, A., "María Zambrano en Morelia ante una ventana", Cauce, 26, 2003, pp. 311-320.

Muñoz Millanes, J., Los Homenajes de Ramón Gaya, Valencia Pre-Textos, 2012. https://doi.org/10.5209/rev_ESIM.2011.v7.37781

Murcia Serrano, I., Agua y destino. Introducción a la estética de Ramón Gaya, Berna, Peter Lang, 2011. https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0064-2

Séjourné, L., "Ramón Gaya", Las Españas, 29.05.1951.

Stanton, A., "Alfonso Reyes y María Zambrano: una relación epistolar", in AA.VV. Homenaje a María Zambrano, México, Colegio de México, 1998, pp. 93-141. https://doi.org/10.2307/j.ctv47w4rf.11

Tejada, R., "Roma 1956: Ramón Gaya, puente entre Tomás Segovia y María Zambrano", Escritura e imagen, 7, 2011, p. 59-75. https://doi.org/10.5209/rev_ESIM.2011.v7.37775

Zambrano M., Los intelectuales en el drama de España, Panorama, 1937.

Zambrano M., El hombre y lo divino, México, FCE, 1955.

Zambrano M., "La pintura en Ramón Gaya", Ínsula, n. 180, 1960, p. 3 e 7.

Zambrano M., Spagna. Pensiero, poesia e una città, traduzione di Francesco Tentori, Firenze, Vallecchi, 1964.

Zambrano M., España, sueño y verdad, Barcelona, Edhasa, 1965.?

Zambrano M., La España de Galdós, Madrid, Endymion, 1982.?

Zambrano M., Senderos, Barcelona, Anthropos, 1986.?

Zambrano M., El sueño creador, Madrid, Turner, 1986.?

Zambrano M., "A modo de autobiografía", Anthropos, n. 70-71, 1987, pp. 69-73.

Zambrano M., Delirio y destino, Madrid, Mondadori, 1989.

Zambrano M., Algunos lugares de la pintura, Madrid, Espasa Calpe, 1989.

Zambrano M., Escritos sobre Ortega, edizione di Ricardo Tejada, Madrid, Trotta,

Zambrano, M.Gaya, R., Y así nos entendimos (correspondencia 1949-1990), edizione a cura di Isabel Verdejo e Pedro Chacón. Saggio di Laura Mariateresa Durante, Valencia, Pre-Textos, 2018.