No. 14 (2017): Monográfico. Filosofía de la cultura audiovisual contemporánea: últimas tendencias
I. Cultura audiovisual contemporánea: tentativas teóricas / Audiovisual cultures: theoretical approaches

The evolution of multisensorial experience: between art and everyday life

Cristina Palmese
Paisaje Sensorial. Estudio de arquitectura
José Luis Carles Arribas
Universidad Autónoma de Madrid
Portada número 14 de Bajo Palabra
Published March 1, 2017

Keywords:

audiovision, time, space, body, walk, intersensoriality, movement
How to Cite
Palmese, C., & Carles Arribas, J. L. (2017). The evolution of multisensorial experience: between art and everyday life. Bajo Palabra, (14), 95–101. https://doi.org/10.15366/bp2017.14.006

Abstract

The evolution of the concept of sound shows its ability to express the temporal dimensión, but also aspects related to space and movement. Sound is not just another sensorial cannel, since its interaction with the visual dimensión generates an undetachable association of space and time, an specific one for every moment and place.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augoyard, Jean - François, “Ambiances architecturales et urbaines : formes sensibles de l’interaction sociale, sens et figures du parasite sonore”, en Ambiances en debats, Pascal Amphoux, Jean Paul Thibaud, Gregoier Chelkof (eds.), Bernin, Editions La Croisée, 2004, pp. 145-158.

Carles, José Luis; Gonzalez Bernaldez, Fernando; de Lucio, Jose Vicente, “Audiovisual interactions in soundscape preferences”, en Landscape Research, nº 17-2 (1992). pp. 52-56.

Chion, Michel, Guide to Sound Objects. Pierre Schaeffer and musical research. EARS De Montfort University, 2002, p.85.

Chion, Michel, La audiovisión, Barcelona, Paidós Comunicación,1993.

Eisenstein, S. M.; Pudovkin, V. I.; Alexandrov, G. V., “Manifiesto del sonido”. En Eisenstein, Sergei M., Teoría y técnica cinematográfica. María de Quadras (trad.). Madrid, Rialp, 2002, pp. 311-313.

Le Corbusier (Jeanneret, Charles-Édouard), El Modulor y modulor2, Barcelona, Poseidon editorial, 1980.

Le Corbusier (Jeanneret, Charles-Édouard); Jean Petit; Lucien Hervé; André Villiers; Paul Genest, Le poème électronique, Paris, Edition de Minuit, 1958.

Palmese, Cristina, Sobre la identidad de la ciudad. El estudio de la interacción audiovisual en las nuevas herramientas para el proyecto. El caso de Cuenca. Tesis Doctoral. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid. 19/12/2014.

Schafer, Robert Murray, The Tuning of the world, Toronto, McClelland and Stewart, 1977.

Thibaud, Jean Paul, “Une approche pragmatique des ambiances urbaines”. En Ambiances en debat, Ed. La croisée, 2004.

Xenakis, Iannis, Arquitectura y música, Antoni Bosch Editor, Barcelona, 1982.

Xenakis, Iannis, Formalized music. Thought and Mathematics in Music, Sharon Kanach (recop. y ed.), Pendragon Press, Nueva York, 1992.