No. 7 (2012)
Filosofía de la Educación

VICTOR DE L’AVEYRON, desire’s apprentice

J. M. Vázquez- Romero
Universidad Pontificia Comillas
Portada del número 7 de Bajo Palabra
Published December 30, 2012

Keywords:

education, savage, idiot, libido, Jean Itard, Victor de l’Aveyron
How to Cite
Vázquez- Romero, J. M. (2012). VICTOR DE L’AVEYRON, desire’s apprentice. Bajo Palabra, (7), 373–390. https://doi.org/10.15366/bp2012.7.032

Abstract

The chronicle of the arduous task of raising a savage child in the early nineteenth century, brilliantly written by his guardian, is an inaugural illustration of the anthropological virtuality that takes action in pedagogy when education is seen as the institutionalization of subjectivity from the thresholds of the human being: the design of the educational process that embraces the figures of the savage and the idiot, stimulation as an administration of the drives that is a counterpoint to educational Rousseauism, the learning of language as an access to the symbolization of desire or the challenge of child sexuality to educational devices, are some of the issues that appear here, in the landmark of Victor de l’Aveyron, but they are far from exhausting its infinity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badiou, A., El siglo, Manantial, Buenos Aires, 2005.

Copjec, J., “Mayo del 68, el mes emocional”, en Slavoj Žižek (Ed.), Lacan. Los interlocutores mudos, Ediciones Akal, Madrid, 2010, pp. 121-152.

Derrida, J. Seminario. La bestia y el soberano. Volumen I (2001-2002), Manantial, Buenos Aires, 2010.

Foucault, M., El poder psiquiátrico. Curso del Collège de France (1973-1974), Akal, Madrid, 2005.

—, Historia de la locura en la época clásica I, Fondo de Cultura Económica, México–Madrid, 2000 (5.ª reimpr. de la 2.ª ed.).

Freud, S., El malestar en la cultura, en Obras completas, Volumen 21 (1927-1931), Amorrortu, Buenos Aires – Madrid, 2007.

__, Análisis de la fobia de un niño de cinco años (el pequeño Hans), en Obras completas, Volumen 10 (1909), Amorrortu, Buenos Aires – Madrid, 2008.

Itard, J., Memoria e Informe sobre Victor de l’Aveyron (traducción y comentarios: Rafael Sánchez Ferlosio), Alianza Editorial, Madrid, 1982.

Kacem, Mehdi. Belhaj., Événement et répétition, Tristram, 2004.

Lane, H., The Wild Boy of Aveyron, Harvard Univ. Press, Cambrige, Mass., 1976.

Legendre, P., Leçons II. L’Empire de la Vérité. Introduction aux espaces dogmatiques industriels. Nouvelle édition, Fayard, 2001.

Lévi-Strauss, C., Las estructuras elementales del parentesco, Paidós, Barcelona – Buenos Aires, 1969.

Rousseau, J.-J., Del contrato social. Discurso sobre las ciencias y las artes. Discurso sobre el origen y los fundamentos de la desigualdad entre los hombres, prólogo y notas de Mauro Armiño, Alianza, Madrid, 31985.

—, Emilio, o De la educación, prólogo y notas de Mauro Armiño, Alianza, Madrid, 1990.

Zupancic, Alenka, “Lo «universal concreto» y lo que la comedia puede decirnos al respecto, en S. Žižek (Ed.), op. cit., pp. 225-258.