No. 7 (2012)
Filosofía de la Educación

The fireflie’s death. About philosophy, education and the presence in the present

F. Bárcena
Universidad Complutense de Madrid
Bio
Portada del número 7 de Bajo Palabra
Published December 30, 2012

Keywords:

Palabras clave: Filosofía de la educación, filosofía del aprender, pedagogía de la presencia. Keywords: Philosophy of education, philosophy of learning, pedagogy of presence.
How to Cite
Bárcena, F. (2012). The fireflie’s death. About philosophy, education and the presence in the present. Bajo Palabra, (7), 391–407. https://doi.org/10.15366/bp2012.7.033

Abstract

This essay attempts to think the experience of learning as a central theme for a philosophy of education that is attentive to the present time. The purpose of this text is thinking learning like a sudden moment or a becoming conscious travelled by persuasion –understood as an affirmation of life in the present–, and the estrangement, thought as a singular relationship with what happens to us. The title of this text, «the death of the Fireflies» attempts to function as a metaphor for a certain diagnosis of our present, whose characteristics make it difficult for a recovery of education understood as a singular experience of this awareness, as a form of attention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2001), Infancia e historia. Ensayo sobre la destrucción de la experiencia, Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora.

.— (2008) “La potencia del pensamiento”, en La potencia del pensamiento, Barcelona, Anagrama.

.— (2011) “¿Qué es lo contemporáneo?, en Desnudez, Barcelona, Anagrama.

Arendt, H. (2001) Hombres en tiempos de oscuridad, Barcelona, Gedisa.

Aristóteles (2011) Metafísica, Madrid, Gredos.

Bárcena, F. (2000) El aprendizaje como acontecimiento ético. Sobre las formas del aprender, Enrahonar, 31.

.— (2001) La esfinge muda. El aprendizaje del dolor después de Auschwitz, Barcelona, Anthropos.

.— (2012) El eterno aprendiz. Filosofía, educación y el arte de vivir, Buenos Aires, Miño & Dávila.

.— (2012) El alma del lector. La educación como gesto literario, Bogotá, Asolectura-Primero el lector.

Benjamin, W. (2000) “L’oeuvre d’art à l’ère de sa reproductibilité technique”, OEuvres, III, París, Gallimard.

.— (2007) “Experiencia y pobreza”, Obras Completas, II:1, Madrid, Abada editores.

Canetti, E. (2002) “El juego de ojos”, en Obras Completas. Vol. II: Historia de una vida, Barcelona, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Dickinson, E. (2001) La soledad sonora, Valencia, Pre-Textos.

Didi-Huberman, G. (2009) Survivance des lucioles, París, Les Éditions Minuit.

Dumont, P. (ed.) (1988) Les présocratiques, París, La Pléiade.

Finkielkraut, A. (2006) Nosotros, los modernos, Madrid, Ediciones Encuentro.

García Baró, M. (2005) Filosofía socrática, Salamanca, Sígueme.

Gumbrecht, H.-U. (2010) Éloge de la presence. Ce qui échapppe à la signification, Paría, Libella-Maren Sell.

Heráclito (2009) Fragmentos e interpretaciones, Madrid, Áncora ediciones. Edición a cargo de José Luis Gallego y Carlos Eugénio López.

Husserl, E. (1991) La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental, Barcelona, Crítica.

Jankélévitch, V. (2002) La muerte, Valencia, Pre-Textos.

.— (1989) La aventura, el aburrimiento, lo serio, Madrid, Taurus.

Joubert, J. (2009) Pensamientos, Barcelona, Península.

Lepenies, W. (2008) ¿Qué es un intelectual europeo? Los intelectuales y la política del espíritu en la historia europea, Barcelona, Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg.

Magris, C. (1992) Otro mar, Barcelona, Anagrama.

Martí, A. (2007) Poética del café. Un espacio de la modernidad literaria europea, Barcelona, Anagrama.

Michelstaedter, C. (2009) La persuasión y la retórica, México, Sexto Piso.

Montaigne, M. (2007) “Que filosofar es aprender a morir”, en Los ensayos, Barcelona, El Acantilado.

Nietzsche, F. (2006) Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida [II Intempestiva], Madrid, Biblioteca Nueva.

North, P. (2012), The Problem of Distraction, Nueva York, Stanford University Press.

Pardo, J. L. (2010) “Las desventuras de la potencia”, en Nunca fue tan hermosa la basura, Barcelona, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Pasolini, P. P. (2009) Escritos corsarios, Madrid, Ediciones del oriente y del mediterráneo

.— (2010) Cartas luteranas, Madrid, Trotta.

Platón (1986) Diálogos, vol. III, Madrid, Gredos, Traducción: C. García Gual.

Proust, M. (2003) En busca del tiempo perdido, 1: Por la parte de Swann, Barcelona, Mondadori.

Ronchi, R. (2005), La verdad en el espejo. Los presocráticos y el alba de la filosofía, Madrid, Akal.

Snow, Ch. P. (1977) Las dos culturas y un segundo enfoque, Madrid, Alianza.

Stiegler, B., (2008) Prendre soin. De jeunesse et des générations, París, Flammarion.

Valéry, P. (2005) “La crise de l’esprit”, en Varieté, I et II, París, Gallimard-Folio.

Zorn, F. (2009) Bajo el signo de Marte, Barcelona, Anagrama.