No. 21: La Teoría Crítica de una orilla a otra
Criticism of Culture

Education for adaptation. Actuality of the “theory of half-education” of T. W. Adorno in times of lifelong learning

Manuel Rühle
DGB Bildungswerk Bayern
Published July 25, 2019

Keywords:

teoría de la educación, economización de la educación, industria cultural, pseudocultura, T. W. Adorno, experiencia
How to Cite
Rühle, M. (2019). Education for adaptation. Actuality of the “theory of half-education” of T. W. Adorno in times of lifelong learning. Bajo Palabra, (21), 97–108. https://doi.org/10.15366/bp2019.21.005

Abstract

The article focuses on current trends in the education sector which, making reference to Ador-no’s works on social and cultural formation philosophy, are interpreted as a progressive cultur-al industrialization of pedagogy in theory and practice. Departing from a brief definition of the concept of semi-formation (Halbbildung) as the cultural industrial form of consciousness, the thesis will be exposed, that under the conditions of contemporary post-fordistic capitalism an almost exclusively economically oriented cultural industrial pedagogy contributes decisive-ly to the social production of semi-formed consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor W., Crítica de la cultura y sociedad I: Prismas. Sin imagen directriz [= Obra completa, 10/1, edición de Rolf Tiedemann, traducción de Jorge Navarro Pérez], Madrid, Akal, 2008.

Adorno, Theodor W., Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos [= Obra completa, 3, edición de Rolf Tiedemann, traducción de Joaquín Chamo-rro Mielke], Madrid, Akal, 2007.

Adorno, Theodor W., Dialéctica negativa / La jerga de la autenticidad [=Obra completa, 6, edición de Rolf Tiedemann, traducción de Alfredo Brotons Mu-ñoz], Madrid, Akal, 2005.

Adorno, Theodor W., Educación para la emancipación. Conferencias y con-versaciones con Helmut Becker (1959-1969), edición de Gerd Kadelbach y traducción de Jacobo Muñoz, Madrid, Ediciones Morata, 1998

Adorno, Theodor W., Escritos sociológicos I [= Obra completa, 8, edición de Rolf Tiedemann, traducción de Agustín González Ruiz], Madrid, Akal, 2004.

Bernhard, Armin, Biopiraterie in der Bildung. Einsprüche gegen die vorherrschende Bildungspolitik, Hannover, Offizin, 2010.

CCE (Comisión de las Comunidades Europeas), Memorándum sobre el apren-dizaje permanente, Bruselas, 2000. Documento online disponible en: http://www.oei.es/historico/eduytrabajo2/Memoaprenpermanente.pdf (consul-tado el 10.06.2018)

CE (Comunidades Europeas), El Marco Europeo de Cualificaciones para el aprendizaje permanente (EQF-MEC), Luxemburgo, Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas, 2009. Documento online disponible en: https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/broch_es.pdf (consultado el 10.06.2018)

Dammer, Karl-Heinz, Vermessene Bildungsforschung. Wissenschaftshistorische Hintergründe zu einem neoliberalen Herrschaftsinstrument, Baltmannsweiler, Schneider Hohengehren, 2015.

Hirsch, Joachim, Materialistische Staatstheorie. Transformationsprozesse des kapitalistischen Staatensystems, Hamburg, VSA, 2005.

Mertens, Dieter, “Schlüsselqualifikationen. Thesen zur Schulung für eine moderne Gesellschaft”, en Lange, Elmar y Büschges, Günter (eds.), Aspekte der Berufswahl in der modernen Gesellschaft, Frankfurt a. M., Aspekte-Verlag, pp. 403-429.

OCDE (Organización para la cooperación y el desarrollo económicos), Cono-cimientos y aptitudes para la vida. Primeros resultados del programa interna-cional de evaluación de estudiantes (PISA) 2000 de la OCDE, México, Santi-llana 2001. Documento online disponible en: http://www.oecd-ilibrary.org/education/conocimientos-y-aptitudes-para-la-vida_9789264065949-es (consultado el 10.06.2018).