No. 7 (2012)
Estética y Teoría del Arte / Aesthetics and Art Theory

Wagner and Philosophy, Wagner as Philosophy

M. Salmerón Infante
Universidad Autónoma de Madrid
Portada del número 7 de Bajo Palabra
Published December 30, 2012

Keywords:

Apollonian-Dionysian, total work of art, musical drama, Götterdämmerung, redemption through love
How to Cite
Salmerón Infante, M. (2012). Wagner and Philosophy, Wagner as Philosophy. Bajo Palabra, (7), 129–139. https://doi.org/10.15366/bp2012.7.011

Abstract

This article consists of three sections. The first deals with Wagner’s overview of the philosophy that was contemporary to him. The second assesses Wagner’s bold aesthetic bet as a philosophy of transformation. The third, following the libretto of The Ring of the Nibelung, and focusing on the figure of Wotan, builds on the concept of total art work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor W., “Ensayo sobre Wagner”, en ídem, Monografías musicales, Obra completa 13, Tres Cantos, Akal, 2008.

Badiou, Alain, Five lessons on Wagner, Afterword by Slavoj Žižek, Nueva York/ Londres, Verso, 2010.

Gregor-Dellin, Martin, Wagner 1821-1864, Madrid, Alianza, 1983.

Kitcher, Philip y Stracht, Richard, Finding an Ending. Reflections on Wagner´s Ring, Oxford, Oxford University Press, 2004.

Nietzsche, Friedrich, El caso Wagner. Nietzsche contra Wagner, Prólogo de Begoña Lolo, Madrid, Siruela, 2002.

Pérez Maseda, Eduardo, Música como idea, música como destino: Wagner-Nietzsche, Madrid, Tecnos, 1993.

Trías, Eugenio, Drama e identidad, Barcelona, Ariel, 1974.

—, El canto de las sirenas. Argumentos musicales, Madrid, Galaxia Gutenberg/Círculo de lectores, Madrid, 2007.

Wagner, Richard, Wagner, Das Kunstwerk der Zukunft, Berlín, Theodor Knauff Nachfolger, 1933.

—, El Anillo del Nibelungo, Traducido y analizado por Ernesto de la Guardia, Tomo II, Buenos Aires, Ricordi Americana, 1967.

—, Escritos y confesiones, Barcelona, Labor, 1974.

—, Tristan und Isolde, Madrid, Teatro Real, 2000.

—, El Anillo del Nibelungo, versión bilingüe, traducción de Ángel Fernando Mayo Antoñanazas, Madrid, Turner, 2005.

Wendell-Barry, Elisabeth, “What Wagner found in Schopenhauer´s Philosophy”, en The Musical Quaterly, The Oxford University Press, Vol. 11, n.º 1, enero de 1925.